  • 41. Data: 2020-08-13 10:27:08
    Temat: Re: Małe Pi ale z dyskiem mSata/M.2
    Od: K <n...@e...com>

    On 13/08/2020 09:10, heby wrote:

> [...]
    > sukcesu.
    >
    > To troche tak:
    > 1984:
    > - Steve, a co robimy z A20?
    > - A h... z tym, pier... to pod jakiś drut od klawiatury bo już prawie
    > fajrant
    > - Dobra
    >
    > 2024:
    > - Chińczycy implementują sterowanie linią A20 w swoim CPU lecącym na Marsa
    >
    > Jak nie przemyslisz pd poczatku to ludzie się przyzwyczajają do
    > dziadostwa i na koniec dorabiają filozofię. A to tylko zwykłe dziadostwo.

    No wiec, ja tez bym chcial aby RPi mialo natywnie msata, m2 albo
    przynajmniej sata i drugi ethernet. Albo przynajmniej jakies zlacze nie
    uzywajace USB do podlaczenia np. 4 dyskow.

  • 42. Data: 2020-08-13 10:27:43
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > I właśnie dlatego jest stosowane w profesjonalnym Pi ;)

    Co ma jedno do drugiego? To, że mają prosty sprzęt, może nie do końca
    dopracowany, to nie znaczy że mieli brać jakiś system napisany przez
    studenta na zaliczenie przedmiotu "Systemy operacyjne". Linuksa teraz wsadza
    się gdzie się da.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 43. Data: 2020-08-13 10:28:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:18, Zbych wrote:
    > Zależy jakie kryteria "lepszości" się przyjmie.

    W przypaki Pi w zasadzie dowolne:
    a) hardware ograniczone przez lenistwo
    b) design machaniczny absurdalny
    c) bootloader mocno prymitywny
    d) grube błedy które nawet z punktu widzenia edukacyjnego są
    niedopuszczalne (wylatujacy w kosmos stabilizator)
    e) co tydzień nowy rozkład złącz, ale zawsze bez sensu
    f) brak debugu lowlevel, miganie diodami (jak łaskawie się mu chce)
    g) "shields" jak w arduino, czyli jedna nakładka na jedno pi a potem se
    lutuj

    Ale cena niska. Problem w tym że rozwiązanie każdego z tych punktów nie
    powoduje wzrostu ceny. Jak by to była wersja 1 to spoko. Ale to juz
    wersja 4.

  • 44. Data: 2020-08-13 10:30:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:27, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Co ma jedno do drugiego?

    Wyciągnąłeś z mojej wypowiedzi wniosek że linux jest zabawkowy. A ja
    tylko napisałem że stosowany jest i w zabawkach i w profesjonalnych
    sprzętach a ludzie o dziwo i tu i tu mają prawie te same ficzery.

    Czyli argument że Pi jest zabawką i nikt nie ma prawa wymagać od niego
    nic jest nie na miejscu. Nie tylko ma prawo, ale nawet wymaga.

  • 45. Data: 2020-08-13 10:32:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:27, K wrote:
    > No wiec, ja tez bym chcial aby RPi mialo natywnie msata, m2 albo
    > przynajmniej sata i drugi ethernet.

    Banana Router.

    Ale wiesz, wyszło jak zwykle. Znowu ktoś coś spier... i w efekcie USB i
    SATA są mocno niewydajne. Podobno w wyniku błedów projektowych. No, ale
    nie można krytykować. Jest? Jest! Morda w kubeł, rozdają prawie za darmo
    więc krytyka jest niemoralna.

  • 46. Data: 2020-08-13 10:36:44
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.08.2020 10:28, heby wrote:

> [...]
    >
    > Ale cena niska. Problem w tym że rozwiązanie każdego z tych punktów nie
    > powoduje wzrostu ceny. Jak by to  była wersja 1 to spoko. Ale to juz

    Czyli kupujesz dmuchane koło na basen i marudzisz, że nie pasuje do
    ciężarówki, ale za to ma dobrą cenę.

  • 47. Data: 2020-08-13 10:39:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:24, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Ale mowa była o ooopsie, czyli sytuacji gdy jądro zareagowało na
    > nieprawidłową sytuację.

    Która można wynikać z uszkodzenia pamięci jądra. Ogólnie oopsy są z
    róznych przyczyn. Bo nie przyszło przerwanie albo rejestr nie zawiera
    0x45 albo pamięć nie istnieje lub zawiera coś nieoczekiwanego.

    Pi 1 wieszał mi się co kilka tyg pracując 24/h. Generował oopsy w
    połowie przypadków. W drugiej znajdowałem go ze skaszanionym obrazem
    (zazwyczaj) i martwego z gorącym cpu. Pomogło dopiero sprzętowe
    resetowanie (zasilaniem). Robił jakieś duperelowane mierzenie po i2c i
    wysyłanie ethernetem, wszystko w userspace.

    > że nawet ooops ma nie zadziałać. Wtedy faktycznie trzeba zareagować
    > jakimś sprzętowym nadzorcą. Ale nie wprowadzajmy tego na siłę do taniego
    > jednopłytkowca.

    No właśnie ;)

  • 48. Data: 2020-08-13 10:43:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:36, Zbych wrote:
    > Czyli kupujesz dmuchane koło na basen i marudzisz, że nie pasuje do
    > ciężarówki, ale za to ma dobrą cenę.

    Raczej:
    a) kupiłe dmuchane koło ale z powodu dziadostwa ma kształt jaja. Jak
    powiedziełem sprzedwcy że ma zły kształt to opierdolił mnie i pokazał
    takie kołoa koliste za 50x więcej.
    b) zawór przepuszcza powietrze, nic dziwnego, wmontowali go odwrotnie
    c) zaszyli dziurę w środku, zupełnie bez powodu

    Ale nie można narzekać. To zwyczajne chamstwo wyliczać wady i dziadostwo
    kiedy się nie zapłaciło milionów ;)

  • 49. Data: 2020-08-13 10:47:51
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Wyciągnąłeś z mojej wypowiedzi wniosek że linux jest zabawkowy. A ja tylko
    > napisałem że stosowany jest i w zabawkach i w profesjonalnych sprzętach a
    > ludzie o dziwo i tu i tu mają prawie te same ficzery.

    Wyciągnąłem taki wniosek bo inaczej to porównanie nie ma żadnego sensu. Co z
    tego, że Linuksa użyto w jakiejś zabawce? To nie jest system tworzony z
    myślą o zabawie. To profesjonalny system działający produkcyjnie na
    milionach serwerów i stacji roboczych. To, że czasem ktoś go użyje
    hobbystycznie nic nie zmienia. Nadal jest to dojrzały, dopracowany system
    operacyjny. Nie ma co go porównywać z Maliną.

    > Czyli argument że Pi jest zabawką i nikt nie ma prawa wymagać od niego nic
    > jest nie na miejscu. Nie tylko ma prawo, ale nawet wymaga.

    Tylko czego konkretnie wymagać? Twoje wymagania to mieszanina z jednej
    strony słusznych uwag co do niedoróbek a z drugiej niewspółmiernych
    oczekiwań rodem ze sprzętu serwerowego. Niech poprawią to bootowanie,
    pinologię czy dodadzą RTC, ale niech nie robią wynalazków w rodzaju
    wirtualizacji.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 50. Data: 2020-08-13 10:50:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.08.2020 10:43, heby wrote:

> [...]
    > c) zaszyli dziurę w środku, zupełnie bez powodu
    >
    > Ale nie można narzekać. To zwyczajne chamstwo wyliczać wady i dziadostwo

    Wyliczać wady możesz, tylko ty nic nie chcesz naprawić a jedynie bić
    pianę na grupie.
    Jakbyś to traktował poważnie to z tymi wadami byś uderzał do ludzi,
    którzy to projektują i oferował mi swoją pomoc albo kasę za naprawienie
    najbardziej palących dla ciebie problemów.