  • 131. Data: 2013-12-23 23:18:11
    Temat: Re: Mamo, Tato, kupcie mi dyplom !!
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 12 Nov 2013 20:57:06 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Ale linie wysokiego napięcia mają przewód odgromowy. A lekkie ukłucie
    > przy siadaniu ptak poczuć może - ale pojemność względem ziemi ma małą
    > (niewielki jest a linie wysokiego napięcia wysoko...) to i bardziej mu
    > nie szkodzi widać jak drapanie przez kostropatą gałąź.

    Drób wszelaki raczej nie siada na liniach WN a jeśli już to tylko
    właśnie na przewodzie odgromowym. Myślę, że oprócz kwestii pojemności i
    ewentualnego "kopnięcia" dochodzi sprawa ulotu - syczenia.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 132. Data: 2013-12-23 23:25:05
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 12 Nov 2013 11:49:28 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

    > Siedział przy stanowisku obok mnie. Kilka minut się zastanawiał. Widocznie
    > potrzeba akurat tego pomiaru była bardzo duża.
    > Przełączył się w inne gniazdka (które jeszcze działały) i tym razem efekt
    > był dużo bardziej spektakularny.
    > Jak huknęło, to na jego stole dostrzegłem kilka palących się kawałków
    > ścieżek z płytki, a cały jego układ wyglądał jakby go z wędzarni wyjęto.
    > No i tym razem wywaliło zasilanie na całym piętrze.

    Dawno temu ktoś (Jerry1111?) tutaj opisywał, jak to widział w trakcie
    laborek MOSFETy strzelające jak kapiszony i palący się aluminiowy
    radiator - dobrze, że wówczas była gaśnica pod ręką :)

  • 133. Data: 2013-12-24 15:44:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik badworm napisał:

    > Drób wszelaki raczej nie siada na liniach WN a jeśli już to tylko
    > właśnie na przewodzie odgromowym. Myślę, że oprócz kwestii pojemności i
    > ewentualnego "kopnięcia" dochodzi sprawa ulotu - syczenia.

    A ja myślę że głównie sprawa średnicy przewodu - to są naprawdę grube w
    porównaniu z łapami większości ptaków przewody, nie da się objąć, trzeba
    na obłym przewodzie stanąć płasko - mała pewność pozycji, łatwo się
    ześliznąć - to i ptaszyska woja na cieńszych drutach siadać.

    --
    Darek

  • 134. Data: 2013-12-24 15:49:36
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    > Dawno temu ktoś (Jerry1111?) tutaj opisywał, jak to widział w trakcie
    > laborek MOSFETy strzelające jak kapiszony i palący się aluminiowy
    > radiator - dobrze, że wówczas była gaśnica pod ręką :)

    Urban legend. W powietrzu aluminium jest samogasnące - podtrzymanie
    palenia wymaga znacznie większej koncentracji tlenu.

    A z tą gaśnicą co płonących metali to warto ciut uważać - taka np.
    gaśnica śniegowa płonącego metalu nie ugasi - można oczywiście użyć dla
    lokalizacji pożaru (zgasi wszystko co nie jest płonącym metalem) ale
    zarzewie pozostanie - tylko grube zasypanie piaskiem (proszek gaśniczy
    może się czasem okazać za drobny i zostać wydmuchany przez konwekcję
    płomienia) lub przykrycie warstwą atmosfery naprawdę neutralnej (azot,
    argon) daje możliwość zgaszenia magnezu, potasu, sodu czy litu.

    --
    Darek