  • 31. Data: 2013-12-09 00:18:08
    Temat: Re: Neste - jakie paliwo?
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    news:02440d02-787b-411f-a3df-c8829f998183@googlegrou
    ps.com...
    W dniu niedziela, 8 grudnia 2013 01:24:01 UTC+1 użytkownik Tomasz Pyra
    napisał:
    > Dnia Sat, 7 Dec 2013 15:49:58 -0800 (PST), Przemek napisaďż˝(a):
    >

    > Oczami wyobraźni widzę jak od Szczecina na stacje lukoil zasuwają cysterny
    > zza Wschodzniej granicy albo w Ustrzykach dolnych jest paliwo
    > wyprodukowane w Polsce jeśli może bliżej za wschodnią granicą są > ichnie
    > Koluszki.

    Ale tak czasem jest. Zdaża się, że paliwo jest wiezione przez setki
    kilometrów.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 32. Data: 2013-12-09 00:24:23
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    wiadomości news:08122013.272B69FF@budzik61.poznan.pl...
    > Osobnik posiadający mail h...@s...spam.spam napisał(a) w poprzednim
    > odcinku co następuje:

    > Zaraz zaraz, chcesz powiedziec, ze paliwo fuel save z shella i paliwo
    > bezsiarkowe ze statoila to dokładnie to samo paliwo?
    > Nie ma żadnych minimalnych domieszek specyficznych dla konkretnej sieci
    > stacji?

    Każda firma dodaje do bazowego paliwa swoje unikatowe domieszki. W praktyce
    jest to pomijalna różnica.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 33. Data: 2013-12-09 01:48:08
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    >..
    > Ale czy ja wiem czy woda w benzynie byłaby taka zła - woda dobrze podnosi
    > liczbę oktanową, a jak widać ludzie są skłonni sporo dopłacić za więcej
    > oktanów pomimo że mają silniki na benzynę 95 ;)

    Ale ... już Siecento z 2002 umiało 98

  • 34. Data: 2013-12-09 01:49:08
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    > I oczywiście są rozmaite paliwa - np. benzyny do motorsportu,
    > domieszkowane
    > w inny sposób, z podniesioną zawartością tlenu i jakimiś różnymi cudami,
    > które pozwalają wykrzesać więcej mocy z silnika, ale to musi być silnik
    > przystosowany do tego właśnie paliwa.
    > Wlanie tego do zwykłego silnika w najlepszym razie nic nie zmieni.

    I 98 nie jest domieszkowana ? Bo na 98 to już chyba całkiem sporo silników
    jeździ inaczej niż na 95

  • 35. Data: 2013-12-09 01:52:58
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-12-09, John Kołalsky <j...@k...invalid> wrote:

    > Ale ... już Siecento z 2002 umiało 98

    Bo kompatybilnosc w gore jest zawsze, wiecej oktanow = wiekszsc odpornosc
    na spalanie stukowe wiec mozna podniesc stopien kompresji. 98 i wiecej
    w silniku przystosowanym do 95 przewaznie nie powoduje nic albo spadek
    mocy.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 36. Data: 2013-12-09 15:46:03
    Od: robot <r...@v...pl>

    W dniu 2013-12-08 01:24, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > 100km dalej na jednym tankowaniu, a moc wyraźnie się różniła (przy czym
    > "wyraźnie" to tak minimum o 20%). Czysty efekt placebo.

    Poza tym większość ludzi myśli, że im więcej oktanów tym większa moc.

    --
    pozdro

  • 37. Data: 2013-12-09 16:36:36
    Od: Slavekk <s...@g...pl>

    W dniu 2013-12-07 19:52, Slavekk pisze:
    > No własnie.
    > jakie paliwo kupujemy teraz na Shell SelfService czyli niebieskisch
    > jeszcze stacjach Neste?
    > Standardowe dla Shella FuelSave Pb95 i FuelSave Diesel?
    > Czy coś innego?
    > Co podaje faktura?
    >
    > Slavekk

    Info z Zespołu Obsługi Klienta:
    "Są to zwykłe paliwa Shell, nie Fuel."
    Ależ ten Shell ma rodzajów paliw...
    I wyobraźcie sobie że nawet na stacji Premium Shell nie wszystkie
    rodzaje są dostępne! Po niektóre trzeba jechać na Neste ;)

    Slavekk

  • 38. Data: 2013-12-09 16:40:27
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-12-09, Slavekk <s...@g...pl> wrote:

> [...]
    > I wyobraźcie sobie że nawet na stacji Premium Shell nie wszystkie
    > rodzaje są dostępne! Po niektóre trzeba jechać na Neste ;)

    Ciekawe gdzie oni to przechowuja nie? :-)

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 39. Data: 2013-12-09 18:17:55
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "AZ" <a...@g...com>

> [...]
    > na spalanie stukowe wiec mozna podniesc stopien kompresji. 98 i wiecej
    > w silniku przystosowanym do 95 przewaznie nie powoduje nic albo spadek

    Ale z tego co kojarzę tam stało 95 lub 98 a nie przynajmniej 95. Oczywiście
    to nie dowodzi, że osiągi były lepsze. Się tylko zastanawiam jak jest.

  • 40. Data: 2013-12-09 19:58:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 9 Dec 2013 01:49:08 +0100, John Kołalsky napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    > I 98 nie jest domieszkowana ? Bo na 98 to już chyba całkiem sporo silników
    > jeździ inaczej niż na 95

    No jest inaczej - 98 będzie miała więcej tych wszystkich substancji
    podnoszących liczbę oktanową.
    Tylko wielu ludzi mylnie myśli że te oktany powodują że benzyna jest jakaś
    bardziej "benzynowa" czy bardziej się spala czy coś - nic bardziej mylnego.
    W zasadzie im więcej tych domieszek podnoszących liczbę oktanową, tym mniej
    benzyny w benzynie i pali się nawet słabiej.
    Warto pamiętać o tym co jest super dodatkiem podnoszącym liczbę oktanową w
    mieszance - zwykła woda.

    Co do tego jeżdżenia inaczej, to zacząć trzeba od zrozumienia o co tak
    naprawdę z tą liczbą oktanową chodzi.

    Benzyna o wyższej liczbie oktanowej spala się po prostu wolniej, żeby
    spalanie przebiegło tak jak ma przebiegać, należy więc rozpocząć je
    wcześniej - czyli przyspieszyć zapłon.
    W sumie oznacza to tyle, że jak samochód nie potrafi przestawić zapłonu, to
    na benzynie 98 ma dużą szansę pracować po prostu minimalnie gorzej niż na
    95.
    Różnice duże nie będą, ale na hamowni może się udać coś tam wymierzyć (np.
    0.5% mocy czy coś tych okolicach).
    Jak samochód przyspieszy zapłon, to po prostu będzie pracował tak jak ma
    pracować.

    A silniki wolnossące, czy niezbyt wysilone turbo mają zapłon w optymalnym
    położeniu i tu w zasadzie nic się nie da poprawić.

    Żeby wyciągnąć moc z paliwa wysooktanowego, trzeba konkretnie dmuchnąć
    turbiną i wtedy jak już mamy okolice 400KM z silnika 2.0 to zaczyna się
    przewaga paliwa wysokooktanowego.

    Bo przy dużym ciśnieniu pracy, benzyna ma tendencje do ulegania spalaniu
    stukowemu przed osiągnięciem GMP przez tłok.

    Jest to zjawisko niekorzystne, któremu przeciwdziała się opóźniając zapłon,
    bardzie niż wynikało by z teorii mówiącej że należy maksymalnym ciśnieniem
    celować z grubsza w GMP tłoka.
    Opóźnianie zapłonu jest niekorzystne, bo obniża ciśnienie pracy silnika,
    powoduje utratę mocy i spadek sprawności silnika, ale jest to konieczne
    żeby spalanie stukowe nie rozwaliło silnika.

    I tu dopiero pojawia się przewaga paliwa wysokooktanowego - bo mając dużo
    oktanów mieszanka jest mniej podatna na spalanie stukowe i zapłonu nie
    trzeba opóźniać aż tak bardzo.

    I dopiero taki silnik potrafi zamienić benzynę 98, 100 czy 104 oktanową na
    konkretne konie mechaniczne - bo wtedy można podnieść ciśnienia na których
    pracuje silnik.
    W silniku który pracuje seryjnie na ciśnieniach którym daleko od warunków
    spalania stukowego, paliwo o wyższej liczbie oktanowej nie ma sensu, nawet
    jeśli silnik jest do niego przystosowany i przyspieszy zapłon.