  • 1. Data: 2014-09-11 14:29:38
    Temat: Lewitujace glosniki
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Puchy na grupie więc pozwolę sobie otworzyć dyskusje nad taki cudem
    http://agdlab.pl/aktualnosci/Lewitujace.glosniki.fir
    my.ASWY,4810

    Zastanawiam się jak sobie poradzili z tymi magnesami, w podstawie pewnie
    wianuszek neodymów a w głośniku? taki sam biegun z dołu i góry
    żeby klient po obróceniu głośnika nie miał zmiażdżonych palców?
    ktoś ma pomysł jak to zrobili?
    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 2. Data: 2014-09-11 14:48:09
    Temat: Re: Lewitujace glosniki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości
> [...]

    >pewnie wianuszek neodymów a w głośniku? taki sam biegun z dołu i góry
    >żeby klient po obróceniu głośnika nie miał zmiażdżonych palców?

    Tak sie nie da - lewitacja na magnesach jest niestabilna.
    Powinien sie sam odwrocic. Choc czasem mnie korci poprobowac :-)

    Mozna ustabilizowac zyroskopem (Levitron), diamagnetykiem (bardzo
    slaby efekt), albo systemem aktywnym z elektromagnesami.

    Mozna tez odpychac pradami wirowymi.

    J.

  • 3. Data: 2014-09-11 15:20:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Mozna ustabilizowac zyroskopem (Levitron), diamagnetykiem (bardzo slaby
    > efekt), albo systemem aktywnym z elektromagnesami.

    A mi się wydaje że można ustabilizować grawitacją - że wpada w dołek pola
    magnetycznego, a aby się odwrócić musiałby się za dużo z jednej strony
    podnieść. Zakładam, że nie jeden magnes tylko wianuszek na obwodzie.
    Jakbyśmy sobie wyobrazili, że to lewitujące ma 1m średnicy to chyba nikt nie
    pomyśli, że się samo odwróci. Chyba da się tak pokombinować aby nie mogło
    się ukośnie położyć. Jeśli się da (wymaga przemyślenia) to pozostaje tylko
    kwestia jak daleko da się z tego 1m średnicy zejść.
    P.G.

  • 4. Data: 2014-09-11 15:28:03
    Od: "Witold P." <w...@p...fm>

    W dniu 11.09.2014 o 15:20, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > mogło się ukośnie położyć. Jeśli się da (wymaga przemyślenia) to
    > pozostaje tylko kwestia jak daleko da się z tego 1m średnicy zejść.

    Rację ma J.F., patrz twierdzenie Earnshawa.
    W.P.

  • 5. Data: 2014-09-11 16:14:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Witold P." napisał w wiadomości
> [...]

    > pozostaje tylko kwestia jak daleko da się z tego 1m średnicy zejść.

    >Rację ma J.F., patrz twierdzenie Earnshawa.

    Twierdzenie twierdzeniem - trzeba by przestudiowac, zrozumiec,
    wynalezc slabe punkty.

    Raczej myslalem o 4 malych lewitronach polaczonych listewkami w
    kwadrat o boku wlasnie 1m.
    Ale byc moze nie ma lekko.

    Stabilizacja w 2.5 osiach dziala - poziomy wirnik kreci sie swobodnie
    i wymaga tylko jednego podparcia z na koncu ... ale jakos nikt nie
    polaczyl dwoch wirnikow w jedna calosc - chyba za "miekki" jest ten
    opor magnetyczny.

    W levitronie cos mi sie obilo ze nie tylko obroty zapobiegaja
    odwroceniu, ale precesja korzystne sily powoduje ... bo w zasadzie
    mozna by przedluzyc oske nawet ponizej podstawki i dac maly obciaznik
    na koncu ...

    J.

  • 6. Data: 2014-09-11 16:32:28
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-09-11 14:48, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Mozna ustabilizowac zyroskopem (Levitron), diamagnetykiem (bardzo slaby
    > efekt), albo systemem aktywnym z elektromagnesami.
    Tylko by wtedy zużywał dość sporo energii, a podają że na typowych
    bateriach gra 5h, oczywiście dokładniejszych danych brak.

    > Mozna tez odpychac pradami wirowymi.
    Ale to też potrzebna energia, a tam piszą że dział na stałych magnesach.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 7. Data: 2014-09-11 16:33:54
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-09-11 15:20, Piotr Gałka pisze:

    > A mi się wydaje że można ustabilizować grawitacją - że wpada w dołek
    > pola magnetycznego, a aby się odwrócić musiałby się za dużo z jednej
    > strony podnieść. Zakładam, że nie jeden magnes tylko wianuszek na obwodzie.
    No właśnie to miałem na myśli, pozostaje problem jak użytkownik odwróci
    do góry nogami to co wtedy się dzieje?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 8. Data: 2014-09-11 16:37:35
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-09-11 16:14, J.F. pisze:

> [...]
    > wymaga tylko jednego podparcia z na koncu ... ale jakos nikt nie
    > polaczyl dwoch wirnikow w jedna calosc - chyba za "miekki" jest ten opor
    Piszesz o żyroskopie, w głośniku gdzie są drganiach może to nie być
    optymalne
    środowisko dla niego no i wymaga energii, co prawda sporo mniej ale nadal.

    > W levitronie cos mi sie obilo ze nie tylko obroty zapobiegaja
    > odwroceniu, ale precesja korzystne sily powoduje ... bo w zasadzie mozna
    > by przedluzyc oske nawet ponizej podstawki i dac maly obciaznik na koncu
    Ale głośnik się chyba nie kreci. Więc to nie to chyba.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2014-09-11 16:44:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Twierdzenie twierdzeniem - trzeba by przestudiowac, zrozumiec, wynalezc
    > slabe punkty.

    Dokładnie.
    Lepiej nie wiedzieć, że się nie da to może się da.

    Dla mnie to jest podobne do kwestii postawienia pionowo igły na stole. Jedna
    ma równowagę chwiejną, ale stolik z 3 igłami jako nóżki albo igła z
    ciężarkiem w osi zamocowanym łukiem do uszka igły.
    P.G.

  • 10. Data: 2014-09-11 17:17:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

    >Piszesz o żyroskopie,

    Nie, tu pisze o czyms takim
    http://www.youtube.com/watch?v=kA_hw_lY-OY

    To sie obraca, ale moze tez stac.
    Wymaga podparcia z jednej strony ... i chyba sie nie da tej plytki z
    jednej strony zastapic drugim takim samym wirnikiem.
    Co popiera twierdzenie (tzn nie obala).

    Bo oprocz tego mamy Levitron , ktory jest stabilny, ale musi sie
    obracac.
    http://www.youtube.com/watch?v=jnvOrECfZyw

    >w głośniku gdzie są drganiach może to nie być optymalne srodowisko
    >dla niego no i wymaga energii, co prawda sporo mniej ale nadal.

    Glosniki i tak wymagaja energii.

    >Ale głośnik się chyba nie kreci. Więc to nie to chyba.

    Chyba nie, choc kto wie ... no i mogloby cos byc ukryte w srodku.

    Ale tutaj to ja mam pomysl, zeby w tym Levitronie przedluzyc oske w
    dol, nawet ponizej podstawki, obciazyc na koncu i uzyc w charakterze
    stabilizatora.

    J.