  • Data: 2016-03-07 11:07:39
    Temat: Re: [O organach i skalach w muzyce] było: Re: Auto revers :-)
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-03-07 o 05:44, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <g...@N...wp.pl> napisał w
    > wiadomości news:nbi8im$ab8$1@news.vectranet.pl...

    orowa_melodyczna

    > Być może... po tylu latach szczegóły jednak zatarły się w pamięci.
    > Nawet, jeśli wbrew mojemu spostrzeżeniu nie wiąże się to tak, jak bym
    > się spodziewał, to i tak zaczyna mi się to sklejać w całość, z racji
    > choćby innego spojrzenia na pewne zależności. Ale, oczywiście, do "finis
    > coronat opus" jeszcze bardzo daleko.

    To nie o to chodziło.
    Zaznaczam, trochę próbowałem uczyć się muzyki (teorii i praktyki) końcem
    lat 80-tych, więc już niewiele pamiętam.
    Tonacje molowe głównie były:
    - naturalne
    - harmoniczne
    - dorycka
    - melodyczna

    Chodziło o obniżenie różnych półtonów. Niewątpliwie da się to poszukać w
    Necie.

    Natomiast podwójny klawisz H był z innego powodu:
    dopóki nie wprowadzono "temperowania" częstotliwości, to tercja
    prowadzona w dół i w górę do tej samej nuty (czyli np. C-E i G-E) dawała
    nieco inną wysokość dźwięku (w tym przypadku E). Rozwiązano to dając
    podwójny klawisz H z różnymi częstotliwościami - coś jak rok przestępny
    w kalendarzu gregoriańskim.

    Nie pamiętam już szczegółów - czytałem to dawno. Wtedy zresztą cudem
    można było zdobyć lepsze podręczniki/książki, i to najczęściej tylko w
    bibliotekach pedagogicznych, uniwersyteckich lub diecezjalnych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam