    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Date: Fri, 26 Jul 2013 08:31:14 +0000 (UTC)

    Szarym od mżawki świtem Thu, 25 Jul 2013 15:25:45 +0200, Marcin N wyrzucił
    pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Już prawie kupiłem laptopa bez systemu z planem zainstalowania Linuxa,
    > gdy postanowiłem sprawdzić na stronie producenta sterowniki i widzę
    > tylko pod Windowsa.

    Na rynku chciałoby się powiedzieć amatorskim - mam na myśli PC - producenci
    nie mają podpisanych z nikim umów takich jak z Microsoft, które
    zobowiązują ich do publikacji sterowników. Oficjalnie tego typu
    umowy nazywają się Certification of Cośtam i pozwalają napisać
    "Win 8 Ready" na stronie. W linuksie cały mechanizm działa inaczej, na
    rynku serwerowym tym bardziej. Linuks nie wymaga tak jak Windows
    instalacji driverów, Windows do każdej pierdoły musi coś
    doinstalować żeby działało. Co nie znaczy, że driverów nie ma.

    > Czy Linux wymaga osobnych sterowników?

    Bardzo ale to bardzo rzadko. W linuksie zazwyczaj wszystko od
    razu jest. Do popularnego sprzętu "osobne" sterowniki są
    też w repozytoriach - regularnie instaluję jeden, Nvidii.
    I nie dlatego, że bez niego nie działa desktop, mam dość
    specyficzne potrzeby.

    Kiedyś było więcej problemów, teraz sporadycznie coś nie
    działa idealnie - ale tak samo jest na Windows z driverami.
    Ostatnio Windows powiedział mi "przepraszam, ale ja się położę"
    kiedy zobaczył modem po bluetoothie, a na modem USB - w pociągu -
    że musi ściągnąć sterowniki... i nie udało mu się... unknown
    problem occured.

    Jedynie z czytnikami linii papilarnych jest jakaś padaka.
    Widziałem jeden, który działał.

    --
    Edek