  • 21. Data: 2021-09-25 22:08:01
    Temat: Re: OR na 230V
    Od: M M <m...@g...com>

    Czy w sytuacji gdy niebezpieczny jest brak działania pompy, nie powinny być dwie
    niezależne pompy (do tego zasilane z niezależnych źródeł)?
    Co za przekaźniki teraz robią że się tak łatwo sklejają? Jakby co mogę polecić takie
    gdzie mnie przez 20 lat w kilkunastu sztukach jeszcze żaden się nie uszkodził -
    RELPOL RG25. Sterują ogrzewaniem elektrycznym podłogowym akumulacyjnym, moce rzędu
    1,5 do 2,5 kW, sterowanie PWM ale dość wolne (cykl 15 minut) bo duża bezwładność
    cieplna, tutaj niebezpieczne jest sklejenie styków (przegrzanie podłogi + rachunek za
    energię) więc kable grzejne odłączane z obu stron (L i N).
    Przekaźniki jak widać przewymiarowane i zajmują po półtora modułu, ale może to
    najprostsze wyjście.
    Za to ostatnio była inna awaria - przypadkowe zwarcie na jednym z wyjść sterownika,
    sterujący tymi przekaźnikami (cewki 24V DC) ULN2803 tak się "zgrzał" że miał stale
    aktywne kilka sąsiednich wyjść wokół tego jednego przeciążonego. Z ciekawości, czy
    istnieje zamiennik dla ULN2803 który miałby wbudowane jakieś zabezpieczenia (choćby
    termiczne) przed taką sytuacją? Sterownik jest własnego projektu na AT90S8535, z
    jednej strony MODBUS RTU po RS485, z drugiej 16 wejść analogowych KTY10, 8 wejść
    binarnych i 8 wyjść binarnych na rzeczonym ULN2803 (w podstawce!). Jako że steruje
    grzaniem, ma zabezpieczenie że wyjścia muszą być zapisywane nie rzadziej niż co
    minutę, inaczej się wyłączają.

  • 22. Data: 2021-09-25 22:19:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2021 22:08, M M wrote:
    > Czy w sytuacji gdy niebezpieczny jest brak działania pompy, nie powinny być dwie
    niezależne pompy (do tego zasilane z niezależnych źródeł)?

    Powinna i jest. Ale one nie służy do sterowania.

    Ta bramka OR ma za zadanie połączyć dwa *sterowania*: moje zwiazane z
    automatyką domową oraz sterownika do kominka, w jeden obieg c.o.

    Do sytuacji zapobiegającej zagotowaniu się wody u mnie jest dodatkowa
    pompa, zupełnie nie połaczona z obwodami sterującymi, mająca własną
    detekcję >80C w płaszczu i działajaca w pełni niezależnie. Na bimetalu ;)

    Troche to skomplikowane, wiem, dlatego pytanie jest na uproszczonej
    wersji, gdzie jest tylko jedna pompa, gdybym chciał opisać wszystko to
    tylko by skomplikowało obraz.

    Pytanie jest z ciekawości - zrobie to na zwykłych przekaźnikach, ot,
    zauwazyłem coś u kogoś i chciałbym się czegoś dowiedzieć.

  • 23. Data: 2021-09-25 22:55:22
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-25 o 22:19, heby pisze:

> [...]
    >
    > Pytanie jest z ciekawości - zrobie to na zwykłych przekaźnikach, ot,
    > zauwazyłem coś u kogoś i chciałbym się czegoś dowiedzieć.

    Wiesz, szklana kula się potłukła, czarny kot zdechł, a karty tarota ktoś
    podprowadził.

    Może to był podwójny przełącznik zasilania, może podwójny przekaźnik lub
    podwójny optoizolator, może to był przekaźnik bistabilny z dwiema
    cewkami, a może 100 innych rzeczy - nie wiadomo do czego służących?
    Trzeba było pytać co to było i do czego służyło, a nie zakładać, że może
    by spełniało Twoje oczekiwania.

  • 24. Data: 2021-09-25 23:22:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2021 22:55, Uzytkownik wrote:
    > Trzeba było pytać co to było i do czego służyło, a nie zakładać, że może
    > by spełniało Twoje oczekiwania.

    W ten sposób nie pojawiła by się siekawa dysputa o SSR ;)

  • 25. Data: 2021-09-26 00:07:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-25 o 23:22, heby pisze:

    > W ten sposób nie pojawiła by się siekawa dysputa o SSR ;)

    .... i "wyższości Świąt Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego Narodzenia" ;)

  • 26. Data: 2021-09-26 11:24:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-25 o 22:08, M M pisze:
    > Czy w sytuacji gdy niebezpieczny jest brak działania pompy, nie powinny być dwie
    niezależne pompy (do tego zasilane z niezależnych źródeł)?
    > Co za przekaźniki teraz robią że się tak łatwo sklejają?
    Uszkodzony snuber i obciążenie indukcyjne dają taki efekt.

    --
    Janusz

  • 27. Data: 2021-09-26 22:40:34
    Od: Desoft <b...@a...pl>

> [...]
    > cewkami, a może 100 innych rzeczy - nie wiadomo do czego służących?
    > Trzeba było pytać co to było i do czego służyło, a nie zakładać, że może

    Automatyczny przełącznik faz?
    Np PF-431...

    --
    Desoft

  • 28. Data: 2021-10-03 00:33:25
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    heby wrote:

    > Mogę to zrobić na dwóch przekaźnikach, zero problemu.

    Jest masa problemów, w szczególności taki, by ten OR nie wyszedł aż za
    dobrze, w postaci metalicznego (lub plazmowego) zwarcia obu źródeł
    zasilania. Potrzebujesz przekaźnika bezpieczeństwa, a nie zwykłego.

    > Zanim to zrobię: czy obecnie do realizacji takiej prostej "bramki
    > logicznej" stosuje się profesjonalnie coś specjalizowanego?

    Taki się nada? Jest na szynę:

    https://www.tim.pl/automatyczny-przelacznik-faz-16a-
    250v-th35-azf-3

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2021-10-03 00:40:08
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    heby wrote:

    > Kilkukrotnie zespawało mi styki w przekaźniku w piecu na ekogroszek i to
    > było *niebezpieczne* bo podajnik mi pchał węgiel doprowadzac do
    > zagotowania.

    To daj kilka styków w szeregu i układ wykrywania załączenia. Do takich
    celów są specjalne przekaźniki, np. taki:

    https://pl.farnell.com/en-PL/te-connectivity/sr6a6k1
    2/relay-safety-3pst-no-nc-250vac/dp/1770626

    > SSR, jak się uszkodzą, to zostają zwarte czy rozwarte (statystycznie)?

    Zazwyczaj na zwarcie: temperatura rośnie, znajdujące się w okolicy
    metale dyfundują do krzemu i się robi domieszkownie w stronę połączenia
    omowego, a nie izolatora. Ale z SSR jest inny problem: to są triaki albo
    rzadziej MOSFETy, a w sieci się potrafią pojawić bardzo niefajne
    przepięcia. Może Ci go przebić, bo elementów wytrzymujących 2+kV bym się
    tam nie spodziewał. Efekt identyczny z zespawaniem styków.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2021-10-03 00:42:05
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Marek wrote:

    > No generalnie jestem zwolennikiem stosowania  kontroli zadziałania
    > przekaźnika/ssra. W realizowanych przez siebie układach sterowania
    > zawsze to robię.

    A jak wykrywasz włączenie SSRa?

    Pozdrawiam, Piotr