  • 11. Data: 2016-04-28 10:27:47
    Temat: Re: NE602 i prostokąt
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Po co Ci ten liniowy tryb? Harmoniczne masz poza pasmem.
    >
    > Chcesz bardziej liniowo - rób na S042P - ale odwrotnie niż robią
    > głowice UKF - generator na pary różnicowe a wejście na jedno z dolnych
    > źródeł (lub różnicowo na oba).

    Wiesz, jeśli 4066 naprawdę wystarczy, to nie ma sensu kombinować...
    pytanie czy naprawdę wystarczy.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2016-04-28 11:00:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

    >Wiesz, jeśli 4066 naprawdę wystarczy, to nie ma sensu kombinować...
    >pytanie czy naprawdę wystarczy.

    4066 jako mieszacz ?
    Prawde mowiac, to jakos nigdy nie widzialem ... ale czemu nie.
    Czestotliwosc pracy ma jakas nieokreslona, no chyba ze teraz sa lepsze
    PDF, ale 137kHz to na pewno wyrobi :-)

    J.

  • 13. Data: 2016-04-28 11:26:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No tak, ten filtr wejściowy będzie.

    Tak sie teraz doczytalem, ze to o jakies mikromoce chodzi ... no, to
    warto by sprawdzic, jakie zaklocenia nam groza i na ile ten filtr
    pomoze :-)

    >Zastanawiam się czy nie zastosować też jakiegoś filtra
    >dolnoprzepustowego
    >na wyjściu mieszacza...

    O ile rozumiem - to bedzie dalej analizowal komputer ... wspolczesne
    maja raczej wysoka czestotliwosc probkowania, ale filtr nie zaszkodzi,
    zawsze jakis aliasing usunie.

    >Tak naprawdę najprościej byłoby użyć do tego mikrokontrolera - wiem
    >że to
    >overkill, ale chyba jednak najprościej...

    Co za czasy - radioamator sie boi trzech kosci polutowac :-)

    >Tyle że AVR-a nie popędzę z 27.1 MHz, więc i tak będę musiał zrobić
    >najpierw kwarc + 4060 i podział, i dopiero tym podzielonym sygnałem
    >pędzić
    >zegar AVR-a (np. podział na 2 na 4060, i w AVR-ze podział na 100 +
    >wyjście
    >symetryczne).

    Zauwaz, ze to nie musi byc 27.1MHz.
    Na wyjsciu ma byc 135.5kHz, jak osiagniesz, to bedzie dobre. Byle
    stabilnie bylo.
    I nie znam dalszego programu na komputer - jesli da sie przestawic
    czestotliwosc, to przeciez nie musi to byc dokladnie tyle -
    10MHz/74 = 135.135.. kHz, tez dobrze.

    >Teraz, mając prostokąt 135.5 kHz (i drugi zanegowany, w przeciwfazie)
    >4066, robimy tak:
    >- sygnał w.cz. (z filtra) na wejścia dwóch switchy (połączone razem)
    >- sygnał z generatora na wejście enable jednego ze switchy
    >- zanegowany sygnał z generatora na wejście enable drugiego ze
    >switchy
    >- wyjścia dwóch switchy tam, gdzie podłączone są wyjścia 4 i 5 z
    >NE602 na
    >oryginalnym schemacie (na wzmacniacz różnicowy)
    >Zgadza się? O czymś jeszcze powinienem pamiętać?

    Powinno dzialac.
    Ale ...
    -602 robi pewne wzmocnienie, 4066 nie.
    -gogle twierdzi, ze mieszacz daje sie tez zrobic na 4053
    -zawsze mozna sprawdzic tez klasyczny mieszacz diodowy,

    a dalej idac
    -ech, gdyby nie ta czestotliwosc, to by mozna generowac sygnal
    heterodyny na pececie ...
    -uzyc pozostale switche i zrobic mieszacz kwadraturowy :-)

    - ... po co i dokladny generator - dac byle jaki (ale symetryczny) na
    ok 135kHz, doprowadzic do karty dzwiekowej - i skompensowac
    czestotliwosc programowo :-)
    A... podzielic trzeba, bo znow za wysoka czestotliwosc.

    - a wywalic tego peceta skoro przeszkadza - zaprogramowac obrobke
    sygnalu w jakims uC :-)

    J.

  • 14. Data: 2016-04-28 15:51:59
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak sie teraz doczytalem, ze to o jakies mikromoce chodzi ... no, to
    > warto by sprawdzic, jakie zaklocenia nam groza i na ile ten filtr
    > pomoze :-)

    No moce będą małe - tzn. moc doprowadzona do nadajnika jest duża, nawet
    bardzo duża, ale anteny na to pasmo są wyjątkowo nieefektywne i w
    rezultacie do odbiornika dochodzi naprawdę mała moc.

    > O ile rozumiem - to bedzie dalej analizowal komputer ... wspolczesne
    > maja raczej wysoka czestotliwosc probkowania, ale filtr nie zaszkodzi,
    > zawsze jakis aliasing usunie.

    Raczej myślałem o częstotliwościach spoza zakresu obsługiwanego przez
    kartę dźwiękową :) ale tak, na końcu będzie komputer.

    > Co za czasy - radioamator sie boi trzech kosci polutowac :-)

    Bać nie boi, raczej nie widzi sensu w komplikowaniu sobie życia :)

    > Zauwaz, ze to nie musi byc 27.1MHz.
    > Na wyjsciu ma byc 135.5kHz, jak osiagniesz, to bedzie dobre. Byle
    > stabilnie bylo.

    Nie osiągnę 135.5 kHz mniejszym kwarcem - szukałem, żadna mniejsza,
    sensowna częstotliwość nie dzieli się przez 135.5 kHz :(

    > I nie znam dalszego programu na komputer

    Używałem (na innych pasmach) MixW i FLdigi, ale tak naprawdę wystarczy
    dowolny, który wygeneruje waterfall.

    > - jesli da sie przestawic czestotliwosc, to przeciez nie musi to byc
    > dokladnie tyle - 10MHz/74 = 135.135.. kHz, tez dobrze.

    Też racja, uczepiłem się tego 135.5, bo tyle jest w tym projekcie, a on
    jest dla mnie bazą wyjściową. Samo pasmo to 135.7kHz...137.8kHz, czyli
    mamy na wyjściu 200Hz...2.3kHz.

    8MHz / 60 daje 133.333kHz, czyli pasmo mamy 2.367kHz...4.467kHz... będzie
    nawet lepiej (w razie lekkiego pływania częstotliwości jest zapas od góry
    i od dołu).

    No to 8MHz + ATtiny12-8 i generator mamy :)

    > -602 robi pewne wzmocnienie, 4066 nie.

    Czyli wzmocnić ten sygnał z filtra jeszcze zanim wejdzie na 4066?

    > -gogle twierdzi, ze mieszacz daje sie tez zrobic na 4053

    Widziałem - pytanie jaka jest przewaga nad 4066. Tu:

    http://www.cwu.edu/~pruittj/NorEaster/Desktop%20NorE
    aster/4053.pdf

    piszą, że przewagą jest możliwość zastosowania tylko jednego zegara, a nie
    dwóch w przeciwfazie. Dla mnie to żadna zaleta, bez problemu wygeneruję
    dwa sygnały na AVR-rze, a przynajmniej mam wejście niesymetryczne (i to
    dla mnie większa zaleta).

    > -zawsze mozna sprawdzic tez klasyczny mieszacz diodowy,

    Tu moja wiedza się kończy :) Tzn. wiem że są, i że są stosowane, ale myślę
    że więcej wiedzy potrzeba, żeby zrobić dobry mieszacz diodowy, niż żeby
    wykorzystać scalak... może się mylę.

    > -ech, gdyby nie ta czestotliwosc, to by mozna generowac sygnal
    > heterodyny na pececie ...

    Może na mniejsze pasmo... :)

    > -uzyc pozostale switche i zrobic mieszacz kwadraturowy :-)

    I SDR?

    > - ... po co i dokladny generator - dac byle jaki (ale symetryczny) na
    > ok 135kHz, doprowadzic do karty dzwiekowej - i skompensowac
    > czestotliwosc programowo :-)

    Też można. Ale skoro można użyć kwarcu...

    > - a wywalic tego peceta skoro przeszkadza - zaprogramowac obrobke
    > sygnalu w jakims uC :-)

    Nie przeszkadza ;)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 15. Data: 2016-04-28 16:56:24
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Narysowałem coś takiego: http://www.chmurka.net/r/rx136-1.png

    Nada się? Rzuca się Wam w oczy coś złego?

    Nie wiem po co jest ten transformator w filtrze - zostawiłem go, bo był w
    filtrze, ale nie widzę sensu... konwersja prądu na napięcie?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 16. Data: 2016-04-28 18:31:01
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-04-28 o 16:56, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    >
    > Nie wiem po co jest ten transformator w filtrze - zostawiłem go, bo był w
    > filtrze, ale nie widzę sensu... konwersja prądu na napięcie?
    Nie, zmiana impedancji, czyli w tym wypadku odciążenie obwodu rezonansowego.

    Układ wygląda ok, ale jak to zwykle bywa wszystko wyjdzie w praniu :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 17. Data: 2016-04-29 03:25:31
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > prostokątnego jako sygnału z generatora. Czy nie wprowadzi to
    > harmonicznych i nie pogorszy odbioru? Czy nie byłoby lepiej użyć tam
    > sinusa z VCO, stabilizowanego generatorem kwarcowym i PLL?
    >
    > Jak już przy generatorze jesteśmy, czemu tam jest tak przekombinowany
    > generator (lewa część, przed scalonymi dzielnikami)? Jaką on ma zaletę
    > w stosunku do najprostszego generatora Pierce'a?
    >
    > Bonusowe pytanie: jakiego rdzenia, dostępnego w Ferysterze lub gdzieś
    > indziej, użyć zamiast Amidon FT37/43? To toroid, ma wymiar 9.5 x 4.75
    > x 3.3 mm (średnica zewn, średnica wewn, grubość) i AL 420.

    A nie mozesz sobie kupic jakiegos odbiornika SDR?
    http://tinyurl.com/z2enklr

  • 18. Data: 2016-04-29 11:46:04
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Magnus Elephantus <m...@n...dot> wrote:

    > A nie mozesz sobie kupic jakiegos odbiornika SDR?
    > http://tinyurl.com/z2enklr

    Mam. Jest do dupy w tym paśmie.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 19. Data: 2016-04-29 14:53:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > Nie, zmiana impedancji, czyli w tym wypadku odciążenie obwodu rezonansowego.

    A nie taką rolę spełnia tranzystor?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 20. Data: 2016-04-29 16:17:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Czyli wzmocnić ten sygnał z filtra jeszcze zanim wejdzie na 4066?

    Niekoniecznie. Silny sygnal obcy moze przesterowac wzmacniacz.
    No ale silny sygnal przesteruje tez 602 :-)

    Zrob obie, napisz co wyszlo.
    Ale dodatkowe wzmocnienie chyba bedzie gdzies potrzebne.

> [...]
    >myślę
    >że więcej wiedzy potrzeba, żeby zrobić dobry mieszacz diodowy, niż

    Pewnie tak, ale 4 diody ... to nie wyglada skomplikowanie :-)

    Plus 2-3 transformatory

    >Może na mniejsze pasmo... :)

    Heterodyna musi miec okolo 135kHz, z karty dzwiekowej tego nie
    uzyskasz niestety :-(

    Choc zaraz - heterodyna moglaby miec np 70kHz, a posrednia 67kHz - ale
    to nadal powyzej mozliwosci peceta :-)

    >I SDR?

    SDR to w zasadzie i tak juz masz.

    >Nie przeszkadza ;)

    Przeszkadza - nie osiaga tej czestotliwosci.
    A inny ADC moze nie miec problemow.

    P.S. Juz widzialem cuda, ze wcale nie trzeba jakiegos szybkiego
    probkowania - undersampling tez dziala :-)

    J.