    From: Mirek <i...@z...adres>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: O przestrzeniach barw (zamiast wątku poniżej)
    Date: Sat, 27 Mar 2010 15:18:26 +0100

    mk wrote:

    > No i nie kłamie, tylko by uzyskać niektóre kombinacje odpowiedzi XYZ
    > trzeba by źródeł światła o intensywności ujemnej - tu tkwi drobny
    > problem natury praktycznej :>

    Czy ja to dobrze rozumiem: oko ma trzy rodzaje receptorów (właściwie
    cztery, bo jeszcze pręciki do widzenia w nocy), każdy ma jakąś tam
    charakterystykę odpowiedzi na światło o różnej długości fali. Otaczające
    nas przedmioty emitują (bądź odbijają) światło o różnych długościach
    fal, co możemy obiektywnie zmierzyć rozkładając to na widmo. Najlepiej
    byłoby zrobić ekran, na którym możemy dowolnie kształtować widmo każdego
    pikselka... czyli mnóstwo pikselków od fioletu po głęboką czerwień.
    Oczywiście człowiek nie wszytko zobaczy - przykładem może tu być pewien
    czerwony samochód - malowany błotnik nie do odróżnienia od reszty przy
    świetle dziennym, natomiast przy świetle lampy sodowej jest wyraźnie
    żółciejszy od brązowawej reszty nadwozia.
    Co do dodania żółtego pikselka - skoro znamy charakterystyki oka i
    algebrę, to można obliczyć co lepiej się opłaca dodać - ile pikselków i
    o jakim widmie. Może faktycznie lepiej dodać fioletowy i poprzesuwać resztę.

    Mirek.