  • 1. Data: 2012-01-12 14:18:58
    Temat: Naprawa uszkodzonego systemu plików
    Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu>

    Witam

    Trafił do mnie dysk z 2 partycjami: pierwsza główna ntfs dobra i
    druga logiczna ntfs uszkodzona.
    Windows widzi drugą partycję jako raw i nie mogę uruchomić chkdsk.
    Pod linuksem partycja ma typ fat32 lba(lub fat16 lba), piszę z pamięci bo
    teraz aktualnie testuję ją, a polecenie file nie wykrywa systemu plików,
    tylko wyświetla: data.
    Przy próbie zamontowania dostałem taką informację(z dmesg):
    #v+
    ntfs signature is missing
    no an ntfs volume
    read_ntfs_boot_sectro(): Primary boot sector is invalid
    #v-

    Testowałem dysk programem od producenta: seagate. Dostałem kod błędu i
    informację, że najwyższy już czas zrobić kopię danych.

    Wydaje mi się, że oprócz tego, że dysk jest stary i uszkodzony(nie
    sprawdzałem jeszcze smarta) to w głównej mierze poleciał system plików
    (ntfs) ponieważ cały dysk bez problemu skopiowałem na drugi dysk za
    pomocą dd.

    No i teraz grzebię na kopii. Możecie zaproponować jak naprawić system
    plików? Na razie skanuję dysk programem do odzyskiwania i zobaczę co
    dalej, niestety trochę to trwa.

    --
    piecia aka dracorp

  • 2. Data: 2012-01-12 14:29:16
    Temat: Re: Naprawa uszkodzonego systemu plików
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 12/01/2012 14:18, piecia aka dracorp wrote:
> [...]
    >
    > No i teraz grzebię na kopii. Możecie zaproponować jak naprawić system
    > plików? Na razie skanuję dysk programem do odzyskiwania i zobaczę co

    Troszkę NTG. Poszukaj pod hasłem:
    -Ontrack EasyRecovery.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 3. Data: 2012-01-12 14:39:07
    Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Thu, 12 Jan 2012 14:29:16 +0000, DooMiniK napisał(a):

    > Troszkę NTG. Poszukaj pod hasłem:
    > -Ontrack EasyRecovery.
    Dzięki sprawdzę.

    --
    piecia aka dracorp

  • 4. Data: 2012-01-12 15:58:12
    Od: Maru <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-12 15:29, DooMiniK pisze:

    > Troszkę NTG. Poszukaj pod hasłem:
    > -Ontrack EasyRecovery.

    Spróbuj Testdisk, swego czasu uszkodził mi się bootsektor i dysk był
    widziany właśnie jako czysty. Testdisk przywrócił bootsektor i dysk
    działa do tej pory.

  • 5. Data: 2012-01-12 16:44:11
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Thu, 12 Jan 2012 14:18:58 +0000 (UTC), piecia aka dracorp
    napisał(a):

> [...]
    >
    > No i teraz grzebię na kopii. Możecie zaproponować jak naprawić system
    > plików? Na razie skanuję dysk programem do odzyskiwania i zobaczę co

    Nie opieraj się na tym co pokazuje Linux. To, jaki system plików był na
    tych partycjach, sprawdzaj w tablicy partycji, a nie podmontowując
    system plików.

    Jeżeli uszkodzeniu uległ bootsektor partycji, to Linux nie podmontuje
    systemu plików, bo nie będzie miał skąd wziąć jego parametrów. Należy
    wówczas podmienić tenże bootsektor (pierwszy sektor partycji) na jego
    kopię zapasową, zapisaną (w przypadku NTFS) w ostatnim sektorze
    partycji. Najprościej zrobić to przy pomocy dd, ale do dyspozycji masz
    też genialny darmowy programik TestDisk, który dodatkowo pokaże Ci stan
    partycji przed i po naprawie.
    --
    M.
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 6. Data: 2012-01-12 18:40:11
    Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Thu, 12 Jan 2012 17:44:11 +0100, Michal Kawecki napisał(a):

    > Nie opieraj się na tym co pokazuje Linux. To, jaki system plików był na
    > tych partycjach, sprawdzaj w tablicy partycji, a nie podmontowując
    > system plików.
    W większości przypadków polecenie file z linuksa mi wystarczało do
    sprawdzenia z czym mam do czynienia. Nie zawsze jednak działa tak
    jakbyśmy chcieli.
    Swoją drogą informacji o systemie plików będzie w tablicy partycji? Czy
    chodzi Ci raczej o typ partycji? Bo w praktyce typ partycji mogę ustawić
    na NTFS a założyć system plików np. ext2. Teoretycznie, bo nigdy jakoś
    tak nie robiłem.

> [...]
    > partycji. Najprościej zrobić to przy pomocy dd, ale do dyspozycji masz
    > też genialny darmowy programik TestDisk, który dodatkowo pokaże Ci stan
    Już się dowiedziałem co nie tak z dyskiem, ktoś chciał zmniejszyć
    partycję program do partycjonowania i mu nie wyszło. Więc ewidentnie to
    nie sprawa sprzętowa. Testdisk nie pomógł niestety. Aczkolwiek będę dalej
    próbował.

    Z mojej strony EOT i dzięki.

    --
    piecia aka dracorp

  • 7. Data: 2012-01-12 18:54:24
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Thu, 12 Jan 2012 18:40:11 +0000 (UTC), piecia aka dracorp
    napisał(a):

> [...]
    > chodzi Ci raczej o typ partycji? Bo w praktyce typ partycji mogę ustawić
    > na NTFS a założyć system plików np. ext2. Teoretycznie, bo nigdy jakoś

    Teoretycznie da się, ale tak jak piszesz, ja się także nie spotkałem
    jeszcze z taką sytuacją. Dlatego zawsze na początek opieram się na
    tablicy partycji.

> [...]
    > partycję program do partycjonowania i mu nie wyszło. Więc ewidentnie to
    > nie sprawa sprzętowa. Testdisk nie pomógł niestety. Aczkolwiek będę dalej

    Wszystko zależy, na jakim etapie zatrzymał się proces zmniejszania.
    Czasami w prosty sposób można zmiany odkręcić.

    > Z mojej strony EOT i dzięki.

    NP.

  • 8. Data: 2012-01-13 17:40:40
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 12/01/2012 15:58, Maru wrote:
> [...]
    [...]

    > Spróbuj Testdisk, swego czasu uszkodził mi się bootsektor i dysk był
    > widziany właśnie jako czysty. Testdisk przywrócił bootsektor i dysk
    > działa do tej pory.

    Podstawą odzyskiwania danych jest to, aby nic nie modyfikować
    bezpośrednio na HDD przed skopiowaniem danych: czyli nawet
    jak nie użyje 'małpki' do odzyskiwania danych (EasyRecovery,
    czy coś podobnego), to powinen zrobić obraz dysku 1:1 (sektor
    po sektorze).

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 9. Data: 2012-01-14 14:13:56
    Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Fri, 13 Jan 2012 17:40:40 +0000, DooMiniK napisał(a):

> [...]
    > 'małpki' do odzyskiwania danych (EasyRecovery, czy coś podobnego), to
    > powinen zrobić obraz dysku 1:1 (sektor po sektorze).
    No ja na szczęście miałem dodatkowy dysk 500G na który skopiowałem
    felerny dysk 250G za pomocą dd. Problem mają ludzie którzy nie mają
    dodatkowego dysku ale pewnie wówczas nasuwa się pytanie na ile są istotne
    utracone dane :).

    --
    piecia aka dracorp