  • 1. Data: 2010-09-14 08:31:48
    Temat: NAS - co wybrać?
    Od: monter <m...@g...pl>

    Hej!
    Podpowiedzcie, jaki niedrogi NAS wybrać.

    Potrzeby:
    - niska cena
    - w środku dysk, który można w przyszłości niedrogo wymienić, czyli
    raczej SATA (mogą być 2 szt. z mirrorze)
    - dostęp przez sieć po kabelku 100 Mb
    - szyfrowanie dysku
    - protokół Samba (sieć windows) lub FTP lub SSH

    Nie potrzeba dużej wydajności, wielu zatok na dyski, redundantnych
    zasilaczy, wifi, rackowej obudowy itp.

    Przeznaczenie:
    W niedużej firmie jest serwerownia, oprócz regularnych backupów na
    nośniki DVD ma być automatyczna kopia np. w każdą sobotę
    Wymyśliłem taki NAS, bo można go po prostu postawić w innym budynku w
    miejscu gorzej strzeżonym niż serwerownia (dlatego musi być szyfrowanie
    dysku na wypadek kradzieży)

    Co polecacie?
    Ktoś może testował zwykłego PC i FreeNAS z szyfrowaniem? Podobno wspiera
    szyfrowanie dysku systemem Geli - prawda to? Jak się sprawuje?
    A może są gotowe skrzynki, które realizują w/w zadania?

  • 2. Data: 2010-09-14 09:19:26
    Temat: Re: NAS - co wybrać?
    Od: Marx <M...@n...com>

    Czytałeś watek "Domowy NAS i przyległości"?
    Marx

  • 3. Data: 2010-09-14 11:22:57
    Od: monter <m...@g...pl>

    W dniu 14.09.2010 11:19, Marx pisze:
    > Czytałeś watek "Domowy NAS i przyległości"?

    Racja, zauważyłem go trochę później.
    Najgorzej, że jak przejrzałem możliwości gotowych rozwiązań to już
    widzę, że tanio nie będzie.
    Po prostu QNAP oferuje to, co jest mi potrzebne. Powiedzmy, że nie w
    100%, bo szyfrowania dysków nie widzę, ale jak ktoś ukradnie dysk z
    RAID-5 to niech się bawi dobrze :) No i widzę, że sens mają jednak
    modele na 4 kieszenie, a nie dwie. Tylko ta cena...

    g.

  • 4. Data: 2010-09-14 11:50:48
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Tue, 14 Sep 2010 13:22:57 +0200, monter napisał(a):

> [...]
    > RAID-5 to niech się bawi dobrze :) No i widzę, że sens mają jednak
    > modele na 4 kieszenie, a nie dwie. Tylko ta cena...

    Ciesz się, że minęły już czasy, kiedy do takiego zastosowania potrzebny był
    wypasiony serwer z Netwarem :)

    --
    Yakhub

  • 5. Data: 2010-09-14 12:57:06
    Od: monter <m...@g...pl>

    > Ciesz się, że minęły już czasy, kiedy do takiego zastosowania potrzebny był
    > wypasiony serwer z Netwarem :)

    Oj cieszę się, w pierwszej pracy miałem (nie)przyjemność obcowania z tym
    wynalazkiem Novell-a.

  • 6. Data: 2010-09-14 13:06:11
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2010-09-14 14:57, monter pisze:

    > Oj cieszę się, w pierwszej pracy miałem (nie)przyjemność obcowania z tym
    > wynalazkiem Novell-a.

    Ty się lepiej ciesz że nie miałeś (nie)przyjemności obcowania z
    wynalazkami konkurencyjnym do Novella (oczywiście współczesnymi mu).

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 7. Data: 2010-09-14 15:40:14
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "monter" <m...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > bo szyfrowania dysków nie widzę, ale jak ktoś ukradnie dysk z RAID-5 to
    > niech się bawi dobrze :) No i widzę, że sens mają jednak modele na 4

    Z doswiadczenia wiem, ze najczesciej o 'drogim sprzecie' placza firmy,
    ktorych szef wiecej wyda z firmowej kasy na obiad z klientem, niz ten QNAP
    warty.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 8. Data: 2010-09-14 17:09:27
    Od: p0li <p...@p...onet.pl>

    O->Dnia 2010-09-14 10:31:48 niejaki monter napisał:
> [...]
    > - protokół Samba (sieć windows) lub FTP lub SSH
    >
    > Nie potrzeba dużej wydajności, wielu zatok na dyski, redundantnych

    gdyby nie wymóg szyfrowania zmieściłbyś się w 300-350zł za 2-dyskowy nas
    bez dysków oczywiście

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 9. Data: 2010-09-14 17:56:52
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-09-14 19:09, p0li pisze:

    > gdyby nie wymóg szyfrowania zmieściłbyś się w 300-350zł za 2-dyskowy nas
    > bez dysków oczywiście

    CO za pierdolenie, szyfrowanie wkazdym NAS jest oparte
    o ogolniedostepne narzedzia. Jak nie jest polidiota to sobie to
    zaimplementuje w ciagu pol godziny.

  • 10. Data: 2010-09-14 18:12:29
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > CO za pierdolenie, szyfrowanie wkazdym NAS jest oparte o ogolniedostepne
    > narzedzia. Jak nie jest polidiota to sobie to zaimplementuje w ciagu pol
    > godziny.

    Nie każdy ma czas dłubać w urządzeniach, po prostu od pewnego momentu w
    życiu oczekuje się, że za kase otrzymuje się funkcjonalność.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/