eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNapięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
  • Data: 2024-08-22 18:10:25
    Temat: Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2024-08-20 21:41, J.F wrote:

    > A patrzyłes, co tak dymiło?
    > akumulatory - troche dziwne, przy tak małej mocy.
    > kondensatory ?

    Rozkręciłem UPS-a, by sprawdzić stan uszkodzeń po awarii i wygląda na
    to, że nie jest aż tak tragicznie, jak podejrzewałem. Baterie chyba
    przeżyły - stan naładowania akumulatorów AGM około 13V. Jeden z nich
    wstawiłem do zapasowego UPS-a (niedrogi LESTAR MCL-655SSU AVR LCD 2XSCH
    USB -
    <http://www.lestar.pl/pl/produkty/zasilacze_awaryjne
    /zasilacze_awaryjne_ups/avr_line_interactive/mcl655s
    su_avr_lcd_2xsch_usb,p1713251420>,
    by podładowywał akumulator. Drugi będę musiał za jakiś czas włożyć.

    Z poważnych uszkodzeń to jest spalony tranzystor MOSFET 9972GP (końcówka
    mocy?) - <https://i.imgur.com/m3n1HO3.jpeg>, ale płytka z układem
    ścieżek nie wygląda na uszkodzoną - <https://i.imgur.com/S7vZtvd.jpeg>

    9971GP to ten układ:
    <https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/2500
    76/A-POWER/9972GP.html>
    <https://alltransistors.com/mosfet/transistor.php?tr
    ansistor=18889>

    Niewiele wyników w Google w języku polskim jeśli chodzi o ten układ, a w
    zasadzie w ogóle. Na Elektrodzie znalazłem ten post -
    <https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic842854.html>
    , w którym padła
    sugestia, by zamienić go tym układem: IRF3205.

    I teraz pytanie: czy wymieniać tylko ten upalony, czy wszystkie?
    Elektronikiem nie jestem, więc będę musiał zlecić naprawę fachowcowi.

    Obawiam się też, że mogą być jeszcze inne uszkodzenia, jak to wyjaśnił
    fachowiec na Elektrodzie, a dodatkowo wskazał na przyczynę, która mogła
    być też przyczyną spalenia układu w moim UPS-ie: praca UPS-a bez
    odpowiedniego obciążenia -
    <https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2059556.html

    Zastanawiam się, czy go naprawiać, bo jeśli padły przekaźniki to koszt
    naprawy może znacznie wzrosnąć :-/

    > Tez bym troche liczył ... ale teraz duzo UPS w plastiku :-(

    Dlatego szukam tych solidniej wykonanych - gniotsa nie łamiotsa, w
    metalowych obudowach z blachy. Bo plastikowa obudowa wcale nie musi
    spłonąć, czy raczej stopić się w pożarze. Może równie dobrze pęknąć.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne