  • 71. Data: 2011-04-06 18:19:34
    Temat: Re: Nowe opony, a oś
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości
    news:inhpji$lgf$1@inews.gazeta.pl...

    > Pewnie stąd te kręgi w Wylatowie. :)

    :)
    Tylko sprostowanie - płaski to on nie był, tylko płaskie głebokie zbocze. I
    po tym pochylonym zboczu (jakieś 45 stopni, może troche więcej) go obróciło.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 72. Data: 2011-04-06 20:25:45
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Kenjiro" <k...@s...pl>

    > W tej chwili mam więc 5-letnie GoodYeary na przedzie i nowe Bridgestony z
    > tyłu. Zostawić tak jak jest, czy dokupić jeszcze 2 nowe Bridgestony i dać
    > na przód?

    Jeszcze na zapasowe sobie kup ;-)

  • 73. Data: 2011-04-06 20:54:14
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-05 13:12, Waldek Godel pisze:

    > skup się - skoro masa jest tak rozłożona, że nacisk na jedną oś jest
    > mniejszy, to w zakręcie będą również mniejsze siły boczne, bo sam
    > powiedziałeś, że masa się nie przemieszcza.

    Rozkład obciążenia między osie nie jest jedynym, a nawet nie jest jakimś
    głównym parametrem determinującym balans samochodu w zakręcie.

    "Tak se mały Jojne, wyobrażał wojne"...

  • 74. Data: 2011-04-06 21:11:41
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-05 10:18, J.F. pisze:

    > Sprawa dotyczy generalnie srednich opadow, gdy glebokosc bieznika staje
    > sie istotna, a ABS i ESP zmniejszaja ryzyko wariowania tylu. Ja bym
    > zostawil jak jest i cieszyl sie potem pkt 2, ale moze masz inne plany.

    To też nie jest takie proste, bo opona im bardziej zużyta tym bardziej
    przyczepna na suchym.

    A jak pokazują statystyki najbardziej śmiercionośne drogi to suche drogi.
    Opanowanie poślizgu tylnej osi na suchym też będzie trudniejsze niż
    zrobienie tego na mokrym.

    Tyle że "suchość" raczej znienacka się nie pojawi, a aquaplaning w
    koleinie czy innej kałuży już tak.

  • 75. Data: 2011-04-06 21:18:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-05 09:57, Kenjiro pisze:
    > Witam
    > Niedawno kupiłem auto z zestawem używanych opon letnich, niestety przy
    > ich zakładaniu okazało się, że jedna jest pęknięta. Kupiłem więc dwie
    > nowe opony, ale byłem zaskoczony, że założono mi je na tył, a nie na
    > przód. Facet mówił, że to jakaś nowa szkoła:)
    >
    > Spotkaliście się z takim podejściem?
    > W tej chwili mam więc 5-letnie GoodYeary na przedzie i nowe Bridgestony
    > z tyłu. Zostawić tak jak jest, czy dokupić jeszcze 2 nowe Bridgestony i
    > dać na przód?

    Ja bym dokupił 2 nowe.

    Jazda na oponach o tak różnym zużyciu i w dodatku różnych modeli, to nie
    jest najszczęśliwszy pomysł.

    Pewnie w tej chwili na mokrej nawierzchni będzie Ci mocno brakowało
    przyczepności przednich kół, z kolei w najmniej oczekiwanym momencie na
    suchej drodze może zabraknąć jej z tyłu.
    Czyli ogólnie zachowanie samochodu będzie mało przewidywalne.

    Najlepiej jak opony są w miarę równe na obu osiach.
    Dlatego należy je cyklicznie zamieniać między osiami (np. przy sezonowej
    wymianie).

  • 76. Data: 2011-04-06 21:21:49
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Wed, 06 Apr 2011 21:18:15 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Pewnie w tej chwili na mokrej nawierzchni będzie Ci mocno brakowało
    > przyczepności przednich kół, z kolei w najmniej oczekiwanym momencie na
    > suchej drodze może zabraknąć jej z tyłu.

    gdyż albowiem jak powszechnie wiadomo, wszystkie samochody mają idealny
    rozkład mas 50:50 oraz obydwie osie symetrycznie skrętne.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 77. Data: 2011-04-06 21:52:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Apr 2011 13:57:08 +0100, Waldek Godel wrote:

    >a ty zademonstrujesz, że potrafisz opanować przód w takiej sytuacji lecący
    >na wprost na barierę, albo - co gorsza - na przeciwny pas?

    Czy zademonstruje to nie wiem, ale do tej pory jakos sie udawalo.

    Owszem - na lodzie uczucie jest glupie, a reczny pomaga.

    J.

  • 78. Data: 2011-04-06 22:44:19
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-04-06 15:16, tom wrote:

    > Czesc,
    >
    > ja startuje w rajdach i jezeli mam wybor to zawsze lepsze opony zakladam na
    > przod (czy to do jazdy cywilnej czy na rajd). Lepsza przyczepnosc przy
    > ruszaniu, lepsze hamowanie na mokrym (i to jest najwazniejsze w jezdzie
    > cywilnej), a poslizg nadsterowny mozna opanowac jedna reka ziewajac, za to
    > jak wylatujesz podsterowanie to juz za wiele nie mozna zrobic.

    To teraz wsadź za kierownicę kogoś kto jest typowym kierowcą (swoją
    mamę? :-> i niech pojeździ (nie ślimacząc się)
    w zimie Twoim samochodem z zimówkami z przodu a letnimi z tyłu :-)

    Co Ty na to ? :-)

    PS: Bajki o opanowywaniu każdego pośizgu nadsterownego jedną ręką
    ziewając możesz grzecznym dzieciom opowiadać :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 79. Data: 2011-04-06 22:51:49
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-04-06 14:34, Waldek Godel wrote:

    > Niekoniecznie, sam uczestniczyłem w bączkach na polskiej A4 w zimie i
    > normalnej drodze z jednym pasem w każdą stronę. Auto zatrzymało się na
    > poboczu, całość zajęła około 2 długości auta, za kazdym razem z około 70 na
    > godzinę.
    > Rzecz w przypadku poślizgu przedniej osi na wprost w zasadzie niewykonalnaESTEŚ
    > I dokładnie to mam na mysli.

    > ale na placach również nie ma przeciwległego pasa. A na drogach gwarancji,
    > że w poślizg wpadniesz wyłącznie na zakrętach w lewo...

    Weźmy zakręt w lewo o jednym pasie ruchu w każdą stronę.
    Wpadasz w poślizg nadsterowny, w ułamku sekundy tył obraca się na tyle,
    że zmieniasz kierunek jazdy i przelatujesz przez przeciwległy pas jadać
    w poprzek drogi...

    Na zakręcie w prawo na przeciwległy pas ruchu najpierw wypadnie Twój tył
    a następnie Ty wpadniesz do rowu po prawej stronie

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 80. Data: 2011-04-06 22:56:52
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Wed, 06 Apr 2011 22:44:19 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):

    > PS: Bajki o opanowywaniu każdego pośizgu nadsterownego jedną ręką
    > ziewając możesz grzecznym dzieciom opowiadać :-)

    to może weźmiesz auto rwd, założysz trolleye na przód i zademonstrujesz
    opanowanie takiego auta?