    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: No sory, ale nie mogłem się powstrzymać :P :P :P
    Date: Mon, 10 Jun 2013 12:27:32 +0200

    Użytkownik "Michał Smolnik" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:kp3stg$pnj$3@speranza.aioe.org...
    > Ja wiem, że przyjemnie jest się wyżywać na audiofilach (ja też czasami
    > lubię), ale po odfiltrowaniu dziennikarskiej ignorancji w tym artykule
    > jest faktycznie kilka porad dobrego konstruowania urządzeń audio:

    My się wyżywamy nie nad miłośnikami dobrego brzmienia (należy ich jednak
    odróżnić od "chorujących na audiofilię", co traktuje się jako formę
    zboczenia, niekoniecznie seksualnego). My się wyżywamy i wyżywać będziemy
    nad czymś, co w skrócie nazwać możemy "snobizm", przerost formy nad treścią,
    gdzie temat jakości zależy głównie od tego jak drogi jest sprzęt (nadal
    jestem niezmiernie ciekaw, co warunkuje kosmicznie absurdalną cenę takiego
    tworu, jak Burmester 931) i akcesoria, oraz od np. stopnia pozłocenia bitów
    sygnału. Gdzie gotów jestem założyć się, ze dany sprzęt, wzięty na porządny
    pomiar, polegnie z kretesem, przy sprzętach, których produkcja nakierowana
    jest rzeczywiście na brzmienie, jakość... Jak w Discovery pokazywali
    produkcję Bang&Olufsen, to nie ukrywam, podśmiechiwałem się troche po
    cichu... (a nawet nie potrafią strony po polsku zrobić, beeee)

    > Yamahę technologię zbalansowanego zasilania i toru sygnału
    >
    > Pewnie chodzi o zasilanie i tor sygnałowy symetryczne - po angielsku
    > używa się terminologii balanced. Norma w sprzęcie profesjonalnym.

    W telekomunikacji temat aż nadto powszechny. Analogowe tory audio zawsze
    były symetryczne, tak samo łącza telekomunikacyjne. Przez 6 lat pracwałem w
    miejscu, gdzie powiedzmy, jednym ruchem ręki mogłem wyciąć TV i łączność na
    duzym obszarze kraju. Tory do emisji TV, oczywiście symetryczne, musiały
    spełniać warunek zakłóceń na poziomie nie wyższym, niż -80dB. Różnica to +-
    taka, jak między hałasem śródmiejskiej ulicy w szczycie, a cichym szeptem
    osoby stojącej 5 metrów dalej.

    > usuwa negatywny wpływ maleńkich wahań napięcia lub szumu uziemienia.
    >
    > I to prawda, bo wtedy mamy gratis tłumienie zakłóceń współbieżnych

    Pod warunkiem identycznych dynamicznych, a nie tylko statycznych (ich
    oczywiście także) parametrów obu elementów wykonawczych i ich otoczki.

    > dodatniej, jak i ujemnej stronie zasilania, eliminuje zależność jakości
    > dźwięku od różnicy w polaryzacji.

    Ogranicza. Warunek - j.w. Jeszcze nie spotkałem absolutnie identycznych
    elementów wykonawczych, a i o otoczce nie zapominajmy. Ergo - wydaje mi się,
    że porządny projekt i wykonanie dadzą lepszy rezultat, niż kombinowanie na
    siłę z symetryzacją.

    > Czyli na nasze, stopień mocy z jednego typu tranzystorów pozwala na
    > poprawę symetrii. Kiedyś w dobrym sprzęcie w tym samym celu stosowało
    > się parę NPN-PNP indywidualnie dobieraną.

    Głęboka klasa A w najbardziej liniowej części obu charakterystyk? Klasa B,
    czy AB? Bo jednak chyba przynajmniej przez część okresu jeden z tranzystorów
    załapuje się na nieliniowość w charakterystyce...? Nic za darmo...

    > Bełkot o znaczeniu: dobra konstrukcja mechaniczna

    Wolałbym opis bez bełkotu.

    > Bełkot dziennikarski, w którym pewnie przetłumaczono "noise" na "szum",
    > a miało być "zakłócenia".
    > Pewnie miedziane chassis ma działanie ekranujące, a niska impedancja
    > masy zwiększa odporność na zakłócenia.

    Szkoda energii na domysły. Wymyślili, bełkoczą, a nam pozostaje
    znienawidzone kombinowanie, "co poeta miał na myśli" :P A jak już ekranować,
    to chyba raczej bizmutem :)

    > Nie rozumiem, o co chodzi z tymi badaniami grubości płyty czołowej i o
    > jakie wibracje chodzi.

    Pewnie o zjawisko mikrofonowania. Udało mi się uzyskać je w układach czysto
    półprzewodnikowych. I to niekiedy na dość pokaźnym poziomie. Sprzężenie
    mechaniczne między głośnikami i konstrukcją w takim przypadku może zmienić
    dźwięk.

    > Część cyfrowa oddzielona od analogowej. I bardzo poprawnie.

    Co nie znaczy, że eliminuje to wpływ jednej na drugą. Tego przecież nigdy do
    konca nie rozdzielisz.

    > Ekranowane transformatory - nawet budżetowe sprzęty to mają. Oczywiście
    > dziennikarz bełkocze.

    Waląc pewnie konia przy okazji, pod fetysz, jakim jest np. nie zdjęcie
    babskiej cipki, ale drogiego urządzenia audio...

    > Czyli pewnie jednobitowy demodulator sigma-delta. Pewna ciekawostka, że
    > na elementach dyskretnych, ale to w sumie prosty układ.

    I wcale nie nowość konstrukcyjna, czytałem o tym już w latach 80, że właśnie
    te droższe sprzęty były o to opierane.

    > Summa summarum ja tam audiofilskiego nadęcia nie widzę, jedynie
    > tech-dziennikarski bełkot, który nie rozumie co tłumaczy.

    Nawet jeśli, to "ci lepiej wiedzący" (ale nie do końca, o czym my wiemy, ale
    oni nie) zaraz pójdą na to, jakaż to fajna recenzja, jaki to superacki
    sprzęt musi być, "kópójęmy". Napędzając tym samym przerost formy nad
    treścią. Cóż... dziennikarze często robią krecią robotę, oddają niedźwiedzią
    przysługę...