  • From: to <t...@a...xyz>
    Subject: Re: Moc diasla a banzyny.
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: 5 Apr 2010 07:07:13 +0200

    Tomasz Pyra wrote:

    > I mimo tego, że w przedziale 3000-4500rpm moment obrotowy jest wysoki to
    > jakoś do 100km/h auto przyspiesza wtedy w 12s. Jak przyspieszam w
    > zakresie 4500-6500 to w 7.5s, pomimo że moment obrotowy mniejszy.

    Mój ma maksymalną moc przy 6500 rpm, a jednak zmieniając bieg nie przy
    6500, ale przy 7000 zyskuje się ok. sekundę do setki.

    > Zwolennicy ilości "njutonometrów na kilogram" się chyba załamią, albo
    > nie uwierzą w takie cuda.

    Oni jakoś nie mogą zrozumieć, że nie jeżdżą na wale napędowym tylko na
    kołach i na wyższym biegu przy tych samych obrotach moment obrotowy na
    kołach jest proporcjonalnie niższy do różnicy pomiędzy przełożeniami.
    Inaczej mówiąc bieg opłaca się zmienić dopiero wtedy, gdy spadek wartości
    momentu obrotowego przy danej prędkości obrotowej będzie większy niż
    różnica pomiędzy tym, a kolejnym przełożeniem (trzeba to jeszcze
    skorygować o większe straty na "niższym" przełożeniu wynikające z
    większej prędkości obrotowej). W praktyce zazwyczaj odcięcie następuje
    dużo wcześniej niż tak znaczny spadek momentu, dlatego właśnie prawie
    zawsze opłaca się zmienić bieg tuż przed odcięciem.

    --
    cokolwiek