eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNeon - gazowa ciekawostka › Re: Neon - gazowa ciekawostka
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Neon - gazowa ciekawostka
    Date: Sat, 11 Sep 2010 11:00:49 +0000 (UTC)
    Organization: : : :
    Lines: 51
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    References: <i6e31n$8i6$1@opal.futuro.pl> <8...@m...uni-berlin.de>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <i6f4il$fk1$1@opal.futuro.pl>
    NNTP-Posting-Host: 77-253-125-55.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1284202849 25647 77.253.125.55 (11 Sep 2010 11:00:49 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 11 Sep 2010 11:00:49 +0000 (UTC)
    User-Agent: slrn/0.9.8.1 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:595482
    [ ukryj nagłówki ]

    PcmOL napisało:

    >>>> Nijak nie mogę znaleźć fizycznego wytłumaczenia tego ostatniego efektu.
    >>> to wpływ negatywnej rezystancji dynamicznej. Na angielskiej wikipedii
    >>> jest trochę o tym napisane.
    >> Za moich czasów, to takie doświadczenia robiło się na fizyce w VIII
    >> klasie.
    >
    > Zazdraszczam. Mnie fizyka elektryczności VIII klasy koszmarnie nudziła.
    > Nie ta liga.

    Ja nie mam na co narzekać. Do dziś uważam, że program nauczania fizyki
    był wtedy interesujący (nie było przecież nakazane, by zanudzać, a o
    wszystkim można mówić w sposób interesujący), a przede wszystkim spójny.
    Tyleż prądu to się akurat pani od fizyki trochę bała, więc sam musiałem
    te wszystkie rury do cewki Ruhmkorffa podłączać.

    >> Oczywiście o żadnej negatywnej rezystancji dynamicznej mowy nie było.
    >> Poza tym jako dziecko lubiłem się przyglądać ulicznym neonom. Tym nisko
    >> umieszczonym szczególnie. W rurach zawsze coś się ruszało, przesuwało,
    >> bulgotało, grubiało i cieniało. Komuna wtedy była, więc rzadko się
    >> zdarzało, by wszystkie rury świciły równym światłem.
    >
    > Nigdy nie interesowałeś się dlaczgo?

    Dlaczego komuna była i co z tego dla świecenia neonów wynikało? No,
    akurat o tym tak dobrze jak o fizyce w szkole nie uczono. Ale człowiek
    najlepiej się uczy jak widzi doświadczenia. Ja ich widziałem dużo, więc
    się w końcu dowiedziałem.

    > Dlaczego przy największtm wypełnieniu świeci jednolicie, a przy
    > mniejszych cuda się dzieją.

    Program nauczania przyjmował XIX-wieczne podejście do tej wiedzy.
    Różne ciemnie Crooksa i Faradaya, to i owszewm, ale bez wdawania
    się w teorie, które w międzyczasie się pojawiły do wieku XX.
    No i bardzo dobrze -- bo gdyby zaczęto przytruwać o rzeczach,
    których uczeń szkoły podstawowej pojąć nie może, to by z tego nic
    dobrego nie było. Albo gdyby mówiono, że stare teorie są po prostu
    nieprawdziwe, a teraz już wiemy "jak jest naprawdę", ale to zbyt
    trudne żeby tu opisać. Mam wrażenie, że niestety autorzy dziejszych
    podręczników i programów nauczania tak właśnie robią.

    > Ciekawe co będzie gdy nawinę na rurę parę zwojów drutu zasilanego
    > z wzmcniacza audio popędzanego różnymi porzebiegami.

    Proszę sprawdzić doświadczalnie i wszystko opisać. Tutaj wielu się
    interesuje tym, jak to z tą elektrodą będzie.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: