  • 11. Data: 2009-01-12 09:06:24
    Temat: Re: Metoda TIG w praktyce. Opinie o inwerterze DEDRA
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 12 Jan, 07:33, Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>
    wrote:

    > 1. Spawanie TIGiem wymaga większej wprawy niż MAG, chociaż jest
    > łatwiejsze niż MMA.
    >
    > 2. Spawanie TIGiem jest stosunkowo wolne.
    >
    > 3. TIG jest bardzo niewygodny do heftowania, ze względu na ręczne
    > podawanie drutu - spawacz ma zajęte obie ręce, a rozpoczęcie spawu to
    > podgrzanie materiału, podanie drutu w odpowiednim momencie tid. Z tego
    > powodu w wielu wypadkach stosujemy heftowanie MAGiem a potem kładzenie
    > zasadniczej spoiny TIGiem.

    Jako konstruktor prototypów sam sobie składałem i heftowałem swoje
    blachy (nierdzewne, cienkie, cięte laserem). TIGiem, bez drutu.
    Wystarczy się nauczyć strzelać bardzo krótko niskim prądem, bardzo
    precyzyjnie w punkt gdzie dwie krawędzie się fizycznie stykają. Czasem
    napięcie powierzchniowe i jakiś syfek w szparze powoduje że każda z
    blach nadtopi się w swoją stronę i się nie połaczy. Wtedy się bierze
    kawałek drutu, tnie się boczkami "kropkę", czyli odcinek o długości
    równej na oko średnicy, kładzie się w ten krater i powtarza strzał
    prosto w tą kropkę, uważając żeby gaz jej nie zdmuchnął.
    Przepisy dot. urządzeń ciśnieniowych dopuszczają szczepy robione przez
    gościa bez formalnych kwalifikacji wyłącznie wtedy, kiedy właściwa
    spoina całkowicie te szczepy przetopi. Robienie grubych heftów z
    drutem jest bardzo dyskusyjne, czy ten warunek spełnia, więc ja woląc
    nie wchodzić w niepotrzebne dyskusje, wolałem po prostu nie używać
    materiału dodatkowego.
    Konrad
    Konrad

  • 12. Data: 2009-01-12 14:05:36
    Od: Padre <P...@n...net>

    > 7. TIG nadaje sę zarówno do cienkich jak i grubych elementów - spawarką
    > 200A spawamy od 0,5 do 18mm.

    Tu bym może o tyle uściślił że piszesz o Amperach np. niemieckich a nie
    chińskich :) Przy 200 chińskich realnie można spawać 6-7mm.

  • 13. Data: 2009-01-12 14:33:02
    Od: Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>

    Padre wrote:
    > Tu bym może o tyle uściślił że piszesz o Amperach np. niemieckich a nie
    > chińskich :) Przy 200 chińskich realnie można spawać 6-7mm.

    To fińskie ampery - spawarka Kemppi Mastertig AC/DC 2000.

    Maciek

  • 14. Data: 2009-01-12 14:53:59
    Od: Padre <P...@n...net>

    > To fińskie ampery - spawarka Kemppi Mastertig AC/DC 2000.

    A no właśnie, tylko że fińskie ampery są dokładnie 10 razy droższe od
    chińskich :)

    Dziękuje za info o śrubach.

    Piotr

  • 15. Data: 2009-01-12 20:14:06
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Jackare wrote:

    > Bardzo dziękuję za wszystkie wypowiedzi. Wiem już że raczej jednak
    > skłonię się ku zakupowi TIGa, ale wiem że na pewno odpuszczę rozwiązanie
    > kombinowane i poszukam sobie inweretra dedykowanego do TIGa z
    > bezstykowym zajarzaniem łuku i podawaniem gazu przez spawarkę. Ta moja
    > spawarka MMA drażni mnie po prostu swoją nieciekawą kulturą pracy a
    > jeżeli już będę wymieniał to wolę kupić coś o nieco szerszych
    > możliwościach. Jakiejś super-profi maszyny nie kupię ale coś sobie na
    > pewno znajdę. Wstępnie biorę pod uwagę inwertey "Zosia" i Dedra Desti:
> [...]
    ig_200a_dedra_desti200.html

    > http://www.allegro.pl/item520041373_inwerter_spawaln
    iczy_zosia_spawarka_tig_160a_nowa.htmlJeżeli
    > jeszcze ktoś ma ochotę dodać jakieś uwagi (najlepiej praktyczne
    > napodstawie własnych doświadczeń) na temat tych konkretnych modeli -
    > będęwdzięczny.Jeżeli znacie źródła zakupu tańsze niż allegro też będe
    > wdzięczny. Wiem npże "zwykły" inwerter Dedra jest w castoramie tańszy
    > niż na allegro, ale tamnie widziałem dedr "tigowych"--Jackare
    Ja właśnie tą zosię kupiłem i już trochę nią pospawałem, fajnie się
    spawa tigiem ale trzeba poćwiczyć, Cienkie czy grube blachy spawa bez
    problemu. Wąż z argonem jest problemem bo zmniejsza przenośność zestawu
    ale spawarka jest lekka a butlę (metrówkę) też da się zabrać pod pachę i
    iść z całym zestawem :)

    --
    Pozdr
    JanuszK