  • 11. Data: 2012-06-22 00:02:24
    Temat: Re: Lot do celu (AI)
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    Wojciech "Spook" Sura <s...@s...op.pl> napisał(a)
    >[...]

    A nie prościej użyc zwykłej fizyki, niż wynajdywać własną?

    F=ma
    Moment siły = Moment bezwładności * przyspieszenie kątowe

    --
    Tomek

  • 12. Data: 2012-06-22 07:08:11
    Od: s <f...@f...com>

    On Thu, 21 Jun 2012 22:02:24 +0000 (UTC), Tomek
    Kaka<t...@t...eu.org> wrote:
    > Wojciech "Spook" Sura <s...@s...op.pl> napisa(a)

    > A nie prociej uyc zwykej fizyki, ni wynajdywa wasn?

    > F=ma
    > Moment siy = Moment bezwadnoci * przyspieszenie ktowe

    > --
    > Tomek

    Niestety nie jest prawda e F=ma bo F=dp/dt .

  • 13. Data: 2012-06-22 07:51:27
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@o...pl>

    Dnia 22-06-2012 o 00:02:24 Tomek Kańka <t...@t...eu.org> napisał(a):

    > Wojciech "Spook" Sura <s...@s...op.pl> napisał(a)
    >
    > A nie prościej użyc zwykłej fizyki, niż wynajdywać własną?

    Co to znaczy "nie prościej"? Wprowadzenie dodatkowych zależności i
    parametrów lotu wynikających z "rzeczywistej" fizyki miałoby ułatwić
    skonstruowanie mechanizmu AI?

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 14. Data: 2012-06-22 09:02:48
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    Wojciech "Spook" Sura <s...@o...pl> napisał(a)

    > Co to znaczy "nie prościej"? Wprowadzenie dodatkowych zależności i
    > parametrów lotu wynikających z "rzeczywistej" fizyki miałoby ułatwić
    > skonstruowanie mechanizmu AI?

    Tak, bo "własna" fizyka będzie miała nieprzewidywalne konsekwencje, a
    rzeczywista jest w miarę intuicyjna.

    --
    Tomek

  • 15. Data: 2012-06-22 09:04:39
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    s <f...@f...com> napisał(a)

    > Niestety nie jest prawda e F=ma bo F=dp/dt .

    A mógłbyś jaśniej napisać o co Ci chodzi?
    U Newtona obydwa wzory znaczą to samo, nie widze powodu komplikować
    sobie zadania Einsteinem.

    --
    Tomek

  • 16. Data: 2012-06-22 10:44:10
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@o...pl>

    Dnia 22-06-2012 o 09:02:48 Tomek Kańka <t...@t...eu.org> napisał(a):
    > Tak, bo "własna" fizyka będzie miała nieprzewidywalne konsekwencje, a
    > rzeczywista jest w miarę intuicyjna.

    To jest teoretyzowanie w powietrzu.

    Jeśli możesz w locie modyfikować wartość funkcji w zadanym zakresie, to
    osiągnięcie docelowej wartości jest łatwe. Jeśli możesz modyfikować tylko
    jej pochodną, to musisz już się bawić rachunkiem różniczkowym, a to jest
    znacznie trudniejsze. "Moja" fizyka stanowi podzbiór "prawdziwej", przy
    ustalonych pewnych parametrach, które w "rzeczywistej" są zmienne. Bez
    konkretnego, namacalnego przykładu nie przekonasz mnie, że powrót z dwóch
    do trzech wymiarów albo zastąpienie modyfikacji obrotu modyfikacją
    prędkości obrotu ułatwi planowanie ruchu i obliczenia.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 17. Data: 2012-06-22 12:32:32
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 22.06.2012 10:44, Wojciech "Spook" Sura wrote:
> [...]
    > osiągnięcie docelowej wartości jest łatwe. Jeśli możesz modyfikować
    > tylko jej pochodną, to musisz już się bawić rachunkiem różniczkowym, a
    A jakby zwykły regulator PID (a tak właściwie to dwa - dla kierunku i
    prędkości) i dobrać parametry eksperymentalnie?

    Michoo

  • 18. Data: 2012-06-22 13:17:10
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

> [...]
    > do trzech wymiarów albo zastąpienie modyfikacji obrotu modyfikacją
    > prędkości obrotu ułatwi planowanie ruchu i obliczenia.

    Nie zamierzam Cię do niczego przekonywać. Zdziwiłem się tylko, bo ja
    zrobiłbtm to odwrotnie. Rozwiązał problem w rzeczywistej fizyce i jeśli
    okazałoby się, że to np. zbyt kosztowne, to szukałbym uproszczeń, które
    nie zmieniają znacząco rozwiązania. Ale masz rację, że to
    "teoretyzowanie", bo ja nie wiem jaki Ty masz problem - nie pamiętam
    początku wątku:).

    --
    Tomek

  • 19. Data: 2012-06-22 13:43:31
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@o...pl>

    Dnia 22-06-2012 o 12:32:32 Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

    > A jakby zwykły regulator PID (a tak właściwie to dwa - dla kierunku i
    > prędkości) i dobrać parametry eksperymentalnie?

    Co to znaczy: eksperymentalnie?

    Algorytm dostaje pozycję, parametry i wektor ruchu statku, a także cel,
    który musi osiągnąć w n (następnych) krokach. Ma zwrócić, czy w tym kroku
    statek ma się obrócić (i kierunek obrotu), a także czy ma użyć silników,
    czy nie.

    Jeśli przez "eksperymentalnie" rozumiesz bruteforce, to przyjmując, że
    zawsze skorzysta z masimum ciągu/możliwości obrotu (czyli 9 możliwości
    zachowania) i że kroków jest 100, mamy 9^100 =
    2656139888758747693387813220357796268292334526533944
    95974574961739092490901302182994384699044001
    ścieżek, z których prawdopodobnie tylko jedna jest optymalna :)

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 20. Data: 2012-06-22 13:56:12
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 22.06.2012 13:43, Wojciech "Spook" Sura wrote:

    > Co to znaczy: eksperymentalnie?
    Przeprowadzasz kilka eksperymentów i pozostawiasz najlepsze współczynniki.

    > Algorytm dostaje pozycję, parametry i wektor ruchu statku, a także cel,
    > który musi osiągnąć w n (następnych) krokach.
    Dokładnie N krokach?

    > Ma zwrócić, czy w tym
    > kroku statek ma się obrócić (i kierunek obrotu), a także czy ma użyć
    > silników, czy nie.
    Regulatory PID działają tak, że masz wartość uchybu, czyli różnicę
    pomiędzy wartością oczekiwaną a zmierzoną i współczynniki odpowiednio
    dla członu proporcjonalnego, całkującego i różniczkującego.

    Określasz prędkość jako funkcję odległości od celu, kierunek jako
    funkcję kąta od prostej przechodzącej przez statek i cel. Masz 2
    regulatory którym dobierasz parametry metodą "na oko" i powinno działać.

    Michoo