  • Data: 2024-01-25 22:37:19
    Temat: Re: MBR GPT itd
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 25 sty 2024 o 18:14, PiteR pisze:

    > no i jakie ustawienie masz w biosie? Legacy czy uefi czy jakieś auto?

    Mam tylko UEFI.

    > jak wybierasz który system ma się uruchomić?

    Nakręcić film? ;) Wybieram za sprawą BCD -- W10 albo W11.
    (niemal zawsze W10 z początkowej partycji HDD; zwykle
    jednak laptop startuje z uśpienia albo z hibernacji;
    mogę zahibernować W10 i uruchomić Q4OS, po czym zamknąć
    Q4OS i odhibernować W10; nie umiem zahibernować Q4OS
    i mam wyłączoną hibernację W11)
    Wcześniej (zanim zgłosi się BCD) wybrać mogę Q4OS albo BCD...

    > no i co w związku z tym? to po co ustawienie w biosie zrobili?

    W Acerze z Athlonem nie mam Legacy -- mam tylko UEFI.
    Nie mam albo nie umiem ;) ustawić.

    W laptopie z Intelem mam i Legacy, i UEFI -- mogę wybrać; wybrałem
    Legacy i mam trzy dyski z MBR, ale laptop zaczynał z dyskiem GPT
    i przez jakiś czas były i GPT+GPT, i GPT+MBR, i MBR+MBR; teraz tam
    mam MBR+MBR+MBR i masę kopii W10 oraz jedną kopię W11 -- niestety
    popsutą, której nie umiem naprawić... (W11 poprawnie uruchamiałem
    z HDD MBR -- była to kopia systemu z laptopa, który został wymieniony
    na inny tuż po kupnie; odesłałem z kilkoma ;) kopiami tegoż W11; jedna
    z tych kopii W11 została niepoprawnie poczyniona, ale jakimś cudem
    też poprawnie pracowała; cudu tego nie zdołałem powtórzyć i jedynie
    zrozumiałem, że czegoś nie rozumiem -- skoro źle poczyniona kopia W11
    była w pełni użyteczna; miałem też tam kilka ;) małych FATalnych
    partycji startowych z BCD -- zysk z nich był mały, bo każda tak
    samo była nazwana a podczas startu zmieniała się kolejność
    wyświetlania przez co nie wiedziałem z której startuję; niemal
    wszystkie nadmiarowe małe partycje skasowałem przed odesłaniem
    laptopa, ale chyba zostawiłem więcej niż jedną na każdym z dwóch
    dysków...)

    Ogólnie nie używam W11, ale na laptopie z Athlonem aktualizuję z nudów
    co jakiś czas, gdy mam balkonowy ;) dostęp do netu... (komórkowego mi
    trochę szkoda)

    W10 na dysku z MBR nie potrzebuje małych partycji FATalnych do startu
    i jest łatwiejszy w pielęgnacji niż W10 na dysku z GPT -- dlatego nie
    używam GPT zbyt chętnie...

    > https://ibb.co/SNF9vmH

    -=-

    Do BIOSa w Acerze z Athlonem nie wchodzę zbyt często -- nie mam takiej
    potrzeby, chyba że chcę stosownie ustawić toczpad -- Linuks nie widzi
    tego, co widzi W10 a W10 słabo współpracuje z tym, co widzi Linuks...
    Problem ów rozwiązałem za sprawą bezprzewodowej uniwersalnej myszki
    USB kupionej za ~6 pln wraz z polską fakturą VAT.

    Q4OS używam rzadko -- do testowania tego i owego...

    -=-

    Legacy/UEFI jest ważny tylko podczas startu -- tuż po starcie (gdy
    zgłosi się BCD lub inny GRUBy) ustawienie to nie ma znaczenia. Na
    GRUBym nie znam się -- raz za razem mnie zaskakuje...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s