    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Date: Sun, 22 Jan 2017 00:59:42 +0100
    <o5u3e4$n1c$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o5vant$reg$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o603rh$k03$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrno87c9f.vp3.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Nieco przypomina to zjawisko fatamorgany, w którym uwarstwienie powietrza
    > powoduje, że widzimy daleko poza horyzontem. W przypadku radia czasem mówi
    > się o tym jako o "propagacji falowodowej". Zresztą takie dukty falowodowe
    > powstają również w troposferze, są wprost związane z meteorologią, ze
    > zmianami ciśnienia i temperatury, jak fatamorgana. Ale to nie dotyczy
    > tego zakresu, o który nam chodzi. Atmosfera nie jest tak stabina jak
    > skała,
    > stąd wahania, również krótkookresowe.

    Czyli wpływ jest, więc co konkretnie na co wpływa?

    > E, jaki ja tam specjalista. Dawno temu mnie takich rzeczy uczono.
    > I choć na nic mi się one nigdy nie przydały, sporo jeszcze pamiętam.

    Jeśli to prawda, czego broń Boże nie chcę zaprzeczać, to miałem na myśli,
    aby mieć źródło, na które mógłbym się powołać, gdyby kiedyś doszło z kimś do
    podobnej rozmowy. Jedno źródło mam, teraz pozostaje mi znaleźć drugie, że
    jak mi ktoś powie "A", to chciałbym to potwierdzić, albo udowodnić, że
    jednak "B". Może załamanie, wiele fal też się w jonosferze załamuje, zamiast
    odbijać, jak w światłowodzie, spotkałem się z tym (wg opisu), ze albo się
    odbija jak kąt padania równy kątowi odbicia, albo przygina, miękko, bez
    kantów. Nie da się jednak zaprzeczyć, ze jonosfera ma tu swoje do
    powiedzenia, zdecydowanie, nie wyglądało mi to na ruchy powietrza. Natomiast
    zdecydowanie dało sie wyczuć, że minimum przelatuje po całym widmie
    odbieranego sygnału. Więc na 200% propagacja wielodrożna.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Jonosfera
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fala_jonosferyczna
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fala_troposferyczna krótkofalowców interesuje
    przede wszystkim opcja nr 3
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Propagacja_fal_radiowy
    ch
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagłe_zakłócenia_jonos
    feryczne
    oraz dla krótkofalowców (i nie tylko)
    http://www.dxinfocentre.com/tropo_eur.html

    Natomiast o propagacji a-la falowód (co IMHO nie wyklucza takowej dla LW)
    wyczytałem, że dla pasma 70cm i chyba krótszych, tworzą się, nie pomnę od
    czego, coś właśnie jak falowody, chyba przez zmiany w troposferze (niech
    mnie ktoś skoryguje, jeśli kłamię), występuje, jak to nazwano,
    superrefrakcja, przypomina to coś, co zawarte jest w podanym wyżej linku o
    fali jonosferycznej, tak przynajmniej wynikało z czytanego opisu. Na 2
    metrach chyba jest za długo, choć nie mogę wykluczyć, że 2 metry też się
    mogą na propagację przez superrefrakcję załapać. Ale w to akurat nie
    zagłębiałem się zbytnio, gdyż nie miałem potrzeby. Czymże jednak
    wytłumaczyć... wiele lat temu, siedząc przy radiu (ale BCL, nie HAM) i
    robiąc coś, nie pomnę co, słyszę raptem, jak spiker prowadzący ocieka
    sraczką z wrazenia i mówi coś w stylu "słychać nas najdalej na świecie". Co
    się okazało - zadzwonił jakiś gościu z Meksyku, że właśnie słucha Jedynki na
    długich, to jeszcze była komuna, lata 80, po stanie wojennym już, na pewno
    istniał wtedy jeszcze Konstantynów. I normalnie rozmawiali. A były to
    przecież czasy, gdy mieliśmy tylko 2 programy w TV i o emisji czegokolwiek
    przez satelitę, to nawet fantaści nie marzyli. Na pewno nie była to fala
    przyziemna, a jednak skutecznie poszło, bo to odległość ok. 12000 km.
    Powiedzmy, że na błąd pomiaru tak z dyszkę.
    https://www.youtube.com/watch?v=kREiLH-T56s Londyn
    https://www.youtube.com/watch?v=tWBsTGq3NCA Chorwacja
    https://www.youtube.com/watch?v=RqtBB6u13e0 Wołgograd
    https://www.youtube.com/watch?v=6jO2vawCGj0 znów Londyn
    https://www.youtube.com/watch?v=cIJR1XRIABg gdzieś w Grecji
    https://www.youtube.com/watch?v=jAZHHSzMULI Moskwa, w samochodzie
    https://www.youtube.com/watch?v=ZUqB0OvCaZU w Rumuni, zobaczcie jak mocno
    nasz, 2:37
    https://www.youtube.com/watch?v=Lj5UUklOXv4 Gdzieś we wschodnim Iowa w USA,
    śmiesznie szuka kto to i nie bardzo wierzy, wyjaśnia, że czkanie jest od
    płotu elektrycznego.
    https://www.youtube.com/watch?v=XplAapY66mQ Baeza w Andaluzji, południowa
    Hiszpania. Cienko, ale na samej antenie ferrytowej.
    https://www.youtube.com/watch?v=AcEVAlIslZE Połtawa, Ukraina.
    Reszta pod hasłem "polskie radio jedynka".
    Nie wszystko znalazłem, co pomogło by mi zilustrować wypowiedź.

    PS Bonus, na kilku filmach to jest:
    https://www.youtube.com/watch?v=vyKNNgitR5Y :))

    (C) Kabaret Neo-Nówka.