  • 21. Data: 2011-05-14 07:07:58
    Temat: Re: [OT] Atmega FAT karta SD
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 14.05.2011 06:22, J.F. pisze:

    > Nawet producent wypuscil 130XE, czyli 800xl w nowej obudowie .. i z
    > 128KB ram. Ba, w 800XL oprocz 64KB ram bylo jeszcze kilka ROM.

    W 800XL było 16KB ROM OS i 8KB ROM BASIC. Pamięć ROM była adresowana "na
    zakładkę" z górną częścią RAM. Po włączeniu zasilania MMU podstawiał
    kostki ROM w ostatnie 24KB przestrzeni adresowej. Do znajdującej się
    "pod spodem" pamięci RAM można było się dostać przełączając MMU.
    Najczęściej ten obszar pamięci wykorzystywano jako RAMDISK. Często
    robiłem sobie modyfikacje OS-a kopiując zawartość ROM-u do znajdującego
    się pod nim RAM-u. Do wyłączenia Atarik pracował na zmodyfikowanym OS.

    Ale to Kolega pisze o 6502 :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 22. Data: 2011-05-14 10:19:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Saturday, May 14, 2011, 6:22:09 AM, you wrote:

    > Nawet producent wypuscil 130XE, czyli 800xl w nowej obudowie .. i z
    > 128KB ram. Ba, w 800XL oprocz 64KB ram bylo jeszcze kilka ROM.

    Bądź poważny - bankowanie to nie bezpośrednie adresowanie.
    W ten sposób można wciskać, że XT ze sprzętowym EMS mógł obsłużyć 16+MB
    RAM.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 23. Data: 2011-05-14 11:03:25
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    > Bądź poważny - bankowanie to nie bezpośrednie adresowanie.
    No wlasnie odkrywasz to o co wszystkim zwolennikom m68k i innych chodzi.
    Normalny sposob dostepu do pamieci.

    Segmetowanie w w 8086 od bankowania koncepcyjnie niewiele sie rozni.

    Pozdr

    Marek

  • 24. Data: 2011-05-14 11:28:45
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    On 14/05/2011 9:03 PM, Marek Borowski wrote:
    [...]
    > Segmetowanie w w 8086 od bankowania koncepcyjnie niewiele sie rozni.
    Rozni sie zasadniczo, przy segmentowaniu zawsze masz dostep do calej pamieci (moze
    troche upierdliwy, ale masz). Przy bankowaniu nigdy nie widzisz calej pamieci

    > Pozdr
    >
    > Marek

    Tomek

  • 25. Data: 2011-05-14 11:49:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 May 2011 12:19:03 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J.F.,
    >
    >Bądź poważny - bankowanie to nie bezpośrednie adresowanie.
    >W ten sposób można wciskać, że XT ze sprzętowym EMS mógł obsłużyć 16+MB
    >RAM.

    no bo .. mogl ?
    Tylko niewiele programow to potrafilo, no i oczywiscie kolejne
    utrudnienie przy wielozadaniowosci, bo to kolejny zly pomysl byl :-)

    J.

  • 26. Data: 2011-05-14 12:02:49
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 14-05-2011 13:28, Tom wrote:
> [...]
    > Rozni sie zasadniczo, przy segmentowaniu zawsze masz dostep do calej
    > pamieci (moze troche upierdliwy, ale masz). Przy bankowaniu nigdy nie

    A przy segmentacji tak ? Dobre :-D.

    Zwlaszcza jak masz ogranicza liczbe rejestrow segmentowych i nie da sie
    ich wymiennie uzywac w instrukcjach bo ta korzysta tylko ds a tamta cs
    a jeszcze inna es. Juz chyba wole bankowanie przy ortogonalnym zestawie
    instrukcji.

    No chyba ze piszesz o segmentowaniu w trybie protect 386 w ktorym
    pierwsze co sie robi to definiuje liniowy segment 4 GB dla wszystkich
    rejestrow deskrtyptorow segmentow zeby miec normalny procesor :-).

    Pozdr

    Marek

  • 27. Data: 2011-05-14 12:48:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 May 2011 14:02:49 +0200, Marek Borowski wrote:

> [...]
    >ich wymiennie uzywac w instrukcjach bo ta korzysta tylko ds a tamta cs
    >a jeszcze inna es. Juz chyba wole bankowanie przy ortogonalnym zestawie

    Zalezy jak to bankowanie zrobione, trzeba troche sprzetu zeby bylo
    rownie sprawne co segmentacja 8086.

    >No chyba ze piszesz o segmentowaniu w trybie protect 386 w ktorym
    >pierwsze co sie robi to definiuje liniowy segment 4 GB dla wszystkich
    >rejestrow deskrtyptorow segmentow zeby miec normalny procesor :-).

    A widzisz - niekoniecznie, i tu segmentacja pozwala lepiej wykorzystac
    .. przestrzen adresowa. Choc to znow oblozone pewnym narzutem.

    J.

  • 28. Data: 2011-05-14 14:02:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Saturday, May 14, 2011, 1:03:25 PM, you wrote:

    > No wlasnie odkrywasz to o co wszystkim zwolennikom m68k i innych chodzi.
    > Normalny sposob dostepu do pamieci.
    > Segmetowanie w w 8086 od bankowania koncepcyjnie niewiele sie rozni.

    Jedynie drobiazgiem - ilością fizycznych linii adresowych. Mylisz
    (bezsensowną) logikę adresowania z fizycznym adresowaniem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 29. Data: 2011-05-14 17:15:05
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Zalezy jak to bankowanie zrobione, trzeba troche sprzetu zeby bylo
    > rownie sprawne co segmentacja 8086.

    Jakiego sprzetu? Rejestr Out do którego podpinasz niewykorzystane linie
    adresowe pamieci. Czyli podsumowujac, w mikrokontrolerach nie trzeba nic,
    przy bardziej zawilych ukladach ukladów pamieci :) i tak sie bez dekodera
    adresów
    nie obejdzie, co za problem aby nim i przelaczanie banków obsluzyc?
    Wystarczy dolozyc osmiobitowy zatrzask.

  • 30. Data: 2011-05-14 18:05:07
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    > Jedynie drobiazgiem - ilością fizycznych linii adresowych. Mylisz
    > (bezsensowną) logikę adresowania z fizycznym adresowaniem.

    Hmmmm... Jakbym ten zatrzask 74LS75 i trzy sztuki 74LS151 wcisnął jakoś
    do obudowy procesora, to mógłbym sobie te dodatkowe wyprowadzenia
    ponazywać A16, A17, A18 i A19 ;-)
    Aby pobrać dowolny bajt z tego 1MB to musiałem w procesorze 6502
    wprowadzić sekwencję:
    LDA #numer_banku_pamieci
    STA rejestr74LS75
    LDA adres_bajtu_w_banku

    dla 8088/86:
    MOV AX, segment
    MOV DS, AX
    MOV AL, DS:[offset_do_bajtu_w_segmencie]

    Czy różnica jest aż tak duża ? :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz