  • 21. Data: 2009-12-04 13:20:53
    Temat: Re:[OT] Bateria li-ion
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Nadal się wymądrzasz.
    > format c: to polecenie z j. angielskiego
    >
    > formuj c: pomimo że nie znajdzie akceptacji bo i po co zastępować stare
    > dobre formatuj c: jest poprawne
    >
    > A tu znaczenie słowa formuj:
    >
    > nadawać formę, kształt, wygląd; ogładzać, kształtować, wyrabiać (
    > formować chleb)

    > Więc jak widzisz akumulator oraz dyskietkę można formować i jest to
    > poprawne. Uzywając "formatuj" równie dobrze można formatować akumulator bo
    > to to samo.

    Wczoraj sformatowałem chleb - też fajnie :-)))))))))

    Jak zauważyłem formatowanie (od format) znalazło zastosowanie tylko do
    nośników danych. I dlatego właśnei tak wiele postów tutaj że akumulatory
    formujemy.

    Aaaaaaaaaa, to co powyżej też nie wydłuży mu żywota :-)))

    --
    Desoft

  • 22. Data: 2009-12-04 13:40:44
    Temat: Re: Bateria li-ion
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:

    > A tu znaczenie słowa formuj:
    >
    > nadawać formę, kształt, wygląd; ogładzać, kształtować, wyrabiać (
    > formować chleb)
    > organizować, powoływać do życia, zakładać, tworzyć, ustanawiać (
    > formować oddziały)
    > wychowywać, szkolić, kształcić, kształtować, urabiać (
    > formować czyjś charakter)
    > ustawiać, szeregować, przyprowadzać do porządku (
    > formować szyk bojowy)
    >
    > Więc jak widzisz akumulator oraz dyskietkę można formować i jest to poprawne.
    > Uzywając "formatuj" równie dobrze można formatować akumulator bo to to samo.

    Jeśli przyjąć, że poprawne jest słowo formuj w odniesieniu do działań na
    dysku to zapewne słowo formatuj jest niepoprawne. Tak samo nie powinno
    się stosować słów skanowanie dysku czy defragmentacja. W swoich
    dywagacjach zapominasz, że język techniczny istnieje trochę poza
    systemem poprawności języka narodowego. Jeśli jakiś zwrot przyjął się
    tylko w jednej dziedzinie technicznej i to w wąskim znaczeniu to błędem
    jest samodzielne przenoszenie go na inne znaczenia. O ile skanowanie
    jest stosowanie w wielu dziedzinach to już formatowanie czy
    defragmentacja raczej tylko dotyczy dysków. Skoro już istniało
    formowanie akumulatorów czy charakterów to bezsensowne wydaje się
    zamienne stosowanie w tym przypadku słowa formatowanie.

    MD

  • 23. Data: 2009-12-04 13:59:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

> [...]
    > Uzywając "formatuj" równie dobrze można formatować akumulator bo to to samo.

    To Ty się strasznie wymądrzasz nie mając absolutnie racji. Język jest
    żywy a nie martwy. Pojęcie "formowanie" w kontekście akumulatorów
    istniało w języku polskim na długo przed upowszechnieniem się
    komputerów.

    Pojęcie "formatowanie" pojawiło się razem z pojawieniem się
    komputerów i składu komputerowego i jest poprawnym, słownikowym
    pojęciem języka polskiego:
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=formatowanie

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2009-12-04 14:01:16
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirosław" <p...@p...onet.eu> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Dostałem nowego laptopa toshiba z baterią Li-ion,
    > googluje czy formatować i otrzymuje jakieś sprzeczne
    > informacje,że sens formatowania był tylko w tych niklowokadmowych itp,
    > a w li-ion niema sensu, narazie śmigam na samym zasilaczu z wyjętą
    > baterią.
    > Formatować ?

    A w instrukcji jest napisane, że można pracować bez baterii? :)

    Ogólnie baterie laptopowe są zabijane często poprzez cykle ładowania w
    sposób programowy, a więc jeśli chcesz, żeby długo żyła to unikaj włączania
    na baterii, gdy tak na prawdę możesz pracować na zasilaczu. Dopóki bateria
    jest prawie naładowana, raczej nie jest ładowana ponownie i oszczędzasz cykl
    ładowania, który jest zapamiętany w EEPROMie.
    W kazdym razie tak mi radził kolega, który szybko zajeździł pierwszą
    baterię, nie przejmując się kiedy i jak pracuje. Natomiast same ogniwa w
    niej okazały się całkiem dobre. Teraz ten kolega, unika już częstego
    włączania i wyłączania zasilacza.

    Elektronika baterii może liczyć cykl, gdy np. ładujesz baterię przy stanie
    70% energii do pełna. A takich cykli ile wytrzymuje nie wiem, na pewno nie
    więcej niż 1000 (a może tylko 500), czyli jak pochodzi laptop 20min na
    baterii, potem godzinę na zasilaczu i znowu na baterii (to przecież laptop
    więc może pracować na baterii), to może się okazać, że przez kilkanascie
    godzin zrobiłeś 10 cykli i w takim wypadku bateria wystarczy na 2 miesiące
    :). Tymczasem gdybyś wyładowywał do końca, to w tym samym czasie elektronika
    policzy tylko 2 cykle dziennie, czyli wytrzyma 5x dłużej mimo to, że jest
    bardziej 'spracowana'.

    Czyli zalecam ogólnie najpierw włączać zasilacz jeśli pracujemy tam gdzie
    jest zasilanie i unikać ogólnie pracy na akumulatorach.

    Mam nadzieję, że się wystarczająco jasno wyraziłem i ma sens to, co piszę :)
    --
    Pozdr
    EM

  • 25. Data: 2009-12-04 14:07:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

> [...]
    > formowanie akumulatorów czy charakterów to bezsensowne wydaje się
    > zamienne stosowanie w tym przypadku słowa formatowanie.

    Ale on się po prostu myli - pojęcie "formatowanie" jest w słownikach i
    to we właściwym kontekście.
    Natomiast akumulatory formowało się już w poprzednim stuleciu.

    W języku angielskim są to również odrębne pojęcia "accumulator
    forming" i "disk formatting" i nikt akumulatora jakoś nie formatuje.
    Jedyne dwa wyniki wyszukiwania dla "accumulator formatting" w
    konktekście naszym pochodzą ze strony... niemieckiej i rumuńskiej.
    "accumulator forming" - 4350 wyników.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2009-12-04 14:30:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl>
    On Dec 4, 12:03 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Natomiast w laptopach moze sie rozjechac stan naladowania
    > rzeczywisty z tym zapamietanym w scalaku.
    > I tu by bylo dobrze baterie naladowac do pelna, rozladowac do
    > konca
    > i znow naladowac.

    >Tyle, że to nie jest formowanie akku.

    Ale mozna to nazwac formowaniem [formatowaniem ? ] baterii :-)
    Rozumianej jako calosc z tym scalakiem monitora.

    >Każde stosunkowo głębokie (powyżej 75%-85% DOD) rozładowanie
    >lijonek
    >im zauważalnie szkodzi (znaczy: dużo bardziej, niż cykl płytszy
    >niż
    >50-75%), więc tak, jak pisałem - coś takiego warto zrobić dopiero,
    >jak

    Tylko ze sa ludzie ktorzy rozladowuja swoje nokie do konca i
    twierdza ze bateryjka ma juz 5 lat.
    Oni tez twierdza ze jak sie nie rozladowuje do konca to bateryjce
    to szkodzi.

    Z tym drugim mozna polemizowac, co do czasu to mysle ze sie wiele
    nie myla :-)

    >się wskaźnik rzeczywiście rozjedzie ze stanem rzeczywistym, a nie
    >tak
    >"na zaś".

    Ale jak kupujesz w sklepie to mysle ze jak najbardziej jest
    rozjechany, z uwagi na zalozony wspolczynnik samorozladowania, i
    zapewne nie byl wcale skalibrowany w fabryce z rzeczywista
    pojemnoscia.

    >Poza tym prędzej, czy później trafia się w normalnym
    >używaniu moment, że się baterię zajedzie do "zera", więc
    >specjalnie to
    >taką operację trzeba przeprowadzić może RAZ w życiu akumulatora. I
    >jak się ma pecha, albo już solidnie przesłużony akumulator.
    >NB: w mojej starej Toshibie wskazanie naładowania rozjechało się z
    >zawartoscią akku dopiero, jak po trzech latach padła jedna cela w
    >pakiecie. "resetowany" nie był nigdy.

    Bo te scalaki to inteligentne bydlaki sa, tylko jak pisalem -
    windows sie sam wylacza jak mu scalak zaraportuje 5% w bateriach.
    Moze nawet nie wiesz ze masz rozjechane i wykorzystujesz 50%
    baterii. .. no ale byc moze dzieki temu dluzej zyje :-)

    J.

  • 27. Data: 2009-12-04 14:34:34
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > żywy a nie martwy. Pojęcie "formowanie" w kontekście akumulatorów
    > istniało w języku polskim na długo przed upowszechnieniem się

    No dobra wygraliście :)
    Właśnie zdefragmentowałem pewne urzadzenie... tzn skręciłem je.

    Marek

  • 28. Data: 2009-12-04 14:39:13
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]

    > Jedyne dwa wyniki wyszukiwania dla "accumulator formatting" w
    > konktekście naszym pochodzą ze strony... niemieckiej i rumuńskiej.

    zobacz:
    94800 znalezionych
    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=akku+formatierun
    g&lr=&aq=f&oq=

    4760 znalezionych
    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=akku+formierung&
    lr=&aq=f&oq=

  • 29. Data: 2009-12-04 16:09:06
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 4, 3:30 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tylko ze sa ludzie ktorzy rozladowuja swoje nokie do konca i
    > twierdza ze bateryjka ma juz 5 lat.

    W telefonie to i może - tam średni pobór mocy niewielki, jedna cela
    tylko, więc ani problemów z nierównym obciążanim akku pod koniec
    pojemności nie ma, ani gęstość prądu na elektrodach baterii nie rośnie
    znacząco.
    Weźmy taki przeciętny telefon, akku 1Ah, żyje tydzień, średnio rzędu
    10mA z akku (C/100), a prąd w szczycie powiedzmy, że 0.5-1C (2W).
    Weźmy dla porównania Thinkpad R500, akku 6 cel 3s2p, cele 2.4Ah. Z
    baterii jedzie 2-2.5h przy średnio intensywnym używaniu, czyli 0.5C
    mamy średniego poboru, w szczycie więcej. To jest różnica przy
    głębokim (100%) rozładowaniu, bo pod koniec nie cała powierzchnia
    elektrod pozostaje aktywna i gęstość prądu wzrasta. Przy poborze C/100
    pies to ganiał, ale przy 1C (jak z pary jedno ogniwo już nic nie ma),
    to to się daje odczuć.

> [...]
    > rozjechany, z uwagi na zalozony wspolczynnik samorozladowania, i
    > zapewne nie byl wcale skalibrowany w fabryce z rzeczywista

    Jak kupisz w sklepie akku starszy, niż 3 miechy, to ktoś Ci leżak
    magazynowy wcisnął i należy to zwrócić. A w 3 miechy to akku się nie
    rozjedzie.

> [...]
    > Moze nawet nie wiesz ze masz rozjechane i wykorzystujesz 50%
    > baterii. .. no ale byc moze dzieki temu dluzej zyje :-)

    akku pod koniec życia (dopóki pokazywał normalnie) podawał coś koło
    75% znamionowej pojemności. Potem padło jedno ogniwo i wtedy monitor
    zgłupiał, po baaardzo długim ładowaniu (kiedy połowa ładunku płynęła
    przez balancer chyba) pokazywał 50%-80% naładowania, po czym przy
    próbie rozładowywania padało od razu, bo z jednym upapranym ogniwem
    akku miał za dużo ESR i napięcie leciało na mordę. Potem rozebrałem
    całość w nadziei wykorzystania cel luzem i faktycznie, te dobre miały
    ca. 75% znamionowej pojemności, czyli do momentu uwalenia jednej celi
    monitor pokazywał poprawnie. Oczywiście nie co do procenta, ale IMO
    poprawnie. Niestety ta jedna uwalona bto był pierwszy skowronek,
    pozostałe też już ledwie zipały (wysoka impedancja, mimo jeszcze
    znośnej pojemności).

    Marek

  • 30. Data: 2009-12-04 16:17:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Przepraszam bardzo - chcesz się na języku niemieckim wzorować? Bo
    wydawało mi się, że chodzi Ci o język polski i kalki z angielskiego.

    To co Niemcy wyrabiają ze swoim językiem mnie nie interesuje.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl