eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMegrims, może powinieneś .... › Re: Megrims, może powinieneś ....
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!
    postnews.google.com!news1.google.com!npeer03.iad.highwinds-media.com!news.highw
    inds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosti
    ng.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neo
    strada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Sun, 16 Oct 2011 19:52:11 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:7.0.1) Gecko/20110929 Thunderbird/7.0.1
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Megrims, może powinieneś ....
    References: <j7bh30$75k$1@usenet.news.interia.pl>
    <z...@4...net>
    <j7bocs$582$1@inews.gazeta.pl>
    <4e999d4f$0$5801$65785112@news.neostrada.pl>
    <j7ea9c$ptp$1@inews.gazeta.pl>
    <4e9ab569$0$2191$65785112@news.neostrada.pl>
    <j7elrf$r2s$1@inews.gazeta.pl>
    In-Reply-To: <j7elrf$r2s$1@inews.gazeta.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 87
    Message-ID: <4e9b19c9$0$5806$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.27.155.38
    X-Trace: 1318787530 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 5806 83.27.155.38:16744
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2406858
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2011-10-16 15:22, z pisze:
    > Tomasz Pyra pisze:
    >
    >> Bo to urządzenie oczywiście jest zwykłą przekładnią, która działa tak
    >> jak działają wszystkie inne tego typu urządzenia, zgodnie z prawami
    >> fizyki które powinny być znane każdemu kto ukończył szkołę podstawową.
    >> W szczególności w zakresie sił i przyspieszeń towarzyszących zmianie
    >> prędkości.
    >
    > No to więc w czym jest problem? Dlaczego poważne gremia nazywają
    > wynalazcą i dają nagrody skoro to jest tak stare jak świat.

    Od czasu do czasu istotnie różne gremia to nagradzają, ale po bliższym
    przyjrzeniu się tym gremiom okazuje się że nie są one wcale takie poważne.

    > Dla Kowalskiego po technikum mechanicznym to jest oczywiste że to jest
    > przekładnia z odpowiednio dobranym przełożeniem.

    To co daje tej konstrukcji rozgłos to to, że na pierwszy rzut oka
    patrzysz i myślisz "genialne". Jak na tym zakończy się myślenie, to i
    pozostanie myśl, że to genialne.
    Dopiero po chwili zastanowienia okazuje się że w zasadzie nie jest to
    nic ciekawego - każdy wagon kolejowy ma cztery takie pochłaniacze, tylko
    tańsze, lżejsze i wytrzymalsze.

    Sama idea zamontowania czegoś przed samochodem, co pochłaniałoby energię
    zderzenia nie naruszając jego konstrukcji jest możliwa do zastosowania w
    każdej chwili.
    Dlaczego się tak nie robi - trudno powiedzieć. Nie wiem czy byliby
    chętni do zamontowania sobie dodatkowego, wystającego np. metr do przodu
    pochłaniacza energii.

    Bo żadną tajemnicą nie jest że chociażby zwykły, duży crashbox ze
    spienionego aluminium, którym obudujemy auto z każdej strony, dobrze
    spełniałby taką funkcję i dał bardzo dużo w przypadku czołowych zderzeń.
    Również można sobie samochód poszerzyć na boki w celu ochrony przed
    zderzeniami bocznymi.

    Tyle że dostaniemy mały i ciasny w środku samochód o wymiarach
    zewnętrznych dużego dostawczaka, z kiepską widocznością w każdą stronę.


    > Czy ten pan coś ulepszył, dobrał odpowiednie parametry? Czy da się "z
    > buta" zbudować takie samo urządzenia (opierając się na fizyce)?

    O tym zderzaku słyszałem dość szybko - nawet chyba nim go zaczęli
    pokazywać okazjonalnie w telewizji.

    Historia jest taka, że wymyślił żeby zrobić przekładnię mechaniczną
    która pochłonie energię kinetyczną - no i ok.
    Powstała idea i ileś tam kolejnych ewolucji modeli doświadczalnych -
    znamienne że coraz bardziej odchodzących w działaniu od pierwotnej
    przekładni.
    Ale zapewne w między czasie ktoś się zorientował, że takie urządzenia,
    nawet lepsze, już są dawno wymyślone i stosowane i że ogólnie szału nie ma.

    W tym momencie żeby podtrzymać zainteresowanie pojawiła się "magia",
    czyli że zderzak hamuje, ale niby nie działają siły, nie ma
    przyspieszeń, no i kilku ludzi którzy mówili że "wyniki są bardzo
    ciekawe, trzeba je nadal badać".
    Ale było to już tak dawno temu, a zagadnienie jest tak banalne do
    opisania, że naprawdę gdyby cokolwiek tam było, to dawno mielibyśmy masę
    wiarygodnych publikacji, modele i doświadczenia które nie byłyby
    cokolwiek podejrzane co do ich rzetelności.

    Bo pokazują stukające w coś wózeczki, ale porównuje się w nich wózeczek
    posiadający przekładnię z wózeczkiem który albo ma zderzak zblokowany na
    sztywno, albo w najlepszym razie ze sprężyną działającą progresywnie, w
    dodatku na dużo krótszej drodze.
    Ale dla ludzi którzy nie potrafią zinterpretować tych wyników to już
    często wystarczy za niepodważalny dowód.


    > To chyba najlepiej obnażałoby tę wielką ściemę.

    Takie urządzenia są - mechaniczne systemy odzyskiwania energii
    kinetycznej. Były w jakiś tramwajach, chyba nawet jakieś eksperymenty
    niedawno w F1 z mechanicznym systemem KERS też były prowadzone i jakoś
    nikt nie meldował że cudownie znikają przeciążenia.
    Nawet kiedyś takie coś zbudowałem z Lego ;)
    I co? I nie działało - ani troszkę.

    Zresztą przekładnia z dużą ilością kółek i innych elementów zaciemnia obraz.
    Łatwo sobie choćby w myślach zredukować urządzenie przy założeniu że
    posiadamy doskonałe materiały do trywialnego urządzenia, gdzie już
    intuicja nie będzie zamotana przez wiele elementów pośrednich i będzie
    czarno na białym widać jak to działa i jakie będą tego efekty.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: