    From: Michal <s...@d...mailexpire.com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Markowy zasilacz wysadził mi korki w mieszkaniu
    Date: Sat, 01 Jun 2013 20:42:00 +0200

    W dniu 2013-06-01 19:44, Mr. Misio pisze:

    > Pod moim okiem spalilo sie kilka zasilaczy, w tym jeden "zywym ogniem".
    > Brak utraty danych.

    Zależy co przez to rozumiesz. AFAIK ~10-15% tych najtańszych zasilaczy
    Megabajta itp. z kompletu z obudową padając pociągnęła za sobą dyski
    i mobo. Niby teoretycznie do odratowania jakby tam było coś niezmiernie
    istotnego (zazwyczaj pali się elektronika), ale wolałbym się w coś
    takiego nie bawić.

    > Bo nawet jakby... Jak sie ma cenne dane to sie ma backup.
    > W domu najprosciej kupic dysk sieciowy i zautomatyzowac
    > synchronizacje.

    Większe firmy mające osobą komórkę odpowiedzialną za informatykę
    oczywiście to robią, w przypadku tych najmniejszych oraz userów domowych
    w większości wypadków to teoria. Już widzę usera dopuszczającego do
    zarośnięcia komputera kilkuletnim kurzem robiącego codziennie backup
    przyrostowy ;>

    > i ile z tych wizji straty danych bylo wsrod tych przypadkow?

    Jak wyżej - AFAIK 10-15%. Dokładniej nie jestem w stanie powiedzieć, bo
    do mnie do zrobienia docierają te które przeżyły. Takie które po
    podłączeniu zasilania testowego nie dają znaków życia na mobo/HDD idą od
    razu do utylizacji - szkoda czasu na naprawianie tego i ewentualne
    późniejsze problemy z niestabilnym działaniem po takim spaleniu.

    > To zalezy od "srodowiska" sa takie co sie nie kurzy i kurz sie nie
    > zbiera. Ale wystarczy miec kota on-da-house i juz jest całkiem inaczej...

    Co to za kot? Pers czy inny latający dywan? ;)
    Mając nie najmniejszego zwierzaka w domu (dog niemiecki) nie
    stwierdziłem sierści w zasilaczu, czy nawet wewnątrz komputera.

    > Coz, jakby bylo prawko na komputery, kurs, i obowiazkowe przeglady wtedy
    > nawet nieswiadomi byliby swiadomi.
    > Tak ludzie traktuja komp jak odtwarzacz dvd, telewizor, czy pralke -
    > dziala to dziala, zepsuje sie to wzywa sie fachowca... ;)

    No dobra, ale zanim doprowadzi się komputer do takiego stanu wcześniej
    on się nie raz wiesza, rzęzi niemiłosiernie zacierającymi się
    wentylatorami itp. Jak Ci pralka ze źle dokręconymi amortyzatorami
    zaczyna skakać po piwnicy to raczej nie używasz ją w takim stanie przez
    kolejny rok-dwa, aż stwierdzisz że kolejna ma więcej obrotów/min i nie
    skacze. Doprowadzenie komputera do takiego stanu to nie jest grom z
    jasnego nieba, tylko trwa i zanim nastąpi potrafi być wybitnie
    wkurzające (z tego co widzę nic nie padło, ale nie wierzę we
    wcześniejszą stabilną, wielogodzinną pracę w takim stanie.

    --
    /MB