  • 41. Data: 2012-05-15 14:05:38
    Temat: Re: "Motocykl wali mi się w zakręcie" - o co tu chodzi?!
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    Marcin N pisze:

    > Przemyślałem tą odpowiedź jeszcze raz i znowu mi nie pasuje coś.

    Ja bym powiedział że zmienia się punkt styku przedniej opony z asfaltem.
    Jak masz mało powietrza, opona wygina się, siła odśrodkowa wypycha
    motocykl na zewnątrz zakrętu (coś podobnego do uślizgu w zakręcie). Jak
    wiesz, podczas uślizgu, siła odśrodkowa nie przeciwdziała sile
    grawitacji, dlatego motocykl wali się w zakręt.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 42. Data: 2012-05-15 14:15:28
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 05/15/2012 02:05 PM, Piotr Rezmer wrote:

> [...]
    > wiesz, podczas uślizgu, siła odśrodkowa nie przeciwdziała sile
    > grawitacji, dlatego motocykl wali się w zakręt.

    W przypadku braku ciśnienia dokładnie tak jest a dokładniej to przód zaczyna
    głębiej wężykować a tym samym odjeżdżać na zewnątrz zakrętu.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 43. Data: 2012-05-15 14:26:21
    Od: Kamil Nowak 'Amil' <t...@r...pl>

    Roman Niewiarowski napisał(a):
    > W zakrecie moze sie walenie pojawic

    z włoska: valenie on curva romana

    --
    Kamil Nowak 'Amil'
    rocker's not dead

  • 44. Data: 2012-05-15 14:45:53
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 14.05.2012 Marcin N <m...@o...pl> napisał/a:

    > Zadałem proste pytanie licząc na proste wyjaśnienie techniczne.

    Nie ma prostego wyjaśnienia, opisującego ruch jednośladu.
    To dość skomplikowane jest.

    > Co znaczy "niektóre motocykle tak mają"? To jedyne, co potrafisz
    > napisać? Na czym polega to walenie się w zakręt? Żeby motocykl się
    > położył - potrzebna jest niezrównoważona siła. Niezrównoważona siłą
    > odśrodkową. Ale skąd nieoczekiwanie taka siła ma się brać?

    Po pierwsze nie ma siły odśrodkowej, jest bezwładność. W ruchu po
    okręgu masz moment bezwładności.
    Różne motocykle zachowują się różnie, ten sam motocykl, przy różnych
    prędkościach i pochyleniach w łuku, może zachowywać się inaczej.
    Zależnie od geometrii ramy, szerokości i rodzaju opon, ustawienia
    zawieszenia, działań kierowcy.

    Jeśli Cię to interesuje, to masz sporo do czytania, lektury już były
    podawane.
    Jak chcesz po eksperymentować, znajdź sobie kółko o średnicy ze 30m
    i pojeździj w koło, z różnymi prędkościami, przyśpieszając, hamując
    przodem, tyłem.
    Siły nie biorą się znikąd, zmieniając kierunek tracisz część energii
    (prędkości), znacznie więcej niż jadąc prosto. Jednoślady nie jeżdżą
    po zakrętach "same". "Same" mogą jechać w miarę prosto.
    Sprawdzałeś kiedyś jak oddziałujesz na kierownicę w zakręcie?
    Przejedź się parę kółek, trzymając kierownicę jedną ręką. Będziesz
    miał materiał do przemyśleń.

    > Może skoro wali Ci się motocykl - masz jakieś uszkodzenie błędnika?
    > Poza tym - nie o Ciebie tu chodzi. Nie jesteś jedynym, któremu motocykl
    > się wali pomimo napompowanych opon.

    Pojeździj różnymi motocyklami, zauważysz że niektóre bardzo się różnią
    swoim zachowaniem w zakręcie, od tego do czego się przyzwyczaiłeś.
    Reakcja na ruch kierownicą, gaz, hamulce, to jak bardzo dany motocykl
    zwalnia, w złożeniu mogą być znacząco różne.
    Nawet zmieniając nieznacznie ciśnienie w kołach i/lub nastawy
    zawieszenia, uzyskuje się zauważalne różnice. Tylko jechać trzeba
    szybciej niż rekreacyjnie.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 45. Data: 2012-05-15 15:44:20
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 15 May 2012 11:46:12 +0200 osobnik zwany AZ wystukał:

    > Ale jako teorytyk powinieneś świecić przykładem.
    >
    > Moją na lżejszym moto masz tutaj:
    >
    > <http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
    ash3/562024_299623923453442_100002175105741_694504_3
    27083203_n.jpg>

    no i widzisz jak się wali? Aż się kolanem podparłeś ;)

    --
    BMW R1100GS '95
    mst <at> gazeta <.> pl

  • 46. Data: 2012-05-15 19:16:49
    Od: Piotr Kompa <p...@w...pl>

    Marcin N wrote:

    > Przemyślałem tą odpowiedź jeszcze raz i znowu mi nie pasuje coś.
    >
    > Motocykl zacieśnia zakręt - ok. Ale dlaczego zacieśnia? Musi wystąpić
    > niezrównoważona siła.

    "Motocyklista doskonały", rozdział 2: Dynamika motocykla
    Tam są schematy, kąty pochylenia widelca, ślady styku opony z
    nawierzchnią i inne takie mądre rzeczy.

    --
    Pozdrawiam,
    Kompan.

    "-Hi!" - lied the politician.

  • 47. Data: 2012-05-15 21:19:57
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2012-05-15 10:38, Marcin N pisze:

    > Ty, praktyk, daj szansę teoretykom.

    Teoretycznie to Ty jestes motocyklista ale praktycznie to jestes pierdola.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

  • 48. Data: 2012-05-15 21:25:06
    Od: "Ivam" <f...@p...fm>

    > Oczywiście jest jak piszesz. Co nie zmienia faktu, że cały układ (motocykl
    > z jeźdźcem) jest w równowadze.

    Nie jest. To znaczy jest, ale przez bardzo wiele bardzo krotkich odcinkow
    czasu.

    > Oczywiście występuje, ale gradienty sił są w nim na tyle małe,

    Gradienty sil? Momenty, wektory - to mozemy rozmawiac, ale jesli chcesz
    rozwazac jazde na motocyklu w stopniu uwzgledniajacym gradient sily to
    powinienes zwrocic sie do specjalistow z MiT. Zareczam, ze sa bardzo chetni
    i pomocni w dyskusji. Ew. rowniez na Sheffield Hallam University maja bardzo
    chetna do dyskusji kadre.

    > że zwalenie pojazdu może nastąpić w pierwszej fazie składania się w
    > zakręt, gdy siły nie są w równowadze i mogą następować ich gwałtowne
    > nieliniowe zmiany w związku z pogłębianiem pochyłu.

    Naprawde idz sie przewiez - poczujesz kiedy to sie dzieje i dlaczego. Od
    razu Ci sie rozjasni i nie bedziesz potrzebowal lopatologicznego
    wytlumaczenia.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 49. Data: 2012-05-16 20:44:34
    Od: ditron <t...@g...com>

    On 15 Maj, 12:34, Marcin N <m...@o...pl> wrote:

> [...]
    > (motocykl z jeźdźcem) jest w równowadze. De Fresz pisał o wężykowaniu.
    > Oczywiście występuje, ale gradienty sił są w nim na tyle małe, że nie
    > mogą powodować "nagłego zwalenia" motocykla. Tym bardziej, że
    > wężykowanie jest mechanizmem całkiem stabilnym i motocykl radzi sobie z
    > nim bez interwencji kierowcy.
    >
    > Najbardziej przemawia do mnie tłumaczenie Romana (pewnie poszedł już na
    > lody), że zwalenie pojazdu może nastąpić w pierwszej fazie składania się
    > w zakręt, gdy siły nie są w równowadze i mogą następować ich gwałtowne
    > nieliniowe zmiany w związku z pogłębianiem pochyłu.

    o jeszcze chwila i zaraz nam wszystko wytłumaczysz :)

  • 50. Data: 2012-05-18 18:18:52
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

    > Bo to taki troll jest, póki nie wysyła 100 postów dziennie
    > jest niegróźny i nie jest nawet bardzo uciążliwy.

    AZ, sorry, ale jeśli chodzi o wysyłanie nadmiarowych postów, to
    wiesz... przyganiał kocioł garnkowi.

    To raz. A dwa, gdyby nie Marcin N to nie dowiedziałbyś się że robisz
    to w złej pozycji.

    A trzy, za sam tekst "skąd ta niechęć?" Marcin ma miejsce w panteonie
    usenetu. (:

    --
    Jasio
    vfr etz