-
Data: 2010-12-29 16:18:12
Temat: Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Raf :-) wrote:
> Dnia Tue, 28 Dec 2010 19:57:26 +0100, J.F. napisał(a):
>
>
>>>> Ograniczaj c pr dko powoduje si
>>>> zwyk e korki. Zamiast samochodu co 100 metr w masz samoch d co 10.
>>> Tu juz tylko Ci sie "wydaje"...
>>> Przepustowosc drogi jest najwieksza przy predkosciach rzedu
>>> trzydziesci kilka na godzine...
>> Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
>> duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
>> predkosci przepustowosc jest wieksza.
>
> Jasne!
>
> Panie, to że jak wypiję 4 piwa to jestem pijany, to tylko teoria! W
> praktyce, zauważ pan, jak jest powód to całkiem spokojnie mogę zawieźć
> szwagra z dziećmi do sąsiedniej wsi i jeszcze nigdy nie spowodowałem
> wypadku!
>
> Człowieku, czy ty wiesz jaka jest różnica pomiędzy przepustowością a
> prędkością jazdy? Myślisz, że gdyby jabłka zamiast 6 miesięcy rosły tylko
> cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego
> samego drzewa?
> Przepustowość netto (samych aut, bez odstępów) rośnie liniowo z prędkością,
> energia samochodu (a więc i droga hamowania, i bezpieczny odstęp) rośnie z
> kwadratem prędkości. Rzeczywista przepustowość to ilość samochodów, które
> przejeżdżają przez wybrany punkt na drodze w jednostce czasu i składa się
> na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między
> autami.
Bezpieczny odstęp wcale nie rośnie z kwadratem prędkości -- bo ma 3
składniki -- składnik stały (zwykle ok 1-1.5m -- czyli odstęp jaki
pojazdy zachowują gdy korek stanie), składnik zależny liniowo (oparty
czas reakcji układu kierowca+samochód -- zwykle przyjmuje się 1s czyli
odstęp w metrach równych prędkości w metrach na sekundę, składnik
zależny kwadratowo (bazujący na fizycznej drodze hamowania ale nie
wporost od niej zależny -- kierowcy zwykle zakładają, że poprzedzający
pojazd nie zatrzyma się w miejscu -- co się może źle skończyć gdy
poprzedzający zmieni przed przeszkodą pas zamiast hamować a następnik
się w przeszkodę już wbije). Przy większych prędkościach trochę bardziej
się kierowcy boją. Ale nigdy nie jest to odległość równa pełnej drodze
hamowania.
Realnie dystans między samochodami to (prędkość*czas reakcji + składnik
stały + długość pojazdu) * niewielki współczynnik bezpieczeństwa
(długość pojazdu to po to, aby się zatrzymać za poprzednikiem gdy
poprzednik się zatrzyma). Czyli podstawiając liczby (v[m/s]*1[s] + 1[m]
+ 4[m])*1.2 czyli (v + 5)*1.2.
Aby wyliczyć miejsce na drodze zajmowane przez pojazd dodajemy jeszcze
raz długość pojazdu (miejsce to długość pojazdu + odstęp do poprzednika)
Czyli tu l = (v+5)*1.2 + 4.
No to teraz wzór na przepustowość:
Q = v * k [1/s]
k = 1 / l (liczba pojazdów na metr)
Więc:
Q = v / l
Q = v / ( (v+5)*1.2 + 4)
Q = v / (v*1.2 + 10)
Zatem mamy:
Q(5) = 0.3125
Q(10) = 0.4545
Q(15) = 0.5357
Q(20) = 0.5882
Q(25) = 0.625
Q(30) = 0.6521
Q(35) = 0.6731
Q(40) = 0.6897
Zależność przepustowości wychodzi pi*drzwi od pierwiastka prędkości --
Q(25) = 2*Q(5)
>
> Co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli zwiększysz prędkość 2x, przepustowość
> spadnie do wartości 2/(2^2)=2/4 = 0,5 przepustowości początkowej -
> oczywiście w pewnym rozsądnym zakresie prędkości.
Tu już pojechałeś i to bardzo. To przybliżenie dla realnych prędkości
jest fałszywe.
>>> Wezmy np. ten Twoj przyklad
>>> niech beda odstepy 100m przy predkosci 100km/h i 10m przy 40km
>> Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.
>>
>
> No tak, arytmetyka na poziomie szkoły podstawowej kaleczy ludzki umysł i
> trzeba jej zakazać.
>
> Jeszcze raz - droga z korkiem poruszającym się z prędkością około 30 km/h
> ma kilka razy większą przepustowość, niż droga bez korka, gdzie auta jadą z
> prędkością 90 km/h. Gdyby tak nie było, każdy korek, który by powstał
> natychmiast rósłby w nieskończoność.
I rośnie. A nie w nieskończoność bo drogą nie jedzie nieskończona liczba
pojazdów.
> Mechanizm korka jest taki, że spada
> prędkość i odstępy między samochodami, dzięki czemu wzrasta przepustowość i
> wytwarza się nowy stan równowagi.
Nie bałdzo. Mechanizm korka jest taki, że w szybkim tempie wszystko
staje. A jak wszystko przez większą część czasu stoi to jest słabo z
przepustowością.
> Korek zaczyna się tworzyć znacznie przed
> osiągnięciem przepustowości maksymalnej, natomiast długość korka można
> wyliczyć korzystając z dziedziny matematyki zwanej teorią kolejek (to już
> nie jest szkoła podstawowa, tylko studia, np. informatyka).
Teoria kolejek ma się tu słabo.
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 29.12.10 16:51 masti
- 29.12.10 17:04 RoMan Mandziejewicz
- 29.12.10 17:29 J.F.
- 29.12.10 17:36 Tom N
- 29.12.10 18:06 niusy.pl
- 29.12.10 18:17 J.F.
- 29.12.10 19:40 J.F.
- 29.12.10 19:47 Cavallino
- 29.12.10 19:57 J.F.
- 29.12.10 21:47 niusy.pl
- 29.12.10 21:49 niusy.pl
- 29.12.10 21:54 niusy.pl
- 29.12.10 22:08 Tom N
- 29.12.10 23:43 Adam Płaszczyca
- 29.12.10 23:45 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
Najnowsze wątki
- 2025-01-09 Dell ubija / przemianowuje swoje flagowe linie laptopów
- 2025-01-08 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-08 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-08 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-08 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-08 Podłączenie DMA 8257 do 8085
- 2025-01-08 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-01-08 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-08 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-08 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-08 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-08 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2025-01-08 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-08 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security