-
21. Data: 2009-05-13 14:10:59
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
news:1082905521.20090512120509@pik-net.pl...
> Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:
>
> 1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
> kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
> podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
> na czas awaryjnego zamykania systemu.
>
> 2. Przetwornica 10-15V DC/12V DC 10A (120W) - służąca jako zasilanie
> podstawowe 12V, zasilanie dodatkowe karty graficznej oraz zasilanie
> dla kolejnego modułu:
>
> 3. Przetwornica step-down 5V 5A i 3.3V 5A
Ponieważ zasilanie jest z niskiego napięcia, pomyślałbym o preregulatorze
lub przetwornicy izolowanej 12/12V z ewentualnym buforowaniem (dogodne
napięcie) i resztę rozprowadziłbym z tej izolowanej szyny 12V. Tej
przetwornicy bym w ogóle (tzn. w stendbaju) nie wyłączał - zaprojektowana z
użyciem nowoczesnych elementów bez obciążenia nie będzie brała dużo prądu a
dzięki temu 5VSB będzie można opędzić prostym step-downem. 12V możnaby brać
z szyny 12V przez klucz a 5V/3.3V przez drugiego(trzeciego) step-downa. Te
zasilania należałoby wyłączać albo jednym wspólnym kluczem na napięciu 12V
albo przetwornice blokować a odcinać tylko 12V. Oczywiście całą logikę
wyłączania upchać w jakiś mały uC albo kilka komparatorów.
Dzięki temu głównym modułem byłaby przetwornica 12/12, którą możnaby
wykorzystywać w wersjach urządzenia z pojedynczym zasilaniem 12V lub (po
drobnej modyfikacji) z innym, dzięki czemu masz od razu załatwiony problem
laptopów itp.
e.
-
22. Data: 2009-05-13 16:51:42
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>
Marcin Łukasik pisze:
> Nex@pl pisze:
>
>> A mógłbyś opisać? :) Byłbym zainteresowany czymś takim :) W sensie
>> skonstruowania sobie samemu.
>
> O czym dokładnie piszesz? ;-)
>
> m.
>
"grajek mp3 do samochodu" :)
-
23. Data: 2009-05-13 19:32:25
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: Maciek <m...@p...com>
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
>>Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
>
>
> Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
>
Tak ma napisane. Chyba nie myślisz, że tyle pobiera cały czas?
Jakby wystarczył mniejszy zasilacz, to by taki dali. Komputer czasami
robi coś więcej, niż układanie pasjansa. Wtedy potrzebuje więcej prądu,
np. gdy jednocześnie zacznie ładowanie swojego akumulatora.
Maciek
-
24. Data: 2009-05-13 19:37:21
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: Maciek <m...@p...com>
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
> (i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
> być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
Słowa kluczowe - czas pracy. Nie musisz tego robić godzinami. Nie musisz
montować na stałe. Wystarczy dorywcze uruchomienie.
Maciek
-
25. Data: 2009-05-13 21:03:02
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello entroper,
Wednesday, May 13, 2009, 4:10:59 PM, you wrote:
[...]
> Ponieważ zasilanie jest z niskiego napięcia, pomyślałbym o preregulatorze
> lub przetwornicy izolowanej 12/12V z ewentualnym buforowaniem (dogodne
> napięcie) i resztę rozprowadziłbym z tej izolowanej szyny 12V.
Ale tak właśnie ma być. Jedyna różnica to ta, że ta przetwornica
będzie jednak wyłączana a logika start/stop/power good będzie zasilana
z +5VSB
> Tej przetwornicy bym w ogóle (tzn. w stendbaju) nie wyłączał - zaprojektowana z
> użyciem nowoczesnych elementów bez obciążenia nie będzie brała dużo prądu a
Mylisz się - każda przetwornica źre sporo na własne potrzeby. +5VSB 2A
jest nie do uniknięcia i nieobciążona będzie brała znacznie mniej niż
przetwornica 12V/10A
[...]
> wyłączania upchać w jakiś mały uC albo kilka komparatorów.
uC to przerost formy nad treścią, choć ułtwiłby implementację
samoczynnego, awaryjnego wyłączania - czyli puszczenie krótkiego
sygnału "stop" do płyty głównej, odczekanie na żądanie wyłączenia
zasilania a w razie jego braku - wyłączenie samoczynne po określonym
czasie.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)
-
26. Data: 2009-05-13 23:11:22
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Maciek napisał:
>> rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
>> (i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
>> być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
>
> Słowa kluczowe - czas pracy. Nie musisz tego robić godzinami. Nie musisz
> montować na stałe. Wystarczy dorywcze uruchomienie.
No właśnie, o to mi chodziło. Komputer w nagrzanym na słońcu
samochodzie może w ogóle odmówić współpracy. Laptopom takie
rzeczy się zdarzają. O ile jakiś umcykator z kilowatowym
wzmacniaczem w warunkach przerzegrzania sobie jakoś poradzi
(chyba, bo praktyki w tym nie mam), to komputer albo się nie
włączy albo zaraz się zawiesi lub zwariuje. Tu nie chodzi
o temperaturę wywołaną pracującą elektroniką, tylko o warunki
*zewnętrzne*. Urządzenia o niskim poborze mocy jakoś sobie
w wysokiej temperaturze radzą, ale te, które wymagają
intensywnego cłodzenia, już nie bardzo.
--
Jarek
-
27. Data: 2009-05-13 23:13:13
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Maciek napisał:
>>> Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
>> Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
>
> Tak ma napisane. Chyba nie myślisz, że tyle pobiera cały czas?
Nie, i właśnie dlatego mówienie o "komputerze zużywającym 120W"
w kontekscie pojemności akumulatora samochodowego jest całkiem
bez sensu. Jak się chce wiedzieć, czy dla akumulatora to zdrowe
czy niezdrowe, to trzeba operować średnią mocą. W szczycie, to
on może sobie brać nawet 1200W, z rozrusznikiem i tak nie będzie
konkurował.
--
Jarek
-
28. Data: 2009-05-13 23:43:37
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>
Nex@pl pisze:
> Marcin Łukasik pisze:
>> Nex@pl pisze:
>>
>>> A mógłbyś opisać? :) Byłbym zainteresowany czymś takim :) W sensie
>>> skonstruowania sobie samemu.
>>
>> O czym dokładnie piszesz? ;-)
>>
>> m.
>>
>
> "grajek mp3 do samochodu" :)
Komputerek 3.5" advantech, wtedy chyba jakies 200MHz + 64MB ram i dysk
2.5" (to bylo dawno, teraz polecalbym cos z lepszym cpu, wiecej pamieci
i dysk ssd), do tego ekran lcd tft 6.4", ekran dotykowy rezystancyjny +
sterownik na rs232. drivery do emulacji mychy, linux slackware dosc
okrojony, i program z uzyciem mojej biblioteki do czytania danych z mp3,
svgalib oraz hm.. czegos co odgrywalo mp3/wav :)
m.
--
Milea Wireless Communications, http://milea.pl
Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.
``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
matter and those who matter don't mind.''
-
29. Data: 2009-05-13 23:59:48
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>
Marcin Łukasik pisze:
> Komputerek 3.5" advantech, wtedy chyba jakies 200MHz + 64MB ram i dysk
> 2.5" (to bylo dawno, teraz polecalbym cos z lepszym cpu, wiecej pamieci
> i dysk ssd), do tego ekran lcd tft 6.4", ekran dotykowy rezystancyjny +
> sterownik na rs232. drivery do emulacji mychy, linux slackware dosc
> okrojony, i program z uzyciem mojej biblioteki do czytania danych z mp3,
> svgalib oraz hm.. czegos co odgrywalo mp3/wav :)
>
> m.
>
>
O, to juz coś :)
W sumie nie mam obycia tylko z jednym - ekran rezystancyjny - rozumiem,
że jakiś zewnętrzny, nie wbudowany w lcd? Gdzie można takie coś w ogóle
dostać?
-
30. Data: 2009-05-14 07:15:43
Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>
RoMan Mandziejewicz pisze:
> Co jakiś czas wracają pytania o samodzielną budowę samochodowego
> zasilacza ATX. Przyjrzałem się dostępnym rozwiązaniom i nie zachwyciły
> mnie one. Najpopularniejsze opierają się na dość zaskakujących
> założeniach:
> - brak stabilizacji 12V
> - brak izolacji galwanicznej między wejściem a wyjściem
> - proste przetwornice step-down 5V i 3.3V
> - brak rozwiązań umożliwiających bezpieczne zamknięcie systemu przy spadku napięcia
na wejściu.
>
> Po długim dumaniu wyszło mi, że tak naprawdę warte przemyślenia jest
> zaprojektowanie modułowego zasilacza, umożliwiającego rozbudowę i
> dostosowanie do rzeczywistych potrzeb.
[...]
Przede wszystkim podaj przewidywaną cenę takiego kompletu "modułów"
złożoną w gotowy do użycia zasilacz z wtyczką ATX (czyli dostarczający
conajmniej +12V, +5V, +3V3) o mocy łącznej 60-100W. Obecnie chyba -12V i
-5V do niczego nie są potrzebne współczesnym płytom ITX?
Załóżmy na początek, że bez dodatkowego akumulatora podtrzymującego. Ile
kosztowałby orientacyjnie taki zasilacz?
Jeżeli więcej niż 200-300 PLN to nie widzę rynku zbytu - wygrają
pico-cośtam zasilacze ATX, oczywiście bez bajerów dostarczanych przez
Twoje rozwiązanie, ale jednak całkowicie wystarczające do popędzania
płyty ITX w zastosowaniach car-pc.
Jeżeli natomiast z prostym ATX-podobnym samochodowym 100W zmieścisz się
w 100 PLN - sprzedaż murowana (w końcu Tajwańczycy w tej cenie potrafią
zrobić zwykły duży ATX 500W - i to przy zasilaniu z 230V).
--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/
Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.