    From: "EM" <e...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Normy dot. uzycia starych komponentow do produkcji.
    Date: Thu, 16 Jun 2011 08:16:48 +0200

    > Wystarczy wykazać się przed kontrahentem świadomością prawną i z reguły to
    > wystarcza w dyskusji.
    > A swoją drogą, umowa powinna dokładnie precyzować co ma być użyte do wykonania
    > umowy, w tym dokładne symbole elementów i dopuszczalne zamienniki w formie
    > załącznika. Można też dodać klauzule o konieczności wykonania testów elementu
    > przed jego obsadzeniem na płytce.
    > Kontrahent też musi mieć jednoznaczne warunki wykonania umowy, aby się nie
    > bać, że zostanie oskarżony "o cokolwiek".
    > K.

    Wszystko pięknie tylko postawcie się po drugiej stronie - wykonawcy.
    Ja wiem, że zlecającego przykładowo nie obchodzi, że lead time elementu
    jest 20 tygodni, on chce mieć wyrób za 6-8 tygodni (czasem za tydzień).
    Ostatnio były olbrzymie problemy z wieloma elementami, także biernymi.
    Jeśli ograniczysz listę P/Ns elementu biernego do 2-3 to może się okazać,
    że wcale ich nie kupisz.
    To, że elementy nie powinny być starsze niż 24 miesiące to standard dla SMT.
    Główny problem to lutowalność.
    Natomiast to, że elektrolity siadają szybko, to nie jest spowodowane faktem,
    że mają 3 lata, tylko są marnej lub źle dobranej jakości.
    Generalnie to trzeba unikać elektrolitów :). To trochę tak, jakby wsadzić
    baterię niewymienialną do urządzenia. Minie 3 lata i nie działa.
    Pamiętajmy, że elektrolity standardowe mają żywotności w granicach 2000h
    w nominalnej temperaturze - niecałe 3 miesiące :). Natomiast temperatury
    pracy w urządzeniach, szczególnie w obwodach wysilonych przetwornic, są
    na prawdę wysokie.
    Oczywiście trwałość szybko rośnie przy niższych temperaturach.
    Jednak mam wrażenie, że już nie sposób kupić dobrych elektrolitów,
    przynajmniej tanio. Kiedyś narzekaliśmy, że wysychały, ale te z którymi
    się spotykam i były produkowane w latach 80' najczęściej są OK.
    Jestem pewien, że dzisiejsze standardowe nie wytrzymają 30 lat, nawet na
    półce.
    Żeby się przekonać jak słabym elementem są elektrolity, jednak trzeba trochę
    popracować w serwisie.
    EM