  • Data: 2009-10-23 00:26:53
    Temat: Re: Linia transmisyjna wysokiego napięcia obok domów
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Pszemol wrote:

    > Jakiego typu natężenie E-M powinienem oczekiwać gdy za domem,
    > w ogródku, jest energetyczna linia transmisyjna 138kV zasilająca
    > w niedalekim pobliżu 25 tysięcy odbiorców? Ile to będzie? 1-2mG?
    > 0,01mG a może 10mG? Ktoś się orientuje czy raczej trzeba mierzyć?
    >
    > Chodzi mi generalnie o faktyczną możliwość wpływu na zdrowie...

    Trudno powiedziec nie znajac geometrii linii, odstepu od ziemi itd itp.
    Liczac linie trojfazowa i srednio 5kVA na lebka masz 300A na faze. Pola EM
    beda w miare sie znosily, tak, ze duzo nie doleci. Najgorsze przy liniach
    WM jest uplyw na zepsutych (czy przez ptaki obsranych) izolatorach,
    powodujacych zaklocena WCz, ktore sa bardzo upierdliwe w radiu i tv. U
    kumpla byla parada mrowek na satelicie praktycznie wszedzie, dopiero
    interwencje w zakladzie energetycznym, pod koniec na dosc seksualnym
    poziomie leksykalnym (w stylu: jak kurwa nie przyjedziecie to albo traktor
    przez przypadek sciagnie slup, albo my przyjedziemy i bedzie wpierdol)
    pomoglo.
    A o wplywie na zdrowie niewiele wiadomo. Jedyne badania wykazujace takowy
    wplyw ktore znam (Szwecja), na ktore zreszta powoluja sie "ekolodzy" mialy
    powazny blad statystyczny: nie uwzgledniono poziomu zycia i wiedzy
    populacji mieszkajacej pod liniami WN i populacji kontrolnej. Dzialki
    budowlane pod liniami WN sa duzo tansze od dzialek bez takowych atrakcji
    optycznych. Statystycznie kupuja je ludzie biedniejsi i mniej wyksztalceni,
    ktorzy sie tez niezbyt zdrowo odzywiaja itd itp.
    Kiedys zreszta liczylem, ze kuchenka elektryczna jednofazowa 3kVA generuje
    wyzsze natezenie pola EM niz linia napowietrzna WN z pradem 1kA na faze
    (wsio w normalnej odleglosci uzytkowej).

    Waldek, Houston, TX