  • 1. Data: 2009-02-13 18:54:02
    Temat: Moc nadajnika a zasięg transmisji
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Witam !

    Mam mały nadajnik przesyłający dane w paśmie 2.4Ghz.
    W otwartej przestrzeni w odległości 10 m od nadajnika znajduje się
    odbiornik. Prawdopodobieństwo przekłamania bitu w odbieranym strumieniu
    danych wynosi p. Załóżmy, że zwiększam moc nadajnika 2 razy. W jakiej
    odległości muszę umieścić odbiornik aby prawdopodobieństwo błędu
    wynosiło nadal p ?
    Nadajnik i odbiornik mają identyczne anteny w postaci pionowego pręta.

    Paweł

  • 2. Data: 2009-02-13 19:18:09
    Temat: Re: Moc nadajnika a zasięg transmisji
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Feb 2009 19:54:02 +0100, Paweł wrote:
    >Załóżmy, że zwiększam moc nadajnika 2 razy. W jakiej
    >odległości muszę umieścić odbiornik aby prawdopodobieństwo błędu
    >wynosiło nadal p ?

    Jesli odleglosc powiekszysz sqrt(2), to moc odbierana bedzie taka
    sama.

    No chyba ze pytanie jest bardziej praktyczne, 1.4 raza dalej to bedzie
    za sciana, a sciany w ogole zbrojone, a w powietrzu wisi woda :-)

    J.

  • 3. Data: 2009-02-13 20:06:46
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    >
    > No chyba ze pytanie jest bardziej praktyczne, 1.4 raza dalej to bedzie
    > za sciana, a sciany w ogole zbrojone, a w powietrzu wisi woda :-)

    Pytanie jest jak najbardziej praktyczne. Jednak chodzi o otwartą
    przestrzeń.
    Tak naprawdę potrzebuję zmierzyć prawdopodobieństwo występowania błędu
    transmisji w funkcji odległości.
    Zmienianie odległości pomiędzy nadajnikiem a odbiornikiem i dokonywanie
    pomiaru poziomu błędów jest mało wygodne. Wykombinowałem, więc że
    zastąpię zmianę tego parametru odpowiednią zmianą mocy nadajnika.

    Paweł

  • 4. Data: 2009-02-13 21:00:32
    Od: mt <m...@m...pl>

    Paweł pisze:

> [...]
    > pomiaru poziomu błędów jest mało wygodne. Wykombinowałem, więc że
    > zastąpię zmianę tego parametru odpowiednią zmianą mocy nadajnika.

    Potrzebujesz zmierzyc czy obliczyc ?

    Wez pod uwage ze zmiana mocy nadajnika moze sie wiazac ze zwiekszeniem
    znieksztalcen sygnalu i tym samym ilosci bledow w transmisji. podobnie
    z obiektami ktore znajda sie pomiedzy nadajnikiem i odbiornikiem oraz
    tysiacem innych przyczyn.

  • 5. Data: 2009-02-13 21:17:29
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > wynosiło nadal p ?
    > Nadajnik i odbiornik mają identyczne anteny w postaci pionowego pręta.

    Zapewne masz na myśli ten sam poziom sygnału.
    Między 1.26 a 1.41 odległości, zakładając otwartą przestrzeń.

    zyga

  • 6. Data: 2009-02-13 21:48:34
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Potrzebujesz zmierzyc czy obliczyc ?

    Muszę znać rzeczywistą stopę błędów dla różnych odległości. Choć nie
    muszą to być wartości bardzo dokładne. Nie wiem jak to obliczyć więc
    pozostaje pomiar.

    Paweł

  • 7. Data: 2009-02-13 22:08:29
    Od: mt <m...@m...pl>

    Paweł pisze:

    > Muszę znać rzeczywistą stopę błędów dla różnych odległości. Choć nie
    > muszą to być wartości bardzo dokładne. Nie wiem jak to obliczyć więc
    > pozostaje pomiar.
    >
    > Paweł

    Teoretycznie mozesz to obliczyc ale tylko dla prozni i warunkow
    idealnych srodowiska.

    W praktyce jest to niemierzalne i nieobliczalne.
    Jesli masz zamiar taki pomiar robic w centrum wroclawia to zycze
    powodzenia pozoiom szumow i ich zmiany sa tak duze ze pomiar nie ma
    najmniejszego sensu.

  • 8. Data: 2009-02-13 22:32:51
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" :

    (...)

    > Zapewne masz na myśli ten sam poziom sygnału.
    > Między 1.26 a 1.41 odległości, zakładając otwartą przestrzeń.

    dokładnie, ma na to też wpływ rodzaj rozkładu szumów w torze odbiorczym ...
    najczęściej przyjmuje się do obliczeń rozkład normalny

    --
    pzdr.
    JR

  • 9. Data: 2009-02-14 00:22:38
    Od: "ArturVF500" <atatur@_usun-to_o2.pl>

> [...]
    >
    > No chyba ze pytanie jest bardziej praktyczne, 1.4 raza dalej to bedzie
    > za sciana, a sciany w ogole zbrojone, a w powietrzu wisi woda :-)

    no to takie spore uproszczenie;) przeciez listki promieniowania anteny to
    nie plaszczyzna;) nie wiedzac nic o antenie nie ma szans na okreslenie
    zasiegu; poza tym to i tak czysta teoria; wystarczy stalowa szyna gdzies po
    drodze i mamy dziury - vide problemy z propagacja popularnych wifi

    pozdrawiam
    Artur

  • 10. Data: 2009-02-14 01:51:26
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "ArturVF500" :

    > no to takie spore uproszczenie;) przeciez listki promieniowania anteny to
    > nie plaszczyzna;) nie wiedzac nic o antenie nie ma szans na okreslenie
    > zasiegu;

    wiesz, ogólnie w takim przypadku zakłada się najczęściej poruszanie wzdłuż
    osi symetrii listka, chyba, że autorowi chodzi o coś inszego...

    --
    pzdr.
    JR