    From: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: ON 3,97zł
    Date: Sat, 12 Dec 2015 16:13:27 +0100
    <n49nar$q2f$1@usenet.news.interia.pl> <n49nlo$i5k$2@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <n4a5b2$in3$1@dont-email.me>
    <e...@g...com>
    <n4aa7v$7c8$1@dont-email.me>
    <f...@g...com>
    <n4adok$oem$1@dont-email.me>
    <2...@g...com>
    <n4b6d7$n1g$1@dont-email.me>
    <0...@g...com>
    <n4gr60$93o$1@dont-email.me>
    <a...@g...com>

    > 40 dolarow to cena detaliczna barylki czyli jakiegos najmniejszego
    > opakowania jednostkowego. Wody po 5 groszy za litr nie kupisz w
    > sklepie tak jak nie kupisz w sklepie trzech litrow ropy. Wiem ze
    > naciagane ale pokazuje na problem z jakim maja do czynienia kraje
    > arabskie. Za taka sama ilosc ropy moga kupic 3 razy mniej wody niz
    > dwa lata temu. Jesli w bogatych do tej pory krajach arabskich zuzycie
    > wody bylo takie jak w Europie to okaze sie ze w budzetach wydatki na
    > wode sa bardzo duze. Z jakiegos powodu bogata Arabia Saudyjska przez
> [...]

    Ceną ropy steruje OPEC, a właściwie Arabia Saudyjska i ta wojna jest
    między Arabami a USA wobec ich taniego wydobycia z łupków i
    najwidoczniej wiedzą na co mogą sobie pozwolić, za to pozyskując nowych
    klientów takich jak Polska, których Rosja dodatkowo traci.
    Putin dostaje tylko rykoszetem, z tym, że rezerwy walutowe AS sa 3x
    wyższe niż Rosji! W dodatku Rosja ma zapędy mocarstwowe i spadek
    dochodów z gazu i ropy oraz sankcje to dla nich potężny kop w dupę.
    Rosja jest samowystarczalna ale tylko teoretycznie bo od pierestrojki
    nie zrobiła nic w tym kierunku.
    Przeczytaj artykuł, który przytaczałem. Jest całkiem dobry:
    http://mises.pl/wp-content/uploads/2013/06/Jasay_Dzi
    edzictwo_socjalizmu_w_Rosji.pdf
    Sankcje wobec Turcji to w dłuższej perspektywie mrzonki tak jak sankcje
    na produkty rolne wobec Polski bo prędzej czy później nowe rynki zbytu
    zostaną znalezione. Nigdy nie rozumiałem i nie rozumiem niewyważonej
    agresywnej polityki rosyjskich władz bo USA mogą sobie na to pozwolić :)