-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!news-out.readnews.c
om!transit4.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.ne
ostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neo
strada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Neste - jakie paliwo?
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <52a36eb5$0$2186$65785112@news.neostrada.pl>
<l7vs7m$fuv$1@node1.news.atman.pl>
<52a3883c$0$2363$65785112@news.neostrada.pl>
<7...@g...com>
<52a3911e$0$2181$65785112@news.neostrada.pl>
<9...@g...com>
<52a3ae4b$0$2369$65785112@news.neostrada.pl>
<e...@g...com>
<1knkou8iyf4sa.1msqsoacrcunh$.dlg@40tude.net>
<l834re$2c2$1@mx1.internetia.pl>
Date: Mon, 9 Dec 2013 19:58:22 +0100
Message-ID: <o...@4...net>
Lines: 65
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.25.160.176
X-Trace: 1386615502 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2153 83.25.160.176:63285
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2514279
[ ukryj nagłówki ]Dnia Mon, 9 Dec 2013 01:49:08 +0100, John Kołalsky napisał(a):
> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>
>
>>
>> I oczywiście są rozmaite paliwa - np. benzyny do motorsportu,
>> domieszkowane
>> w inny sposób, z podniesioną zawartością tlenu i jakimiś różnymi cudami,
>> które pozwalają wykrzesać więcej mocy z silnika, ale to musi być silnik
>> przystosowany do tego właśnie paliwa.
>> Wlanie tego do zwykłego silnika w najlepszym razie nic nie zmieni.
>
> I 98 nie jest domieszkowana ? Bo na 98 to już chyba całkiem sporo silników
> jeździ inaczej niż na 95
No jest inaczej - 98 będzie miała więcej tych wszystkich substancji
podnoszących liczbę oktanową.
Tylko wielu ludzi mylnie myśli że te oktany powodują że benzyna jest jakaś
bardziej "benzynowa" czy bardziej się spala czy coś - nic bardziej mylnego.
W zasadzie im więcej tych domieszek podnoszących liczbę oktanową, tym mniej
benzyny w benzynie i pali się nawet słabiej.
Warto pamiętać o tym co jest super dodatkiem podnoszącym liczbę oktanową w
mieszance - zwykła woda.
Co do tego jeżdżenia inaczej, to zacząć trzeba od zrozumienia o co tak
naprawdę z tą liczbą oktanową chodzi.
Benzyna o wyższej liczbie oktanowej spala się po prostu wolniej, żeby
spalanie przebiegło tak jak ma przebiegać, należy więc rozpocząć je
wcześniej - czyli przyspieszyć zapłon.
W sumie oznacza to tyle, że jak samochód nie potrafi przestawić zapłonu, to
na benzynie 98 ma dużą szansę pracować po prostu minimalnie gorzej niż na
95.
Różnice duże nie będą, ale na hamowni może się udać coś tam wymierzyć (np.
0.5% mocy czy coś tych okolicach).
Jak samochód przyspieszy zapłon, to po prostu będzie pracował tak jak ma
pracować.
A silniki wolnossące, czy niezbyt wysilone turbo mają zapłon w optymalnym
położeniu i tu w zasadzie nic się nie da poprawić.
Żeby wyciągnąć moc z paliwa wysooktanowego, trzeba konkretnie dmuchnąć
turbiną i wtedy jak już mamy okolice 400KM z silnika 2.0 to zaczyna się
przewaga paliwa wysokooktanowego.
Bo przy dużym ciśnieniu pracy, benzyna ma tendencje do ulegania spalaniu
stukowemu przed osiągnięciem GMP przez tłok.
Jest to zjawisko niekorzystne, któremu przeciwdziała się opóźniając zapłon,
bardzie niż wynikało by z teorii mówiącej że należy maksymalnym ciśnieniem
celować z grubsza w GMP tłoka.
Opóźnianie zapłonu jest niekorzystne, bo obniża ciśnienie pracy silnika,
powoduje utratę mocy i spadek sprawności silnika, ale jest to konieczne
żeby spalanie stukowe nie rozwaliło silnika.
I tu dopiero pojawia się przewaga paliwa wysokooktanowego - bo mając dużo
oktanów mieszanka jest mniej podatna na spalanie stukowe i zapłonu nie
trzeba opóźniać aż tak bardzo.
I dopiero taki silnik potrafi zamienić benzynę 98, 100 czy 104 oktanową na
konkretne konie mechaniczne - bo wtedy można podnieść ciśnienia na których
pracuje silnik.
W silniku który pracuje seryjnie na ciśnieniach którym daleko od warunków
spalania stukowego, paliwo o wyższej liczbie oktanowej nie ma sensu, nawet
jeśli silnik jest do niego przystosowany i przyspieszy zapłon.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.12.13 17:41 Leszek Kowalski
- 10.12.13 20:55 Przemek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
Najnowsze wątki
- 2025-03-02 Tusk idzie na rekord deportacji po 1989 [Będzie popyt na prawników]
- 2025-03-01 Obywatel telefonuje 112 lub 986
- 2025-03-01 detektyw (?) Rutkowski działał jako prasa
- 2025-03-01 "Policjant został ujęty obywatelsko..."
- 2025-03-01 zatrzymanie zbyszka maja
- 2025-03-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-03-01 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-03-01 Warszawa => Gen AI Engineer <=
- 2025-03-01 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-01 Kraków => Technical Team Leader (Clojure, Java) <=
- 2025-03-01 Zrobił TV OLED z TV LCD
- 2025-03-01 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-03-01 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-03-01 Ryga => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i Kad
- 2025-03-01 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=