    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 9 Jun 2020 02:30:48 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Likwidacja szkody z OC
    From: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, June 9, 2020 at 9:33:31 AM UTC+2, T. wrote:

    > Pierwszy tekst jest ok. - kładę nacisk na "powinien wypłacić" :-)
    > A ten drugi to jakaś bzdura. Przynajmniej zrozumiałem z niego, że masz
    > uszkodzone auto, straciło na wartości powiedzmy 10 tys. - hipotetycznie,
    > bo auta nie sprzedajesz.

    Praktycznie tez, miales pojazd wart 100 tys, po naprawie masz wart 80.
    Trudno powiedziec, ze nic sie nie zmienilo...

    Zreszta byl wyrok (skopiowane z netu...) Sądu Najwyższego z dnia 12 października 2001
    r., sygn. akt. III CZP 57/2001, w której stwierdzono, że ,,odszkodowanie za
    uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy
    pieniężnej, odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem
    i po naprawie". Sąd Najwyższy, w wyżej wskazywanej uchwale stwierdził, iż po
    naprawie, co prawda samochód odzyskuje sprawność techniczną, jednakże nie uzyskuje
    takiej wartości handlowej, jak przed wypadkiem, gdyż cena sprzedażowa pojazdu po
    naprawie na skutek kolizji maleje. Różnica w tej wartości stanowi różnicę wartości
    handlowej, której w świetle powyższej uchwały mogą domagać się poszkodowani
    właściciele pojazdów. Niezaprzeczalnie, nawet najbardziej fachowa i rzetelna naprawa
    pojazdu nie zmieni faktu, że dany pojazd został uprzednio uszkodzony w skutek kolizji
    drogowej. Powszechnie wiadomo, że pojazdy bezszkodowe przy sprzedaży uzyskują wyższą
    cenę, niż pojazdy tzw. ,,po szkodzie". Warto podkreślić, że odszkodowania z tytułu
    utraty wartości pojazdu można się domagać w sytuacji, gdy na pojeździe powstała
    szkoda częściowa.