    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <khaskg$eu4$1@mx1.internetia.pl> <khb3rl$ljh$1@news.task.gda.pl>
    <khc5li$20ml$1@ariadne.rz.tu-clausthal.de>
    <khg3kq$i3h$3@news.vectranet.pl>
    <513bfe9b$0$1259$65785112@news.neostrada.pl>
    <khi9qa$le6$2@news.task.gda.pl>
    <513d17d3$0$1255$65785112@news.neostrada.pl>
    <khj7br$7v8$2@news.task.gda.pl>
    <513d25b4$0$26689$65785112@news.neostrada.pl>
    <51422f99$0$1247$65785112@news.neostrada.pl>
    <51427a6f$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
    <44ww2hhqr5oa$.1shcwxv9d6cwt.dlg@40tude.net>
    <1...@p...pl.invalid>
    Subject: Re: Nowy polski procesor
    Date: Sat, 16 Mar 2013 13:18:03 +0100

    wiadomości news:191877459.20130315093659@pik-net.pl.invalid...
    > Na linii 40mA, niestety. +/-20mA na centrali i w urządzeniach
    > transmisji.

    Znakozmiennie? Niekoniecznie, różne rozwiązania widziałem.
    Na mojej centrali (ACMM, PC-GCI), dalekopis był jako odbiornik informacji
    rejestratora uszkodzeń - specjalny moduł "przeliczał" rejestrowane
    uszkodzenie na informacje wypluwane do teleksu. Oryginalnie rzeczywiście
    było to znakozmiennie, ale pierwszy "odbiornik", oryginalny francuski, spsuł
    się był, zastąpiono to kobyłą - czeska Zbrojovka. Tutaj juz odbiorczo
    wyglądao to inaczej, trzeba było zapewnić prąd jednokierunkowy, to wstawiono
    diodę. Poskutkowało to jednak, że gdy z nadajnika szedł sygnał przerwy, to
    przy dłuższej przerwie (i była to przerwa także elektryczna) odbiornik
    teleksu szalał, sypiąc na wydruk "krzaki", co pogarszało czytelność.
    Eksperymentalnie zrobiłem powtarzacz, zasilacz +50V był, więc przez układ z
    jednym przekaźnikiem udało mi się zrobić, żeby przerwa nie byłą przerwą
    elektryczną, a tylko "formalną". I wydruk (2-3 linijki, z rzadka jedna)

    > Cewka odbiornika T52 miała chyba 200 omów i bardzo dużą wrażliwość na
    > nawet drobne różnice prądu. Koniecznie trzeba było mieć dodatkowy
    > zasilacz - ja używałem 24V. Centrala (Siemens) używała +/-60V

    Jak wspomniałem, różne były układy, to i różnie działać trzeba było. Moja
    centrala pluła +48 - tyle ma Pentaconta, każda. (ale licznikowa, to już -50)

    W to już bym prędzej uwierzył - np. przekaźnik sterowany z Komodynki jako
    powtarzacz, a za nim waściwy układ.

    > Zrobiłem kiedyś sterownik do Spectrum, z gniazda "audio" i
    > wykorzystaniem jFETa :) Miałem dwie wersje "drivera" w BASICu i
    > asemblerową. Wersja asemblerowa obsługiwała LPRINT i LLIST - dawało
    > się ustawić wektory do procedur :)

    Modulacja AFSK, czy audio jest/audio brak i lecenie po obwiedni, jako
    wykrywanie 0/1?
    Nie wiem, jak w Atarynie, w komodzie każde urządzenie miało zdefiniowany
    numer, albo dwa, chyba było kilka wolnych numerów, zawszeć można było to
    stosownie oprogramować, dodając dotąd "nieznane" urządzenie. Muszę
    przeszperać dokumentcję, czy nie szło przypadkiem sprzętowo (przez
    ustawienie odpowiednich rejestrów układów we/wy) ustawić transmisji
    teleksowej (start-5 bitów-stop), co najwyżej zrobić odpowiednią tabelę
    znaków, żeby przed wydrukiem jakiegoś z danej puli, przełączyć zestaw
    cyfry&znaki/litery, a sam wydruk już dałby się chyba w BASICu zrobić, jako,
    że szybkość niewielka, a system operacyjny zapewniał wsparcie do 2400bps, a
    teleks to przeważnie 50bps. To chyba się robiło jako modem, a numer modemu,
    jako urządzenia, był albo 2, albo 3. Taki odpowiednik LPRINT/LLIST, który w
    komodzie można było zrobić tak:
    OPEN 1,3
    CMD3
    LIST
    odpowiadało to LLIST, przy skierowaniu na modem.

    OPEN 1,3
    CMD3
    PRINT "proba wydruku"
    (wersja 1, pusty PRINT wyłączał przekierowanie CMD)

    OPEN 1,3
    PRINT #3,"proba wydruku"
    (wersja 2)

    Oczywiście, zamknięcie kanału po użyciu wielce pożądane, CLOSE 1. To był
    odpowiednik LPRINT
    Wiem, że w Atarynie coś podobnie się otwierało, ale nie pamiętam sterowania.

    BW. Kojarzysz...kojarzycie może, projekt BASICODE? Wie ktoś może, jak tam to
    dokładnie wyglądało? (w liniach o numerach poniżej 1000, zdefiniowane były
    unifikujące program podprocedury dla danego kompa, szczegółów właśnie nie
    znam).