  • 1. Data: 2012-01-21 00:22:13
    Temat: MultiTool i Atmega8 - AVRStudio nie widzi atmegii
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    Witam wszystkich

    Próbowałem podłączyć minimum, żeby Atmega8 (PDIP) w ogóle był widoczny
    przez AVRStudio4, ale nie jestem w stanie tego zrobic i nie wiem, czy
    cos nie laczy, czy zle podlaczylem.

    Podlaczylem tak

    Zasilanie z huba USB2.0 - napiecie ok 5.2V
    Napiecie z huba podlaczylem do VCC i GND (pin 7 i 8).

    Programator MultiTool podlaczylem tak:
    MultiTool Atmega8
    PIN1 (MOSI) PIN17 (PB3/MOSI/OC2)
    PIN4 (SCK) PIN19 (PB5)
    PIN3 (RESET) PIN1 (PC6/RESET)
    PIN5 (MISO) PIN18 (PB4/MISO)

    Poza tym, nic nie zmienialem w AVRStudio, ani w programatorze. W
    AVRStudio wybralem ikone "Connect to the selected AVR programmer" ->
    Main -> Read signature
    Po wybraniu tego przycisku pokazuje sie, ze wejscie do trybu
    programowania bylo nieudane (FAILED).

    Probowalem takze podlaczyc na podstawie strony
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/minimaln
    e-podlaczanie-pinow.html,
    ale takze mi nie udalo sie.

    Macie pomysl, co moge zrobic zle? Kable raczej sa dobre, bo kilka dni
    temu sprawdzalem multimetrem z beeperem i piszczalo, wiec raczej dobre.

  • 2. Data: 2012-01-21 09:31:07
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Napiecie z huba podlaczylem do VCC i GND (pin 7 i 8).

    A piny 22 i 20?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2012-01-21 09:46:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2012-01-21 01:22, Pawel pisze:
    > Witam wszystkich
    >
    > Próbowałem podłączyć minimum, żeby Atmega8 (PDIP) w ogóle był widoczny
    > przez AVRStudio4, ale nie jestem w stanie tego zrobic i nie wiem, czy
    > cos nie laczy, czy zle podlaczylem.

    I tak chyba ma być. Na Dragonie nowe AVR studio czyta sygnaturę Mega8,
    po czym uprzejmie informuje, że nie zna takiego procesora. Mega88 działa.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2012-01-21 10:02:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2012-01-21 10:46, Paweł Pawłowicz pisze:

    > I tak chyba ma być. Na Dragonie nowe AVR studio czyta sygnaturę Mega8,
    > po czym uprzejmie informuje, że nie zna takiego procesora. Mega88 działa.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł

    Oops, nie zauważyłem, że masz Studio4.
    MultiTool to STK500? Jeśli masz Megę z suffiksem U2, to to nie zadziała.
    Inne wersje powinny dać się programować.

    PP

  • 5. Data: 2012-01-21 10:22:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl> napisał(a):
    > MultiTool to STK500? Jeśli masz Megę z suffiksem U2, to to nie zadziała.
    > Inne wersje powinny dać się programować.

    U2 nie występuje AFAIK w obudowie PDIP, czyli to jest najzwyklejsza ATmega8.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2012-01-21 12:05:28
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    > A piny 22 i 20?

    A czy to jest wymagane, zeby atmega byla widoczna? Wiem, ze to powinno
    byc podlaczone jak sie juz cos robi, ale czy takze to trzeba podlaczyc,
    zeby atmega byla widoczna?

    O jednej rzeczy sobie przypomnialem. Jak na samym poczatku dawalem
    Build->Build and run w AVRStudio4 to kompilacja i teoretycznie
    zaprogramowanie przebieglo bez problemow (nie bylo zadnych warningow,
    ani errorow), ale jak probowalem juz uruchomic to, to juz nie dzialalo.

    Taki kod dalem:
    #define F_CPU 1000000L
    #include <avr/io.h>
    #include <util/delay.h>

    int main(void)
    {

    DDRB = 0b11111111;

    PORTB = 0b11111111;

    while(1)
    {
    }
    }
    PORTB probowalem ustawiac na rozne sposoby, czyli same zera i same
    jedynki, ale dioda nie palila sie. Dioda podlaczona byla do (jesli sie
    nie myle) do PB1 przez rezystor 10kiloomow, a druga nozka do GND gniazda
    USB. Probowalem w obu kierunkach podlaczac diode (dla pewnosci), bo
    wiem, ze LED tylko w jedna strone przewodzi prad.

  • 7. Data: 2012-01-21 12:06:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 21.01.2012 01:22, Pawel pisze:
    > Macie pomysl, co moge zrobic zle? Kable raczej sa dobre, bo kilka dni
    > temu sprawdzalem multimetrem z beeperem i piszczalo, wiec raczej dobre.

    Sprawdź nie same kable, ale i połączenia (jak ATmega jest wpięta, ale
    bez zasilania). Tak, jak Tobie już pisano, musisz podłączyć WSZYSTKIE
    piny GND i VCC!! Poza tym - połączyłbym masę uC z masą MultiToola, choć
    pewnie mają ten sam potencjał, jeśli są podłączone do jednego kompa...
    Gdzieś w ustawieniach programatora ustawiało się prędkość ISP. Niestety,
    nie mam AVR Studio 4.x, więc nie powiem dokładnie gdzie, ale ogólnie w
    tym okienku do obsługi programatora (albo bezpośrednio, na którejś
    zakładce, albo pod jakimś przyciskiem było dodatkowe okienko). Ustaw
    NAJNIŻSZĄ dostępną prędkość (dla testów). Tak naprawdę, powinno chodzić
    do 125kHz, jeśli to nowa ATMEGA. A jeśli nie nowa... no to masz problem
    ;). Może jest skonfigurowana do pracy z zewnętrznym kwarcem albo
    zewnętrznym zegarem... wtedy niestety musisz coś podłączyć z zewnątrz.
    Nowa ATMEGA ma ustawiony wewnętrzny RC 1MHz (tzn. 8MHz, ale włączony
    podział /8).

    Konop

  • 8. Data: 2012-01-21 12:09:40
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 2012-01-21 11:02, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Oops, nie zauważyłem, że masz Studio4.
    > MultiTool to STK500? Jeśli masz Megę z suffiksem U2, to to nie zadziała.
    > Inne wersje powinny dać się programować.

    Tak, MultiTool to STK500.

    Nie mam pojecia o jakim suffiksie U2 mowisz. Czym sie rozni atmega z U2
    bez tego suffiksu?

    Jaki jest pewny sposob na przetestowanie atmegi? Co mam uruchomic, zeby
    miec pewnosc, ze poprawnie podlaczylem i ewentualne bledy sa bledem w
    kodzie.

  • 9. Data: 2012-01-21 12:20:42
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 2012-01-21 13:06, Konop pisze:

> [...]
    > piny GND i VCC!! Poza tym - połączyłbym masę uC z masą MultiToola, choć
    > pewnie mają ten sam potencjał, jeśli są podłączone do jednego kompa...
    Zasilania nie biore z kompa, tylko z huba usB ktore ma osobne zasilanie
    (to jest takie moje dodatkowe zabezpieczenie, ze jakbym cos zle
    podlaczyl, to najwyzej zjara sie hub za 30 zl, a nie komp za kilka
    tysiecy). Do kompa jest tylko podpiety MultiTool i nic poza tym.

> [...]
    > zakładce, albo pod jakimś przyciskiem było dodatkowe okienko). Ustaw
    > NAJNIŻSZĄ dostępną prędkość (dla testów). Tak naprawdę, powinno chodzić
    A jakie powinny byc poprawne ustawienia tego Multitoola i atmegi? W
    opcjach MultiToola trzeba ustawiac parametry zwiazane z portem COM (bit
    parzystosci itd).

    > do 125kHz, jeśli to nowa ATMEGA. A jeśli nie nowa... no to masz problem
    Atmega jest nowiutka, prosto ze sklepu.

> [...]
    > zewnętrznym zegarem... wtedy niestety musisz coś podłączyć z zewnątrz.
    > Nowa ATMEGA ma ustawiony wewnętrzny RC 1MHz (tzn. 8MHz, ale włączony

    A czy to moze miec jakis wplyw na widocznosc Atmegi?

  • 10. Data: 2012-01-21 12:21:16
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2012-01-21 13:09, Pawel pisze:

    > Nie mam pojecia o jakim suffiksie U2 mowisz. Czym sie rozni atmega z U2
    > bez tego suffiksu?

    U2 obsługuje USB. Ale, jak napisał Grzegorz, nie występuje w obudowie
    DIP, więc nie przejmuj się.
    Programowałem M8 programatorem Adama Dybkowskiego bez podłączania pinów
    20 i 22, więc chyba nie jest to konieczne. Ale na pewno nie zaszkodzi :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł