  • 51. Data: 2021-12-15 14:00:10
    Temat: Re: Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu.
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Zgodnie z przepisami sytuacja jest patowa - na lewym nie może
    > wyprzedzić a z prawego nie może zjechać na lewy.

    Te polskie przepisy o wyprzedzaniu w swoim formalnym brzmieniu są
    nieścisłe, żeby nie powiedzieć iż bezprawne.

    Są niezgodne z konwencją wiedeńską, która jest wobec nich nadrzędna.

    I przy jej stosowaniu nie ma takich dylematów.
    Bo przejeżdżając pasem obok, nie dokonujesz manewru wyprzedzania.

  • 52. Data: 2021-12-15 14:08:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Dec 2021 13:54:49 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wskaż przepis, który zabrania zmiany pasa _za_ samochodem,
    > sygnalizującym. Owszem - znajdziesz zakaz wyprzedzania ale również
    > znajdziesz zakaz zmiany pasa dla sygnalizującego. Włączenie

    Zmienic pas moze, ale wyprzedzac nie moze :-)

    > kierunkowskazu tego zakazu nie zmienia - lewy pas jest zajęty.

    skoro nie wyprzedza, bo mu nie wolno, to miejsce na lewym pasie jest
    :-)

    > Zgodnie z przepisami sytuacja jest patowa - na lewym nie może
    > wyprzedzić a z prawego nie może zjechać na lewy.

    Kto pierwszy wlaczyl migacz, ten wygral :-)

    > Dokładnie.

    J.

  • 53. Data: 2021-12-15 14:20:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    [...]

    > Zmienic pas moze, ale wyprzedzac nie moze :-)

    Obaj potrzebujemy dokształtu. Może - już nie jest na tym samym pasie.
    Tu się odbyły dwa manewry - oba dozwolone.

    > skoro nie wyprzedza, bo mu nie wolno, to miejsce na lewym pasie jest
    > :-)

    Właśnie już wolno. Zmienił pas zanim ten z prawej mógł go zmienić i
    teraz ten z prawej musi czekać.

    > Kto pierwszy wlaczyl migacz, ten wygral :-)

    Jednak nie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 54. Data: 2021-12-15 14:23:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-12-2021 o 15:08, J.F pisze:

    > Zmienic pas moze, ale wyprzedzac nie moze :-)

    Konwencja (cyt):
    "Przed wyprzedzeniem każdy kierujący, nie naruszając postanowień
    artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 14 niniejszej konwencji, powinien upewnić
    się:
    a) że żaden kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął manewru wyprzedzenia go;

    b) że kierujący jadący przed nim na tym samym pasie ruchu nie
    zasygnalizował swego zamiaru wyprzedzenia innego pojazdu;

    c) że pas ruchu, który zamierza zająć, jest wolny na wystarczającej
    długości, tak aby - uwzględniając różnicę między szybkością swego
    pojazdu w czasie wyprzedzania a szybkością wyprzedzanych użytkowników
    drogi - jego manewr nie stwarzał niebezpieczeństwa lub utrudnienia ruchu
    z przeciwnego kierunku;

    d) że będzie mógł zająć pozycję określoną w artykule 10 ustępie 3
    niniejszej konwencji bez przeszkadzania wyprzedzanemu użytkownikowi lub
    wyprzedzanym użytkownikom drogi, z wyjątkiem przypadku, gdy korzysta z
    pasa ruchu zamkniętego dla ruchu z przeciwnego kierunku."

    Punkt b) jest jednoznaczny - po zmianie pasa, traci obowiązek
    przejmowania się migaczem kogoś z innego pasa.
    Jest nadrzędna przed polskim bełkotem.

    > Kto pierwszy wlaczyl migacz, ten wygral :-)

    Nie - wygrywa ten kto pierwszy zmieni pas.

  • 55. Data: 2021-12-15 14:31:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Dec 2021 15:00:10 +0200, Cavallino wrote:

> [...]
    >
    > I przy jej stosowaniu nie ma takich dylematów.
    > Bo przejeżdżając pasem obok, nie dokonujesz manewru wyprzedzania.

    Konwencja ma tam dodatkowe zastrzezenie - ze ruch na obu pasach jest
    gesty.

    No a tu akurat byl taki srednio gesty.

    J.

  • 56. Data: 2021-12-15 14:39:55
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-12-2021 o 15:31, J.F pisze:

    > Konwencja ma tam dodatkowe zastrzezenie - ze ruch na obu pasach jest
    > gesty.

    Pozostałe przepisy też są precyzyjne i załatwiają temat migacza i kto co
    może

  • 57. Data: 2021-12-15 15:10:53
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2021-12-15 o 12:39, r...@k...pl pisze:

    > A w jakim celu zmieniało pas na lewy?

    Pas ruchu każdy użytkownik drogi może zmienić w zależności od fantazji,
    ochoty i możliwości. I nikomu nic do tego, dlaczego zmienił pas.
    Na szczęście jeszcze z powodu chęci zmiany drogi nie musimy się
    tłumaczyć. Przynajmniej na razie... ;)
    co do artykułu 24, to przeczytałem go jeszcze kilka razy i muszę się
    przyznać do błędu/niewiedzy. Albowiem on nie zabrania wyprzedzania,
    tylko nakazuje upewnienie się, czy pojazd przede mną, na trym samym
    pasie nie chce wykonać jakiegoś manewru. Przyznaję, że
    nadinterpretowałem to jako zakaz wyprzedzania.

    Gdyby zabraniał wyprzedzania, jeśli pojazd przede mną na tym samym pasie
    miga, to byłoby to zbyt absurdalne. Wyobraźmy sobie, że jadę środkowym
    pasem i wyprzedzam samochody wlokące się prawym. Ktoś przede mną
    sygnalizuje chęć zmiany pasa ze środkowego na lewy - wtedy ja nie
    mógłbym wyprzedzać tych jadących prawym.

    Przytoczę cały zapis:
    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w
    szczególności, czy:
    [..]
    3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie
    zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku
    jazdy lub zmiany pasa ruchu.

    W całym artykule nie ma ani jednego słowa o pojeździe wyprzedzanym. Jest
    tylko o wyprzedzaniu.
    I niczego nie zabrania, tylko nakazuje upewnienie się, co do zamiarów
    innych uczestników ruchu.

    --
    -
    Akarm

  • 58. Data: 2021-12-15 15:36:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Dec 2021 15:10:53 +0100, Akarm wrote:

> [...]
    > pasie nie chce wykonać jakiegoś manewru. Przyznaję, że
    > nadinterpretowałem to jako zakaz wyprzedzania.

    Dobrze piszesz, ale czy aby na pewno sie myliles?
    Bo po co by sie kazali upewniac?

    Tak jak z linia ciagla itp.

> [...]
    > sygnalizuje chęć zmiany pasa ze środkowego na lewy - wtedy ja nie
    > mógłbym wyprzedzać tych jadących prawym.

    Niby tak, ale co - przeskoczyc go chcesz?
    Czy jak na filmie - od dlugo miga, ale pasa nie zmienia, a jedzie
    szybciej od tych na prawym pasie.

> [...]
    > tylko o wyprzedzaniu.
    > I niczego nie zabrania, tylko nakazuje upewnienie się, co do zamiarów

    No to sie upewniles i co - zaczales wyprzedzac.

    Ale ten drugi pojazd tez mial sie tylko upewnic :-P

    J.

  • 59. Data: 2021-12-15 15:40:57
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2021-12-15 o 14:23, Cavallino pisze:

    > Punkt b) jest jednoznaczny - po zmianie pasa, traci obowiązek
    > przejmowania się migaczem kogoś z innego pasa.
    > Jest nadrzędna przed polskim bełkotem.

    Według polskiego prawa również nie musisz przejmować się pojazdami
    migającymi na sąsiednim pasie. Ba, możesz wyprzedzać, nawet jeśli ten
    przed tobą wyprzedza lub zmienia pas. Masz tylko upewnić się, co do jego
    zamiarów.
    Jestem zdumiony, że nie ma tu zakazu wyprzedzania:
    Art. 24.
    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w
    szczególności, czy:
    1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
    utrudnienia komukolwiek ruchu;
    2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;

  • 60. Data: 2021-12-15 16:00:56
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2021-12-15 o 15:36, J.F pisze:

    > No to sie upewniles i co - zaczales wyprzedzac.
    >
    > Ale ten drugi pojazd tez mial sie tylko upewnic :-P

    Nie wolno zmusić innego uczestnika ruchu do zmiany prędkości lub
    kierunku jazdy.
    I wszystko na ten temat.

    A poza tym, gdyby nie wyjątkowa głąbowatość wielu ludzi, to wystarczyłby
    tylko krótki kodeks:
    Art. 1. Ruch prawostronny.
    Art. 2. Pierwszeństwo z prawej.
    Art. 3. Hierarchia sygnałów:
    - a) kierujący ruchem
    - b) sygnalizacja świetlna
    - c) znaki pionowe
    Art.4. Utrudnianie ruchu jest zbrodnią

    Ale jak widać, nawet szczegółowe przepisy nie trafiają do głąbów, które
    uważają, że kierunkowskaz ich do czegoś upoważnia.

    --
    -
    Akarm