  • Data: 2016-03-07 05:44:29
    Temat: Re: [O organach i skalach w muzyce] było: Re: Auto revers :-)
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <g...@N...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:nbi8im$ab8$1@news.vectranet.pl...

    > Ejże, najniższy dźwięk w organach to 16 Hz, w fortepianie na pewno wyżej:

    Gdzieś mam rozpiskę dla fortepianu i tam ewidentnie jest sporo poniżej 20
    Hz. A co do organów, to oficjalnie zapewne tak, jednakże spotkałem się z
    jakimś opisem, gdzie "najniższa" piszczałka dawała poniżej 10 Hz. Też mnie
    to dziwiło, ale w sumie, w jakichś dużych organach (podobno w czasie wojny w
    takich piszczałkach chowali się ludzie, tylko chyba by musieli je najpierw
    jakoś uszkodzić, by zrobić otwór?) to czemu nie? Wiadomo, że może nie do
    usłyszenia, ale może właśnie, aby ciało poczuło?

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k_%28mu
    zyka%29
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Skale_instrument%C3%B3
    w_muzycznych

    No zwłaszcza to pierwsze właśnie, może spróbuję poszukać tej rozpiski, bo
    fakt, że nią się w tej chwili sugeruję.

    > Labialne (lub wargowe, w tym właśnie pryncypały i flety) i językowe.

    > A to już co innego, pewnie chodziło o gamy mollowe melodyczne i
    > harmoniczne:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_molowa#Skala_min
    orowa_melodyczna

    Być może... po tylu latach szczegóły jednak zatarły się w pamięci. Nawet,
    jeśli wbrew mojemu spostrzeżeniu nie wiąże się to tak, jak bym się
    spodziewał, to i tak zaczyna mi się to sklejać w całość, z racji choćby
    innego spojrzenia na pewne zależności. Ale, oczywiście, do "finis coronat
    opus" jeszcze bardzo daleko.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.