eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMoment a mocRe: Moment a moc
  • Data: 2010-09-25 15:04:03
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
    > On Sat, 25 Sep 2010 10:15:33 +0200, Bugatti wrote:
    >
    >>Jakbyś wsadził do
    >>wspomnianego ASZ skrzynie o tak małych wartościach przełożeń że na 4.
    >>biegu
    >>robiłbyś przy 4000 obr. 200 km/h to trwałoby to o kilkanaście sekund
    >>dłużej
    >>niż gdyby zwiększyć 4. bieg tak że przy 4 k rpm miałabyś (tak jak w serii)
    >>gdzieś koło 160 km/h - zaś 200 km/h osiągałbyś na piątce.
    >
    > No ale wtedy bym sie rozpedzal na 3-ce :-)

    Napisałem o zmniejszeniu przełożenia tylko dla 4. biegu. Więc nie
    rozpędziłbyś się na 3.ce.
    Na 3. @ 4000 ASZety robią ~ 110 km/h. Wkładając 4. obroty spadłyby poniżej
    2000 obr. co spowodowałoby że bardzo długo rozpędzałbyś się od 110 do 200
    km/h z powodu zbyt małego momentu obrotowego, który jest zasługą m.in.
    wielkości dawki paliwa a ta poniżej 2 k rpm byłaby mała z powodu laga turba
    do której ECU oblicza dawkę względem masy powietrza.

    > Tak czy inaczej - moment i przelozenie znikaja ze wzorow.
    > Zostaje moc .. ale taka ktora silnik rzeczywiscie ma przy obrotach
    > ktore wyjda. Stad w miare istotne czy silnik dostarcza duza moc w
    > szerokim zakresie obrotow, i czy skrzynia ma wystarczajaco geste
    > przelozenia.

    Nic nie znika.
    Moc i moment są że sobą powiązane wzorem który podałem.
    Tunner modując twój silnik nie zrobi Ci na twoje zawołanie 15 % przyrostu
    momentu obrotowego i 40 % przyrostu mocy dla tej samej prędkości obrolowej.

    W sumie moc została wprowadzona po to aby sprawiać ludziom
    zachwyt....wystarczyłby sam moment a najlepiej siła napędowa przy danej
    prędkości pojazdu.

    >>> Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu
    >>Pomijamy...ale to już mocno teoretyzujemy.
    >
    > Owszem, aczkolwiek w tej kwestii o ktorej dyskutujemy to w mniejszym
    > stopniu - opory samochodu sa prawie te same dla wszystkich silnikow.

    "Prawie" babe zabiło ;-P
    "Prawie" jest w sądzie ;>

    >>Bezwładność wynikająca z masy rozgrywa wielkie
    >>karty przy starcie zatrzymanym...to większość wie ;-)
    >
    > Polemizowalbym - wtedy raczej tarcie opon.
    > V^2 .. i energia przy malych predkosciach jest niewielka.

    poczytaj co to bezwładność mas.

    >>>>Dokładnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zakładając
    >>>>że oba autka mają takie same parametry (które wypunktowałem powyżej)
    >>>>lecz
    >>>>inne silniki, to lepiej będzie przyspieszało to autko które ma większe
    >>>>pole pod
    >>>>wykresem - tutaj kłania się całka podwójna ;>
    >>>
    >>> Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.
    >>
    >>Bo ?
    >
    > No bo nie ma. Jednostka wychodzi dziwna.
    >
    > Jak chcesz to mozesz policzyc i zobaczyc od czego to zalezy,
    > przynajmniej teoretycznie.

    Jednostka wychodzi taka jak pole powierzchni...mm^2, cm...spójrz na wykresy
    z hamowni i zamiast jednostek mocy i momentu umieść [mm] nie zapominając o
    zachowaniu tej samej skali (np. 30 mm odpowiada 100 Nm) dla porównywanych
    silników....krzywe przebiegu momentu opisać funkcją wielomianu (np. excel ma
    takie cuś).

    Poczytaj do czego są całki (bo chyba już Ci się zapomniało że studiów ;-))
    to zrozumiesz że się da. ;-)

    > J.

    Pozdr.

    Bugatti

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: