  • 11. Data: 2012-01-21 12:28:50
    Temat: Re: MultiTool i Atmega8 - AVRStudio nie widzi atmegii
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > A czy to jest wymagane, zeby atmega byla widoczna? Wiem, ze to powinno byc
    > podlaczone jak sie juz cos robi, ale czy takze to trzeba podlaczyc, zeby
    > atmega byla widoczna?

    A programowanie to nie jest "robienie czegoś"? Nie czaję, jak można
    świadomie nie podłączyć wszystkich pinów zasilania i potem się dziwić, że
    nie działa :)

    > O jednej rzeczy sobie przypomnialem. Jak na samym poczatku dawalem
    > Build->Build and run w AVRStudio4 to kompilacja i teoretycznie
    > zaprogramowanie przebieglo bez problemow (nie bylo zadnych warningow, ani
    > errorow), ale jak probowalem juz uruchomic to, to juz nie dzialalo.

    Chwila, to programuje się ten procesor czy nie? Oglądałeś zawartość jego
    Flasha? Jest w nim na pewno Twój kod? Możesz tego flasha zrzucić do pliku i
    załączyć do posta? Albo po prostu zerknij na niego i zobacz, czy jest tam
    coś innego niż same bajty FFh.

> [...]
    > {
    > DDRB = 0b11111111;
    > PORTB = 0b11111111;
    > while(1)
    > {
    > }
    > }
    > PORTB probowalem ustawiac na rozne sposoby, czyli same zera i same
    > jedynki, ale dioda nie palila sie. Dioda podlaczona byla do (jesli sie nie
    > myle) do PB1 przez rezystor 10kiloomow, a druga nozka do GND gniazda USB.
    > Probowalem w obu kierunkach podlaczac diode (dla pewnosci), bo wiem, ze
    > LED tylko w jedna strone przewodzi prad.

    Upewnij się, że procesor się na pewno zaprogramował, bo ten kod powinien
    działać. I prościej będzie chyba po prostu zmierzyć napięcie na pinach portu
    B procesora niż zastanawiać się jak podłączyć LEDa (podłączanie LEDa jest
    trywialne, ale dotknięcie końcówką multimetru jest jeszcze trywialniejsze
    ;) ). Rezystor dałeś dosyć duży, zwykle daje się ok 1 kilo, ale przy 10 też
    powinna dioda świecić, choć słabo.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2012-01-21 12:37:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Atmega jest nowiutka, prosto ze sklepu.
    > A czy to moze miec jakis wplyw na widocznosc Atmegi?

    Oczywiście. Jeśli ma ustawione, że ma działać z kwarcem, a tego kwarca nie
    będzie, to procesor nie będzie działać. Ale skoro piszesz, że ATmega jest
    nowa, to jest skonfigurowna na wewnętrzny oscylator i będzie działać
    poprawnie, z samym tylko zasilaniem (i oczywiście liniami ISP jeśli mowa o
    programowaniu).
    Nie wiem jak jest w MultiToolu, ale ja mam USBasp i tam jest taka zworka
    Slow Clock. Jak mam procek prosto ze sklepu, to leci on na tym 1 MHz jak
    napisał Paweł i muszę mieć tę zworkę zwartą. Jeśli nie, to programator nie
    widzi ATmegi. Jak już sobie przestawię fusebitami na szybszy zegar to sobie
    mogę zdjąć tę zworkę. Ogólnie trzeba się upewnić, że programator nie próbuje
    gadać zbyt szybko z ATmegą. Przy STK200 i programatorze Adama Dybkowskiego
    to nawet cała lista prędkości była do wyboru.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 13. Data: 2012-01-21 14:30:05
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2012-01-21 13:20, Pawel pisze:
    > Zasilania nie biore z kompa, tylko z huba usB ktore ma osobne zasilanie
    > (to jest takie moje dodatkowe zabezpieczenie, ze jakbym cos zle
    > podlaczyl, to najwyzej zjara sie hub za 30 zl, a nie komp za kilka
    > tysiecy). Do kompa jest tylko podpiety MultiTool i nic poza tym.

    No to MUSISZ połączyć masy MultiToola (kompa) z masą urządzenia! Swoją
    drogą - jeśli tego nie zrobiłeś, to mogłeś już nawet ubić swoją atmegę...

    > A jakie powinny byc poprawne ustawienia tego Multitoola i atmegi? W
    > opcjach MultiToola trzeba ustawiac parametry zwiazane z portem COM (bit
    > parzystosci itd).

    Wiesz, nie znam tego programatora, nie wiem nawet, czy programujesz
    przez AVR Studio czy inaczej... . Musiałbyś poszukać w instrukcji czegoś
    takiego jak ISP_Clock, szybkość programowania itp... .

    > A czy to moze miec jakis wplyw na widocznosc Atmegi?

    Tak! Programator próbuje "gadać" do ATmegi ale za szybko (częśtotliwość
    na SCK nie może być wyższa niż(chyba!) F_CPU/6, czyli w Twoim wypadku
    max to 166kHz). No i ATmega nie odpowiada, stąd programator uznaje, że
    jej tam nie ma... .

    Ciężko mi podawać konkretne wskazówki jak coś zrobić, skoro nie posiadam
    takiego programatora jak Ty, a Twojej wersji AVR Studio używałem dawno
    temu... ALE! Znalazłem w necie instrukcję do *mojego* programatora, dla
    *Twojej* wersji AVR studio...
    http://tom-itx.dyndns.org:81/~webpage/boards/USBTiny
    _Mkii/studio_device_dialog.jpg
    Poniżej przycisku settings jest prędkość 125kHz i ustawia się ją
    wciskając przycisk Settings... Ale nie mam pojęcia, jak to wygląda u
    Ciebie i czy ta uwaga cokolwiek Tobie pomoże...

    Konop