-
21. Data: 2010-09-24 11:05:23
Temat: Re: Moment a moc
Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
> moc silnika wyrazona z KM?
> Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
> silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
Jest wiele wskaźników opisujacych cechy samochodu.
Wydaje mi się, że największe osiągi będzie miał ten, który zużywa
najwięcej paliwa. Wynika to z zasady, że potencjalna energia dostarczona,
z większą lub mniejszą sprawnością dochodzi przez koła do asfaltu.
Można śmiało przyjąć, że auto osobowe , które w instrukcji ma podane
spalanie 20 l/100 km (bez względu czy ON, benzyna, turbo i inne)
i masę < 1500kg zadowoli każdego i będzie ciepło w środku zimą :-)
Wtedy mocy czy momentu już nie trzeba specjalnie analizować.
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
-
22. Data: 2010-09-24 11:08:08
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
news:i7hpg6$su$1@mx1.internetia.pl...
>> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
>> moc silnika wyrazona z KM?
>> Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
>> silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
> Jest wiele wskaźników opisujacych cechy samochodu.
> Wydaje mi się, że największe osiągi będzie miał ten, który zużywa
> najwięcej paliwa. Wynika to z zasady, że potencjalna energia dostarczona,
> z większą lub mniejszą sprawnością dochodzi przez koła do asfaltu.
> Można śmiało przyjąć, że auto osobowe , które w instrukcji ma podane
> spalanie 20 l/100 km (bez względu czy ON, benzyna, turbo i inne)
> i masę < 1500kg zadowoli każdego i będzie ciepło w środku zimą :-)
> Wtedy mocy czy momentu już nie trzeba specjalnie analizować.
>
Hmm, czyli Wołgi, Moskwicze, Warszawy rządzą :)
-
23. Data: 2010-09-24 11:12:26
Temat: Re: Moment a moc
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-24 10:06, Tomasz Pyra pisze:
> I tu odpowiedź na Twoje pytanie - dlatego podaje się moc silnika.
> Jeżeli masz w takich samych samochodach dwa normalne silniki, nawet nie wiesz jakie
i oba mają po 100KM, to wiesz że oba zapewnią dość podobne osiągi.
Ale w praktyce dla przeciętnego usera liczą się osiągi w zakresie cywilnych
wartości obrotów, a nie te maksymalne. I zgoda, można poprzestać na mocy.
Po prostu należy podać jaką średnią moc ma silnik w czasie przyspieszania
np. pomiędzy 2.5 a 4k obrotów i już wiadomo (przy daje masie) czy dla
Kowlaskiego to będzie muł, czy rakieta :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
24. Data: 2010-09-24 11:13:58
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>
2010-09-24 10:45:33 Agent
> diesel zdycha przy 4 tys i wtedy się przełącza na
> nast bieg i znowu można ładnie przyspieszać.
No, i wtedy można przełączać nawet o dwa biegi ;)
PS
http://www.technikajazdy.info/techniczne/moc-czy-mom
ent-obrotowy/
--
Pozdor Myjk
-
25. Data: 2010-09-24 11:39:09
Temat: Re: Moment a moc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Katanka" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
news:i7hnvk$993$1@inews.gazeta.pl...
> J.F. wrote:
>> A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy, zobacz jak sie
>> ciekawie
>> jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)
> To jest fajne podsumowanie.
Aha - tak najpiej kupic sobie mazde z Wanklem. Tam stosunek mocy do
momentu jest chyba najwiekszy :-)
> Mimo wszystko chciałbym gdzieś się wczytać w szczegóły, jak
> interpretować dobrze wykres moc + moment. Czy znacie taka
> stronkę, która by dobrze to tłumaczyła?
Po pierwsze : moc=moment*obroty.
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od
mocy - osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
A na wykresie mozna sie dopatrzec paru rzeczy .. w jakim zakresie
obrotow moc wynosi co najmniej 90% maksymalnej, 80%,
Ponizej jakich obrotow moment drastycznie spada itp.
J.
-
26. Data: 2010-09-24 12:49:27
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Przembo" <x...@x...xx>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:i7hn62$6kr$1@news.onet.pl...
> Użytkownik "Wangog" <W...@g...pl> napisał w wiadomości
> news:i7hkc5$poh$1@inews.gazeta.pl...
>> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko moc
>> silnika wyrazona z KM?
> No nie - w Europie podaja moment i moc, a w USA tylko pojemnosc :-)
I ktoś kupuje 5.0 i się dziwi że "nie jedzie", po długim śledztwie odkrywa
że ma całe ~140KM... u nas jednak jest lepiej ;)
>> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
>> Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
>> Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
> Ale ktorym ciekawsza ? I czy umiesz beigi zmieniac :-)
Biorąc pod uwage masy aut można zaryzykowac, że czasy przyśpieszania do
100kmph były zbliżone, zawodzi tzw. dupohamownia i kwestia zmiany biegów
jest nie do pominięcia :)
>> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.
> Ten wyzszy moment zazwyczaj znika w skrzyni. O eleastycznosci mozna dlugo
> dyskutowac .. ale to w dieslach montuja 6 biegowe skrzynie, benzyniaki
> widac ich nie potrzebuja :-)
Może teraz, kilkanaście lat temu benzynowy silnik 4.2 o mocy ~300KM
potrzebował 6-cio biegowej skrzyni skoro konstruktorzy taką zafundowali ;)
> A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy, zobacz jak sie ciekawie jezdzi
> .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)
Silnik benzynowy 200KM niby szału nie robi, wszak zmieniając biegi za
wsześnie można i tak nie dać rady CDI 125KM, bez 300KM minimum się nie
obejdzie a i tak wybór seryjnych aut o takiej mocy i manualnej skrzyni nie
poraża ;)
Pozdr
-
27. Data: 2010-09-24 12:54:20
Temat: Re: Moment a moc
Od: Adam 'Chloru' Drzewososki <k...@c...net>
Dnia 24.09.2010 Agent <w...@o...ue> napisał/a:
> Prawda ale ciekawe ile tego jest w zakresie 1-4 tys obrotów w benzynie a ile
> w dieslu. Innymi s?owy powinni drukowac wykres mocy na ko?ach i by?oby
> wszystko jasne :)
Wykres mocy na kołach... taaa.
--
___________________________________________
Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net
-
28. Data: 2010-09-24 13:04:45
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Katanka" <k...@i...pl>
Myjk wrote:
> 2010-09-24 10:45:33 Agent
>
>> diesel zdycha przy 4 tys i wtedy się przełącza na
>> nast bieg i znowu można ładnie przyspieszać.
>
> No, i wtedy można przełączać nawet o dwa biegi ;)
>
> PS
> http://www.technikajazdy.info/techniczne/moc-czy-mom
ent-obrotowy/
Super, czyli wynika z tego, że o tym czy auto jest szybsze nie decyduje
subiektywne odczucie, że auto ciągnie :) Ja byłem zawsze przekonany, że własnie
po tym "ciagu" mozna okreslić czy auto na prostej wygra z innym czy nie. A tu
dupa :P Auto może nie ciągnąc, ale wystarczy, że dlużej o 1500 obr/min pojedzie
na niższym biegu i i tak odstawi drugie, które zmieniło bieg na wyższy, a w
fotelu czuć "kopa".
Ps. Człowie się uczy całe życie ...
--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl
-
29. Data: 2010-09-24 13:05:10
Temat: Re: Moment a moc
Od: " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
Sylwester Łazar <i...@a...pl> napisał(a):
> > Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
> > moc silnika wyrazona z KM?
> > Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
> > silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
> Jest wiele wskaĹşnikĂłw opisujacych cechy samochodu.
> Wydaje mi siÄ, Ĺźe najwiÄksze osiÄ gi bÄdzie miaĹ ten, ktĂłry zuĹźywa
> najwiÄcej paliwa. Wynika to z zasady, Ĺźe potencjalna energia dostarczona,
> z wiÄkszÄ lub mniejszÄ sprawnoĹciÄ dochodzi przez koĹa do asfaltu.
> MoĹźna ĹmiaĹo przyjÄ Ä, Ĺźe auto osobowe , ktĂłre w instrukcji ma podane
> spalanie 20 l/100 km (bez wzglÄdu czy ON, benzyna, turbo i inne)
> i masÄ < 1500kg zadowoli kaĹźdego i bÄdzie ciepĹo w Ĺrodku zimÄ :-)
> Wtedy mocy czy momentu juĹź nie trzeba specjalnie analizowaÄ.
>
> --
> pozdrawiam
> Sylwester Ĺazar
> http://www.alpro.pl
> http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematĂłw
> i projektowania PCB
>
Ja miałem takie reno żarło 25l/100 na autostradzie :)
masa była minimalnie większa (1650kg) - było to auto osobowe.
frajda z jazdy była, ale nie dzięki silnikowi.
Za to piłowanie do 7k obrotów było dobre bo silnik
był prawie niesłyszalny. i stare silniki 12v faktycznie były lepsze
niż "te nowe", cichsze i lepsze, moment bardziej płaski, za to przy
7rpm mniejsza moc, i czuć było że trzeba zmienić bieg.
na moje oko obroty/moment nie mają znaczenia, tylko głośność
i czy da się jechać cały czas na 5k obr/min, czy to już wkurza.
pozdrawiam.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
30. Data: 2010-09-24 13:10:00
Temat: Re: Moment a moc
Od: Excite <n...@n...pl>
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
> osiagalnej przy danych obrotach
> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
Bieg zawsze ten sam.
Które stwierdzenie jest prawdziwe ?