eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNowy bat na kierowców? ;-)Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
  • Data: 2010-12-29 16:18:12
    Temat: Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Raf :-) wrote:
    > Dnia Tue, 28 Dec 2010 19:57:26 +0100, J.F. napisał(a):
    >
    >
    >>>> Ograniczaj c pr dko powoduje si
    >>>> zwyk e korki. Zamiast samochodu co 100 metr w masz samoch d co 10.
    >>> Tu juz tylko Ci sie "wydaje"...
    >>> Przepustowosc drogi jest najwieksza przy predkosciach rzedu
    >>> trzydziesci kilka na godzine...
    >> Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
    >> duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
    >> predkosci przepustowosc jest wieksza.
    >
    > Jasne!
    >
    > Panie, to że jak wypiję 4 piwa to jestem pijany, to tylko teoria! W
    > praktyce, zauważ pan, jak jest powód to całkiem spokojnie mogę zawieźć
    > szwagra z dziećmi do sąsiedniej wsi i jeszcze nigdy nie spowodowałem
    > wypadku!
    >
    > Człowieku, czy ty wiesz jaka jest różnica pomiędzy przepustowością a
    > prędkością jazdy? Myślisz, że gdyby jabłka zamiast 6 miesięcy rosły tylko
    > cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego
    > samego drzewa?
    > Przepustowość netto (samych aut, bez odstępów) rośnie liniowo z prędkością,
    > energia samochodu (a więc i droga hamowania, i bezpieczny odstęp) rośnie z
    > kwadratem prędkości. Rzeczywista przepustowość to ilość samochodów, które
    > przejeżdżają przez wybrany punkt na drodze w jednostce czasu i składa się
    > na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między
    > autami.

    Bezpieczny odstęp wcale nie rośnie z kwadratem prędkości -- bo ma 3
    składniki -- składnik stały (zwykle ok 1-1.5m -- czyli odstęp jaki
    pojazdy zachowują gdy korek stanie), składnik zależny liniowo (oparty
    czas reakcji układu kierowca+samochód -- zwykle przyjmuje się 1s czyli
    odstęp w metrach równych prędkości w metrach na sekundę, składnik
    zależny kwadratowo (bazujący na fizycznej drodze hamowania ale nie
    wporost od niej zależny -- kierowcy zwykle zakładają, że poprzedzający
    pojazd nie zatrzyma się w miejscu -- co się może źle skończyć gdy
    poprzedzający zmieni przed przeszkodą pas zamiast hamować a następnik
    się w przeszkodę już wbije). Przy większych prędkościach trochę bardziej
    się kierowcy boją. Ale nigdy nie jest to odległość równa pełnej drodze
    hamowania.

    Realnie dystans między samochodami to (prędkość*czas reakcji + składnik
    stały + długość pojazdu) * niewielki współczynnik bezpieczeństwa
    (długość pojazdu to po to, aby się zatrzymać za poprzednikiem gdy
    poprzednik się zatrzyma). Czyli podstawiając liczby (v[m/s]*1[s] + 1[m]
    + 4[m])*1.2 czyli (v + 5)*1.2.

    Aby wyliczyć miejsce na drodze zajmowane przez pojazd dodajemy jeszcze
    raz długość pojazdu (miejsce to długość pojazdu + odstęp do poprzednika)
    Czyli tu l = (v+5)*1.2 + 4.


    No to teraz wzór na przepustowość:

    Q = v * k [1/s]

    k = 1 / l (liczba pojazdów na metr)

    Więc:

    Q = v / l

    Q = v / ( (v+5)*1.2 + 4)
    Q = v / (v*1.2 + 10)

    Zatem mamy:

    Q(5) = 0.3125
    Q(10) = 0.4545
    Q(15) = 0.5357
    Q(20) = 0.5882
    Q(25) = 0.625
    Q(30) = 0.6521
    Q(35) = 0.6731
    Q(40) = 0.6897


    Zależność przepustowości wychodzi pi*drzwi od pierwiastka prędkości --
    Q(25) = 2*Q(5)


    >
    > Co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli zwiększysz prędkość 2x, przepustowość
    > spadnie do wartości 2/(2^2)=2/4 = 0,5 przepustowości początkowej -
    > oczywiście w pewnym rozsądnym zakresie prędkości.

    Tu już pojechałeś i to bardzo. To przybliżenie dla realnych prędkości
    jest fałszywe.


    >>> Wezmy np. ten Twoj przyklad
    >>> niech beda odstepy 100m przy predkosci 100km/h i 10m przy 40km
    >> Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.
    >>
    >
    > No tak, arytmetyka na poziomie szkoły podstawowej kaleczy ludzki umysł i
    > trzeba jej zakazać.
    >
    > Jeszcze raz - droga z korkiem poruszającym się z prędkością około 30 km/h
    > ma kilka razy większą przepustowość, niż droga bez korka, gdzie auta jadą z
    > prędkością 90 km/h. Gdyby tak nie było, każdy korek, który by powstał
    > natychmiast rósłby w nieskończoność.

    I rośnie. A nie w nieskończoność bo drogą nie jedzie nieskończona liczba
    pojazdów.

    > Mechanizm korka jest taki, że spada
    > prędkość i odstępy między samochodami, dzięki czemu wzrasta przepustowość i
    > wytwarza się nowy stan równowagi.

    Nie bałdzo. Mechanizm korka jest taki, że w szybkim tempie wszystko
    staje. A jak wszystko przez większą część czasu stoi to jest słabo z
    przepustowością.


    > Korek zaczyna się tworzyć znacznie przed
    > osiągnięciem przepustowości maksymalnej, natomiast długość korka można
    > wyliczyć korzystając z dziedziny matematyki zwanej teorią kolejek (to już
    > nie jest szkoła podstawowa, tylko studia, np. informatyka).

    Teoria kolejek ma się tu słabo.

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: