    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Date: Fri, 26 Jul 2013 10:53:39 +0000 (UTC)

    Szarym od mżawki świtem Fri, 26 Jul 2013 11:47:17 +0200, Maciek "Babcia"
    Dobosz wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Mylisz się. Np. RedHat jak najbardziej certyfikuje sprzęt pod swoje
    > dystrybucje. I to nie tylko sprzęt serwerowy ale także desktopy.
    > Zerknij tu:
    > http://www.redhat.com/rhel/compatibility/hardware/
    >
    > Suse dla swoich dystrybucji także certyfikuje sprzęt.
    > https://www.suse.com/products/server/hpc_certified_s
    w_hw.html

    HPC...

    Ja to wiem, nawet da się kupić laptopy z logo Ubuntu. Ale
    jednak tego sprżętu jest na tych listach mało, znacznie mniej
    niż działa. Najważniejszy na tych listach jest sprzęt serwerowy.
    Nie każdemu zależy, żeby mieć swój sprzęt na tych listach.

    To chyba główny powód braku linuksa na desktopach: nie dlatego,
    że nie działa, ale dlatego, że podejście jest mało handlowe -
    po co sprzęt ma być na liście, i tak kupują go ludzie którzy
    wiedzą albo umieją użyć google (ponad aspiracje blondynki,
    a każdemu zabiera ileś czasu).

    > Drugim przypadkiem są często karty WiFi w laptopach.

    Mi zawsze działały - może mam szczęście.

    > Zależy od producenta. Np. nie miałem problemów z czytnikami wbudowanymi
    > w laptopy Della.

    Mnie się u Della podoba co innego, mają w ofercie całą serię
    laptoków bez żadnych plomb a zamiast tego z instrukcją jak go
    rozłożyć na czynniki pierwsze i złożyć spowrotem. Gwarancja
    ma taką opcję, że przyślą zamiennik dowolnej wadliwej części i
    wystarczy umieć obsługiwać śrubokręt, żeby wymienić płytę główną
    czy matrycę. Podobno działa szybciej i bez dylematów w rodzaju
    "dysku ani nie mogę wyjąć ani wysłać".

    Zdaje się, że certyfikuje je Canonical, ale teraz nie mogę znaleźć.

    --
    Edek