  • 11. Data: 2012-10-12 16:45:31
    Temat: Re: Lupa i poparzenie oka
    Od: shg <s...@g...com>

    > Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
    > się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    Raczej nie. Trzeba by to ustawić całkiem inaczej, np. oko i lutownicę w odległości
    2f, są też inne kombinacje, ale w żadnej z nich lupa nie spełnia swojej funkcji. Do
    powiększania przedmioty ustawia się w odległości < 1f, a wtedy z drugiej strony
    wiązka jest rozbieżna.
    Przy normalnej pracy efekt jest mniej więcej taki, jak patrzenie na większą
    lutownicę.
    Szkło przepuszcza sporo IR dla szczytowej długości fali (ok. 4.5 um) przy tej
    temperaturze. PMMA praktycznie całkowicie blokuje.

  • 12. Data: 2012-10-12 16:46:09
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-10-12 16:41, ZeNek pisze:

    > Laser a IR to troche inne pasmo.

    Ale zasada ta sama - cieplne uszkodzenie tkanki. To że światło to nie
    IR, to nie znaczy, że światło nie rozgrzewa.

  • 13. Data: 2012-10-12 17:46:18
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

    > A ja ostatnio ogrzewałem się przed kominkiem z szybą. Mikrofale zapewne?

    To zdejmij szybe i sie ogrzewaj !

  • 14. Data: 2012-10-12 18:58:25
    Od: RR <m...@w...pl>

    > A ja ostatnio ogrzewałem się przed kominkiem z szybą. Mikrofale zapewne?

    Z tym, że w widmie jakie emituje płomień, fal o długości pozwalającej
    się przesmyknąć przez szkło jest od groma. :-)

    --
    rry

  • 15. Data: 2012-10-12 19:30:59
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2012-10-12 16:45, shg pisze:

> [...]
    wiązka jest rozbieżna.
    > Przy normalnej pracy efekt jest mniej więcej taki, jak patrzenie na większą

    No tak, racja, właściwie tylko podczas pozycjonowania lupy oko może
    znaleźć się w ognisku.

    > Szkło przepuszcza sporo IR dla szczytowej długości fali (ok. 4.5 um) przy tej
    temperaturze. PMMA praktycznie całkowicie blokuje.

    W tej mojej, raczej są szklane soczewki. Cóż, nikt więcej się nie
    skarży, więc problem urojony. ;-)

    --
    rry

  • 16. Data: 2012-10-12 22:11:37
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > A slyszales o tym ze szklo wszelakie itp tlumia skutecznie IR ?

    Z UV Ci sie aby nie pomylilo?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 17. Data: 2012-10-12 22:23:20
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

    W dniu 2012-10-12 22:11, Pawel O'Pajak pisze:

    > Powitanko,

    > Z UV Ci sie aby nie pomylilo?
    >
    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa

    Sie nie pomylilo ! Zatancz kiedys przed szyba za ktora jest czujka
    alarmu IR !

    O qrwa zdradzilem wam wielka tajemnice !

  • 18. Data: 2012-10-13 16:06:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RR" <m...@w...pl> wrote in message

    > Któż nie zna tego uczucia zmęczenia wzroku, kto coś robi, szczególnie w
    > elektronice. :-)
    > W moim przypadku, było trochę inaczej: Silny ból wewnątrz gałki
    > ocznej i namacalne pod powieką opuchnięcie jej górnej części.

    A jak lutujesz to patrzysz jednym okiem?
    Bo to dziwne że akurat jedno Cię boli od lutowania...

    Ja bym na Twoim miejscu przeszedł się po poradę do okulisty,
    niech Ci zrobi badanie oka nie pod okulary tylko od strony zdrowia.

    Ludzie godzinami całymi lutują w fabrykach elektronicznych pod lupą,
    pod mikroskopami i nikt się na nic takiego nie skarży.

  • 19. Data: 2012-10-13 16:11:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RR" <m...@w...pl> wrote in message
    > Cóż, nikt więcej się nie skarży, więc problem urojony. ;-)

    Problem rzeczywisty, bo Cię przecież bolało...

    Raczej próba wytłumaczenia problemu przyczyną zewnętrzną
    nietrafiona. Zainteresował bym się potencjalną przyczyną
    wewnętrzną (innymi słowy: zbadałbym swoje zdrowie u lekarza).

    Nie bagatelizuj sygnałów jakie Ci daje ciało.
    Nie chcesz chyba dowiedzieć się za 10 lat że masz zaawasowany
    nowotwór oka i gdybyś go 10 lat temu znalazł to mógłbyś wyleczyć...

  • 20. Data: 2012-10-14 23:06:00
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2012-10-13 16:06, Pszemol pisze:

    > A jak lutujesz to patrzysz jednym okiem?
    > Bo to dziwne że akurat jedno Cię boli od lutowania...

    Jak lutuję pod lupą, patrzę przez nią, rzecz jasna, jednym i najczęściej
    tym samym okiem.

    > Ja bym na Twoim miejscu przeszedł się po poradę do okulisty,
    > niech Ci zrobi badanie oka nie pod okulary tylko od strony zdrowia.

    Zauważ, że opisałem konkretny przypadek. Lupy tego typu używam od lat w
    celach inspekcyjnych i nie stwierdziłem by oczy zgłaszały jakieś
    zastrzeżenia.

    > Ludzie godzinami całymi lutują w fabrykach elektronicznych pod lupą,
    > pod mikroskopami i nikt się na nic takiego nie skarży.

    Może boją się stracić pracę. ;-)

    --
    rry