  • 1. Data: 2016-03-29 11:16:25
    Temat: Modulacja
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    Hej,
    Ktoś może podpowiedzieć, jak ustawiać modulację w transmisji
    ISM 868 MHz, aby uzyskać jak największy zasięg?
    Układy nadawczy i odbiorczy są na granicy zasięgu.
    Mam do dyspozycji:
    2-FSK
    GFSK
    ASK/OOK
    MSK.

    K.

  • 2. Data: 2016-03-29 12:58:25
    Temat: Re: Modulacja
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 29.03.2016 o 11:16, John Smith pisze:

> [...]
    > ISM 868 MHz, aby uzyskać jak największy zasięg?
    > Układy nadawczy i odbiorczy są na granicy zasięgu.

    Co to za moduły?
    W pierwszej kolejności zmniejszyć prędkość transmisji air-to-air i
    zawęzić pasmo wzmacniacza p.cz. oczywiście o ile te moduły na to pozwalają.

    Grzegorz

  • 3. Data: 2016-03-29 13:15:49
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 29-03-2016 12:58, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Co to za moduły?
    > W pierwszej kolejności zmniejszyć prędkość transmisji air-to-air i
    > zawęzić pasmo wzmacniacza p.cz. oczywiście o ile te moduły na to pozwalają.

    Moduły to CC1101 po stronie odbiorczej i CC1150 jako nadajniki.
    Nie pytałem o rzeczy oczywiste, takie jak o szerokość pasma,
    szybkości transmisji, tu jest literatura.
    Problemem jest to, że nie widzę opracowań dotyczących *praktycznej*
    skuteczności modulacji.
    K.

  • 4. Data: 2016-03-29 13:35:06
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Problemem jest to, że nie widzę opracowań dotyczących *praktycznej*
    > skuteczności modulacji.
    > K.
    praktycznie to na CB SSB dawało lepsze rezultaty niż am i fm. Ale u
    Ciebie - nie mam pojęcia. Ty to raczej mógłbyś sprawdzić, jaki jest
    pobór mocy nadajnika (prądu) przy różnych modulacjach. Jeśli zauważysz
    wyraźną różnicę, to wybierz tą opcje przy której pobór jest najwyższy

    ToMasz

  • 5. Data: 2016-03-30 08:33:44
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 29.03.2016 o 13:15, John Smith pisze:

> [...]
    > szybkości transmisji, tu jest literatura.
    > Problemem jest to, że nie widzę opracowań dotyczących *praktycznej*

    Wydaje mi się wobec powyższego, pozostaje jedyne oczywiste rozwiązanie:
    Wypróbuj wszystkie rodzaje modulacji i podziel się wynikami na grupie :)

    Grzegorz

  • 6. Data: 2016-03-30 10:31:52
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 30-03-2016 08:33, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Wydaje mi się wobec powyższego, pozostaje jedyne oczywiste rozwiązanie:
    > Wypróbuj wszystkie rodzaje modulacji i podziel się wynikami na grupie :)

    Też myślałem o budowie stanowiska pomiarowego, ale czasu brak.
    Poszedłem na intuicję, modulacja GFSK, ale może jestem w błędzie.
    K.

  • 7. Data: 2016-04-01 10:54:00
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 30.03.2016 o 10:31, John Smith pisze:

    > Też myślałem o budowie stanowiska pomiarowego, ale czasu brak.
    > Poszedłem na intuicję, modulacja GFSK, ale może jestem w błędzie.
    > K.

    2GFSK raczej nie poprawi zasięgu. Od 2FSK różni się w sumie tym, że jest
    mniej śmieci w widmie nadajnika. W GFSK kluczowanie częstotliwości dla
    zera i jedynki nie jest tak "brutalne" jak w FSK tylko odbywa się
    niejako płynnie. Na poniższym obrazku masz widmo nadajnika w obu
    rodzajach modulacji:

    http://community.silabs.com/t5/image/serverpage/imag
    e-id/3370i050FBC3C0ED09599/image-size/original?v=mpb
    l-1&px=-1

    Grzegorz

  • 8. Data: 2016-04-03 04:27:47
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-29 o 13:35, ToMasz pisze:
> [...]
    > pobór mocy nadajnika (prądu) przy różnych modulacjach. Jeśli zauważysz
    > wyraźną różnicę, to wybierz tą opcje przy której pobór jest najwyższy

    Że niby największy pobór mocy gwarantuje najlepszą jakość? Sam piszesz,
    że SSB jest lepsze od AM, a w SSB masz 4x mniejszy pobór niż w AM.

  • 9. Data: 2016-04-03 11:19:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Apr 2016 04:27:47 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Że niby największy pobór mocy gwarantuje najlepszą jakość? Sam piszesz,
    > że SSB jest lepsze od AM, a w SSB masz 4x mniejszy pobór niż w AM.

    W SSB wieksza czesc mocy przenosi "uzyteczny sygnal" niz w AM.

    w AM polowa (a nawet wiecej) mocy idzie w nosna, ktorej nie slychac.
    To w zwyklym radio, bo w kluczowanej cyfrowo to znow inaczej.

    J.

  • 10. Data: 2016-04-03 11:32:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Że niby największy pobór mocy gwarantuje najlepszą jakość? Sam piszesz,
    > że SSB jest lepsze od AM, a w SSB masz 4x mniejszy pobór niż w AM.

    Bo tak naprawdę należałoby analizatorem widma sprawdzić poziom mocy w
    sygnale, czy większość idzie w gwizdek jak w AM na nośną czy w sygnał
    użyteczny jak w SSB. Ponieważ raczej nie masz analizatora widma to
    pozostaje amperomierz na zasilaniu.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html