    From: "PcmOL" <...@...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Neon - gazowa ciekawostka
    Date: Sat, 11 Sep 2010 07:37:18 +0200

    news:slrni8l9l8.itd.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Za moich czasów, to takie doświadczenia robiło się na fizyce w VIII
    > klasie.

    Zazdraszczam. Mnie fizyka elektryczności VIII klasy koszmarnie nudziła. Nie
    ta liga.

    > Oczywiście o żadnej negatywnej rezystancji dynamicznej mowy nie było.
    > Poza tym jako dziecko lubiłem się przyglądać ulicznym neonom. Tym nisko
    > umieszczonym szczególnie. W rurach zawsze coś się ruszało, przesuwało,
    > bulgotało, grubiało i cieniało. Komuna wtedy była, więc rzadko się
    > zdarzało,
    > by wszystkie rury świciły równym światłem.

    Nigdy nie interesowałeś się dlaczgo?
    Dlaczego przy największtm wypełnieniu świeci jednolicie, a przy mniejszych
    cuda się dzieją.
    Mój neon jest klasyczny. Przeźroczysta rura, świecąca na
    czerwono-pomarańczowo.
    Jest jeszcze 3 efekt. W pewnym położeniu potencjometru, rur a udaje strobo.

    Ciekawe co będzie gdy nawinę na rurę parę zwojów drutu zasilanego z
    wzmcniacza audio popędzanego różnymi porzebiegami.
    Szczególnie przebiegami o częstotliwościach podharmonicznych przetwornicy.