  • Data: 2014-10-15 11:49:27
    Temat: Re: [OT]OMG!
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Mirek,

    Wednesday, October 15, 2014, 11:38:11 AM, you wrote:

    > Nie mam wykształcenia muzycznego, ale to normalne że nie brzmi, bo
    > wsadzasz tam dźwięki w ogóle spoza gamy czy tonacji, w której jest ta
    > prosta melodyjka. Jakie są podstawy fizyczne - że w o?óle melodia
    > "podoba się" zwykle jeśli leży w określonej tonacji, jedne dźwięki,
    > akordy "pasują" inne nie - nie wiem. Możliwe, że to jest podobnie jak z
    > obrazem - podoba nam się złoty podział, symetria, kształty doskonałe itp.

    Właśnie dlatego od tylu lat postuluje się - i w praktyce używa - strój
    równomiernie temperowany, w którym możesz dowolnie transponować
    melodię i będzie brzmiała tak samo dobrze (według konserwy: tak samo
    źle) po transpozycji jak przed nią.

    Anegdota: Mam od lat znajomego organistę (i organmistrza przy okazji
    ale teraz to nieistotne). I, jak to często przy różnych okazjach bywa,
    musiał się przygotować do akompaniowania śpiewaczce przy Ave Maria
    bodaj Schuberta. A śpiewaczka po przeziębieniu i bała się za mocno
    zedrzeć gardło. No to pyta organistę czy może przetransponować tercję
    niżej. Ten - Nie ma problemu - patrzy w normalne nuty i gra tercję
    niżej ,,on-line". Ja zaliczam opad szczęki, bo spodziewałem się, że
    będzie musiał choć chwilę do tego się przygotować. Śpiewaczka
    zaśpiewała ale mówi, że to jednak zbyt duży wysiłek i prosi o kwintę
    niżej. Sytuacja się powtarza, śpiewaczka nadal mówi, że się boi. No to
    ja daję - to może po prostu oktawę niżej. A śpiewaczka na to: ale
    proszę mi podać ton, bo się pomylę! ROTFL!

    --
    Best regards,
    RoMan