    Subject: Re: NTG ale może...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <1tytsbey9470v$.lbyznzk0bo9p.dlg@40tude.net>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <sqdlyo5xt6lp$.fqz1vfp8ksdp.dlg@40tude.net>
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Date: Sun, 18 Jun 2017 10:20:34 +0200

    W dniu 2017-06-16 o 19:41, J.F. pisze:
    > No to kontekst jest taki, ze jesli ktos uwaza, ze plik swap pozwola mu
    > uwolnic RAM, bo nieuzywane biblioteki system zrzuci na dysk,
    > ten IMO sie myli, bo system nigdy ich do swapa nie zrzuci, bo po co,
    > skoro juz sa w pliku na dysku ?
    > Tylko wywalic z pamieci rzeczywistej (tzn uzyc strone do innego celu,
    > moze wyzerowac), w razie potrzeby sie zaladuje ponownie z pliku.
    >
    > I swap w tym przypadku nic nie daje.

    Myślę że jednak daje, ale trzeba spojrzeć na to w szerszej perspektywie.
    Żeby uruchomić program trzeba sprawdzić czy pliki są w porządku, czy są
    odpowiednie uprawnienia, zapisać w logu informacje o dostępie czy jakieś
    statystyki, może jest jakiś antywirus który dokłada swoje skanowanie
    etc. Jak już się sprawdzi taki plik i wpuści "do środka" to szkoda czasu
    na to żeby za chwilę go wyrzucić z pamięci, a za dwie chwilę większość
    zabawy zaczynać od początku. Mając swapa minimalizujemy narzut na
    uruchomienie programu.
    Zakładając że jednak za każdym razem doczytujemy zawartość z pliku
    musimy zadbać o jego niezmienność w trakcie jego użytkowania, czyli mamy
    dodatkowy mechanizm który komplikuje system i zabiera czas oraz
    zachowanie a la Windows, gdzie nie można zrobić aktualizacji bez
    restartu komputera. Co prawda taka niezmienność teoretycznie upraszcza
    procedurę ponownego ładowania do pamięci i narzut jest mniejszy niż za
    pierwszym razem, ale dochodzi nam narzut pilnowania niezmienności pliku
    i ryzyko że z powodu dziurawego zabezpieczenia wstrzykujemy złośliwy kod.

    Podobnie jest np. z wysyłaniem zapytań do bazy danych. Każdy ogarnięty
    programista otwiera połączenie do bazy, robi zapytania a na koniec
    zamyka połączenie. Programowanie w stylu połączenie - zapytanie -
    rozłączenie to marnowanie czasu i zasobów oraz ślamazarne działanie
    programu.

    Myślę że jak się weźmie pod uwagę koszty pamięci vs ryzyko i koszt
    wynikający z komplikacji systemu to okaże się że swap nie jest taki zły.
    Piotrek