  • 81. Data: 2024-01-26 12:14:01
    Temat: Re: MBR GPT itd
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 10:05, Trybun pisze:

    > Nie da się wyciągnąć fabrycznego HDD, wyrobione wkręty mocujące.

    Można odpiąć tasiemkę lub wyłączyć w BIOSie?

    > Nie ma secure boot, w tym lapku.

    Ale jest UEFI?...

    > W tym moim też BIOS zachowuje się co
    > najmniej nietypowo. Możliwość wejścia  do BIOSu przy starcie powinna być
    > nadrzędna, tymczasem tu  jak widać jej nie ma.

    Niekoniecznie podczas odhibernowy_Wania...

    Może pochwal się -- jaki to lapek...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 82. Data: 2024-01-26 12:21:25
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 10:23, Trybun pisze:

    > Laptop ma/miał HDD i MBR fabryczne.

    Jako jedyny? Więc lapek ma Legacy (bądź Legacy i UEFI albo
    podobnie) i raczej niepotrzebnie kombinujesz z GPT...

    > Dołożony SDD to także MBR. Nie
    > instalowałem na nich Windows 64bit ale przywracanie systemu czy

    MBR to 512 bajtów dysku -- dysk może nie mieć żadnego systemu
    operacyjnego a nawet może nie mieć partycji... MBR ma się nijak
    do zawartości partycji -- zawiera:
    - współrzędne ;) 4 partycji
    - i kod maszynowy (program, algorytm) kierujący do BS partycji
    (MBR kieruje do BS partycji, choć tych partycji może nie być
    na tym dysku; kieruje -- na Berdyczów; może nawet skierować
    poza ;) ten dysk)
    - sygnaturę/podpis całego dysku
    - bzdety

    Może masz 32bitowy CPU. ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 83. Data: 2024-01-26 12:31:17
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 00:20, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]

    Filmy są -- balko_nowej łączności nie ma a komórkowej mi żal,
    więc do wieczora nie poślę linków...

    Jest wybór: Q4OS, W11, W10 wraz ze startem i jest hiber_nacja
    W10 po której jest odpalenie Linuksa i odhibernowanie W10...

    Łącznie ponad 2GB kręcone komórką. Zapewne mogło być kilkakroć
    mniej, ale zawodowym krętaczem nie jestem... Filmy są surówkami.
    Dwa, bo w trakcie krętactwa zadzwonił telefon i proponowałA mi
    atrakcyjne ubezpieczenie Nowego Volvo S40...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 84. Data: 2024-01-26 12:38:34
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 10:26, Trybun pisze:

    > 32bitową wersją Windows

    MBRowi obojętny jest system operacyjny -- może go nawet nie być na
    dysku.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 85. Data: 2024-01-26 12:42:50
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 11:56, Adam pisze:

    > Zapomniałeś o dyskach serwerowych,

    Owszem -- bo w tym wątku piszemy o laptopach...

    > których ilość jest już podobna do
    > desktopowych.

    Może nawet więcej.

    > W jednym urządzeniu SAN może być kilkadziesiąt, a w szafie można takich
    > macierzy ustawić dość sporo.

    > Poza tym trzeba też odróżnić złącze mechaniczne od elektrycznego, np. M.2
    > (mechanicznie) może być SATA i/lub PCIe a nawet SAS (elektrycznie).
    > PCIe może być M.2 albo np. U.2 lub U.3 względnie też "normalne" PCIe o
    > różnej szerokości.

    Acer z Intelem wg producenta slotem M.2 obsługiwał tylko SATAnistyczne
    dyski -- pracuje tam NVMe...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 86. Data: 2024-01-26 13:01:09
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    > Nie ma.

    Teraz piszesz, że masz tylko MBR,
    wcześniej pisałeś, że masz tylko UEFI...

    W dniu 23 sty 2024 o 15:57, Trybun pisze:
    > A na MBR, bo tu u mnie właśnie instalator win10 64 widzi problemy.
    > -"Dysk MBR jest niezgodny z UEFI". Co chyba jest nieścisłością, bo
    > rzecz u mnie dotyczy tylko wersji 64bity

    -=-

    Sytuacyjny chaos...
    Nie dociera do Ciebie:
    Legacy-MBR
    UEFI-GPT

    Angielska żarówka ma bagnet; polska żarówka ma gwint Edisona...
    (znam polskie z własnego doświadczenia; angielskie znam z opowieści)
    Wkręcanie angielskiej daje złe efekty...

    Laptop może zaoferować:
    - UEFI albo Legacy
    - tylko UEFI
    - tylko Legacy
    - UEFI z CSM (czyli wybór pomiędzy Legacy i UEFI)

    MBR i GPT to tylko tablice dyskowych partycji -- dysk może mieć dowolne
    systemy operacyjne na tych partycjach, może nie mieć żadnej partycji,
    może mieć partycje ukryte (stosownymi edytorami bądź awariami) przed
    tymi tablicami itd...

    Na oślep niewiele wskórasz -- inni na oślep Ci nie pomogą...
    Współpracować raczej ;) nie chcesz...

    Przeciętny mój post zabiera mi więcej czasu niż zajęłoby rozwiązanie
    Twego problemu... Podczas snu klonuję systemowe partycje -- niemal
    zawsze bezbłędnie... Ty zaś od kilku dni bezskutecznie usiłujesz
    zamienić okrąg w kwadrat...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 87. Data: 2024-01-26 13:20:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 00:24, Marcin Debowski pisze:

    > Co więcej, i tu się nie zgodzę z Enuelem, samo uefi nie musi być wcale
    > na gpt. Technicznicznie, nic nie stoi na przeszkodzie aby bios

    Technicznie nie stoi -- UEFI nie celuje w MBR, lecz w GPT.
    Na przeszkodzie nie wiadomo co stoi, czyli stoją pieniądze.
    (choć oficjalnie chodzi o: bezpieczeństwo, wygodę i postęp...)
    UEFI i Secure Boot chronią przede wszystkim przed piratami.
    [przede mną nie chronią! -- nie jestem piratem, lecz badaczem!]

    > zabootował z partycji uefi na mbr,

    UEFI nie celuje w MBR -- oczywiście możesz (bądź autor laptopowego
    softu może) to skorygować. [ale czy Trybun potrafi zmodyfikować BIOS?...]

    > bo bios to w końcu nic innego jak
    > pewien program, który umie czytać tablicę partycji, umie (może)
    > podmontować system plików etc.

    Owszem.

    > Tak teraz na szybko patrząc, i pod gpt i pod mbr są wyszczególnione typy
    > partycji dla efi, więc nawet nie ma potrzeby cudowania. W momencie

    Położenie MBR nie pokrywa się z położeniem GPT -- GPT ma nawet
    swoją bliźniaczkę -- chyba na końcu dysku...

    > startu bios albo szuka bootloadera w mbr, albo na partycji typu efi,
    > albo obu, i odpala co mu kazano.

    Nie jest tak słodko -- mając GPT, masz też fałszywy MBR, którego
    zadaniem jest ocalenie zawartości dysku przed omyłkowym skasowaniem,
    tak więc zbyt prymitywna automagia może być tutaj zawodna... Jednak
    już uruchomione systemy jakoś ;) odróżniają dyski MBR od GPT, więc
    podczas bootowania laptopowy soft (BIOS) też mógłby...

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /0/07/GUID_Partition_Table_Scheme.svg/800px-GUID_Par
    tition_Table_Scheme.svg.png

    Rzut oka na powyższy PNG wyjaśnia wszystko...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 88. Data: 2024-01-26 13:39:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Jan 2024 12:42:50 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Owszem -- bo w tym wątku piszemy o laptopach...

    > Może nawet więcej.

    > Acer z Intelem wg producenta slotem M.2 obsługiwał tylko SATAnistyczne
    > dyski -- pracuje tam NVMe...

    Ja mam jako główny ThinPad P70, w nim 2 szt. SATA (Sams. 870 Evo) oraz 2 x
    NVMe PCIx4 (Sams. 980 Pro i WDC), różne dyski z MBR i z GPT.
    Do tego najpierw start z GRUB (podrasowany przez Grub Customizer), później
    ewentualnie woła windowsowego Boot Managera który ewentualnie woła dosowy
    manager startu). Mam tak, gdyż oprócz całej sterty wirtualek mam natywne
    Windowsy 7 i 10 oraz natywne linuksy.

    W innych laptopach nie mam tak namieszane.

    Ale przykładowo w HP Zbook jest duży problem, aby zmienić (i wystartować)
    MBR/GPT. Zresztą w nich jest problem nawet z instalacją świeżego systemu -
    firma nie dostarcza gotowych obrazów taj, jak np. Lenovo czy Dell. Trzeba
    kombinować ze sterownikami do mostka, żeby instalator w ogóle raczył
    zauważyć dysk.

    W Dellach (począwszy od starych Intel gen. 8) do najnowszych trzeba jeszcze
    uważać na ustawienia, bo oprócz Legacy/UEFI mają jeszcze RAID/AHCI/coś tam.
    Z tego, co patrzyłem, trzeba włączyć CSM aby dla niego nie stanowiło
    problemu startowanie z GPT albo MBR.
    Tutaj też uwaga:
    W niektórych BIOSach trzeba wyłączyć secutity i niektóre inne opcje, aby w
    ogóle pojawiła się opcja Legacy bądź CSM.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 89. Data: 2024-01-26 16:16:24
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 sty 2024 o 13:39, Adam pisze:

> [...]
    > manager startu). Mam tak, gdyż oprócz całej sterty wirtualek mam natywne

    Do czego ów dosowy manager startu?

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 90. Data: 2024-01-26 17:45:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Jan 2024 16:16:24 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Do czego ów dosowy manager startu?

    Nie wiem po co, ale siedzi tam partycja z DOS 6.2 i kolejna z Win 98.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam