  • Data: 2010-04-06 15:43:53
    Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
    Od: to <t...@a...xyz> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra wrote:

    > Tzn. w dzisiejszych czasach każdy silnik mógłby mieć taki wykres -
    > doładowaniem i paliwem steruje komputer, więc nie ma przeszkód żeby np.
    > od 2000 w górę moc wszędzie była taka sama.

    Wiem, ale małe diesla mają często taki wykres niejako naturalnie, bo taki
    silnik na tyle kiepsko jedzie na wolnych obrotach, że doładowuje się go
    małą turbinką, która wcześnie wstaje, ale ma bardzo ograniczona wydajność
    i w efekcie wykres mocy wychodzi bardzo spłaszczony.

    Zobacz choćby ten:
    http://www.superchips.co.uk/curves/focus18tdci115bhp
    -d.pdf

    Ma zupełnie płaski wykres mocy pomiędzy 2-3k rpm.

    > Tyle że tu w zasadzie mowa o celowym dławieniu silników, bo tam w ramach
    > tuningu to wystarczyło włożyć większą przepustnicę i można było liczyć
    > na przyrost mocy rzędu +30%, a w sumie niewielkie modyfikacje
    > wystarczyły żeby zwiększyć moc silnika dwukrotnie.

    Obecnie bardzo wiele silników jest dławionych dolotem (a także wydechem)
    ze względów ekologicznych.

    > W zasadzie poniekąd jest tak i teraz - powszechność miejskich legend o
    > słych mocach piekielnych i dobrych momentach obrotowych jest tak wielka,
    > że sądzę że w tych dieslach mapa pracy sprężarki robiona jest właśnie
    > pod te legendy miejskie.

    To prawda, wszyscy powtarzają frazesy o tym, ze "moment obrotowy
    odpowiada za przyspieszenie" tylko zapominają przy tym, ze chodzi o
    moment obrotowy mierzony na kołach.

    --
    cokolwiek