    From: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Metz 58 AF-1 w trybie wireless i kadyszka
    Date: Sat, 08 May 2010 07:14:27 +0200

    Yogi(n) pisze:
    > Moje pytanie dotyczy współpracy tej lampy z K10D.
    > Ustawiam w menu aparatu tryb pracy wbudowanej lampy na "controler" -
    > zewnętrzny metz ustawiony jako "slave" bez problemu odpala (choc dziwi
    > mnie niewielki zasięg - tak mniej więcej do 4 metrów - nie zasięg
    > światła, tylko sygnału radiowego, jeśli odejdę dalej, to nie reaguje).
    Nie radio!!!!!!!

> [...]
    > tym trybie zewnętrzny "slave" metz nie błyska. Co robię źle? Metz nie
    > współpracuje z k10d w tym trybie? Aparat jest uszkodzony? (mam jeszcze
    > tydzień gwarancji ;-). Coś jeszcze trzeba ustawić w menu aparatu/lampy
    > (sprawdziłem, obie instrukcje na ten temat milczą. W obu urządzeniach
    > najnowszy firmware, sprawdzałem w różnych trybach pracy aparatu (P, AV,
    > TV) i lampy (pTTL, A).
    >
    > Ktoś podpowie?
    >
    > Drugie pytanie - Mezt ma 4 kanały (jak rozumiem, częstotliwości sygnału
    > radiowgo) - czy k10d oferuje możliwość zmiany tego parametru? (w trybie
    To nie radio, kanał to inny sekwencje w przedbłyskach. Kanał jest jakby
    'logiczny' niż fizyczny.

    Lampa ma (odnoszę się do Metza 48 oraz systemu firmy prawosławnego
    świętego) czujnik optyczny z boku 'body' pod bateriami małe czerwone
    okienko. Czasem trzeba się jakoś wykręcić, żeby patrzyło na szefa, ale
    ponieważ reflektor jest kręcony niezależnie, coś się da wymyślić. Zasięg
    np na otwartym gdy lampa jest na równi z aparatem (poza wiązką błysku)
    jest rzeczywiście niewielki. Dwa kroki do przodu, byle nie wejść w kadr,
    pilnowanie kierunku okienka, znacznie to polepsza. Ćwiczyłem to, jak
    błyskałem na drzewa. W jasnych odbijających pomieszczeniach jest łatwiej.
    Co do 'mastera' w pentaxach, siłą rzeczy się nie wypowiadam.