  • 31. Data: 2017-04-20 00:04:52
    Temat: Re: Laserowe lutowanie
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    ]
    > W zasadzie wystarczyło by, żeby wszyscy lądujący tam kosmonauci dobrze
    > napierdzieli i już masa wzrośnie.

    Hm...ciekawe, czy NASA jakoś uwzględniła ten problem ?
    Bo przecież wspomniana przez ciebie "funkcja organizmu" jest normą - i
    astronauta czy nie astronauta jakoś czasem musi coś popuścić.
    I co wtedy ?? Gromadzi się to w skafandrze ?

    To jest jakoś przemilczane przez NASA ! Nigdy nie słyszałem nic o tym
    zagadnieniu... Czyżbyśmy wpadli na trop kolejnego spisku ?

  • 32. Data: 2017-04-20 10:28:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]
    >
    > To jest jakoś przemilczane przez NASA ! Nigdy nie słyszałem nic
    > o tym zagadnieniu... Czyżbyśmy wpadli na trop kolejnego spisku ?

    Temat tak stary, jak historia lotów kosmicznych. Już pierwszy załogowy
    lot NASA miał start opóźniony na tyle, że Alanowi Shepardowi zachciało
    się lać. Zgłaszał ten problem do kontroli lotu, ale nie zdecydowano
    się na przerwanie odliczania i kolejne odroczenie misji. Kazali mu
    lać do skafandra. Ale fakt, długo to trzymano w tajemnicy. Z kolei
    do radzieckiej tradycji należy, by załoga przed wejściem do swojego
    wehikułu odlała się za platformą startową (a ktoś z obsługi naziemnej
    zaraz po oderwaniu się statku od ziemi musi powiedzieć "nu, pajechali).

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2017-04-20 11:06:33
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 19.04.2017 um 20:38 schrieb J.F.:
    > Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
    >
    > Waldku, czemu ?
    >
    > wymagane CE, czy jeszcze inne przepisy nie daja dla kosmosu wyjatku ?
    >
    > Czy NASA chce byc "ekologiczna" ? :-)
    Prawdopodobnie. W każdym razie ołów jest na liście "be, nieładne".
    Mógłbym coprawda lutować ołowiowo i zrobić test na wygazowanie, czy nie
    za dużo, ale wolałem policzyć i ograniczyć świństwa do zera.

    Waldek

  • 34. Data: 2017-04-20 20:44:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > wehikułu odlała się za platformą startową (a ktoś z obsługi naziemnej
    > zaraz po oderwaniu się statku od ziemi musi powiedzieć "nu, pajechali).

    no dobra, ale lanie to jednak co innego. Da się to utrzymać jakoś w
    pampersie. Ale pierdnięcie to już trudniejsza sprawa - no jak potem -
    lata sobie swobodnie w kombinezonie ?

  • 35. Data: 2017-04-20 21:28:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman pisze:

    > no dobra, ale lanie to jednak co innego. Da się to utrzymać jakoś w
    > pampersie. Ale pierdnięcie to już trudniejsza sprawa - no jak potem -
    > lata sobie swobodnie w kombinezonie ?

    Problem został dostrzeżony:

    http://factpixel.com/media/uploads/27/560cdd0845bc6.
    jpg

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2017-04-21 02:47:07
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 20.04.2017 20:44, sundayman wrote:

    > no dobra, ale lanie to jednak co innego. Da się to utrzymać jakoś w
    > pampersie. Ale pierdnięcie to już trudniejsza sprawa - no jak potem -
    > lata sobie swobodnie w kombinezonie ?

    Są filtry, które wyłapują głownie CO2, ale i z pierdem sobie poradzą.
    Dodatkowo, w kombinezonie miedzy dupą a głową nie ma aż tak swobodnego
    przepływu.

    https://www.quora.com/What-happens-when-astronauts-f
    art-in-their-spacesuits

    Prawdziwym problemem jest "gruba potrzeba".

    http://www.telegraph.co.uk/science/2016/11/29/can-he
    lp-nasa-solve-space-poop-problem/

    https://www.nasa.gov/feature/space-poop-challenge
    [tak, to oficnalna strona nasa, tak, ten tytuł jest na stronie]

    https://www.usatoday.com/story/tech/nation-now/2017/
    02/16/nasa-getting-closer-solving-space-poop-problem
    /97998244/

    pzdr
    bartekltg

  • 37. Data: 2017-04-21 02:50:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > https://www.usatoday.com/story/tech/nation-now/2017/
    02/16/nasa-getting-closer-solving-space-poop-problem

    no wreszcie jakiś ciekawy temat, a nie tylko te układy i te lutowania i
    inne duperele !

  • 38. Data: 2017-04-21 07:28:12
    Od: "V.L.Pinkley" <f...@g...com>

    użytkownik bartekltg napisał:

    > Są filtry, które wyłapują głownie CO2

    O CO2 było na filmach, wiązany Wodorotlenkiem litu, ale o wiązaniu
    metanu nic nie było ? Może da się wyłapać na zwykłym węglu aktywnym?

  • 39. Data: 2017-04-21 11:05:17
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 21.04.2017 07:28, V.L.Pinkley wrote:

    > O CO2 było na filmach, wiązany Wodorotlenkiem litu, ale o wiązaniu
    > metanu nic nie było ? Może da się wyłapać na zwykłym węglu aktywnym?

    Przez węgiel aktywny powinien metan przelatywać bez wiekszych problemów.
    A w bąkach mamy jeszcze wodór.

    http://blogs.discovermagazine.com/seriouslyscience/2
    014/03/14/flashback-friday-farts-underappreciated-th
    reat-astronauts/#.WPnJaHWGP8s

    https://www.themarysue.com/space-farts/

    Wychodzi, że na razie nic nie robią. W sumie, pol do poltora litra na
    dobę, a tylko cześć z tego to gazy palne.

    BTW, wracając do glownego wątku, cześć skafandrów, czy to w założeniach,
    czy w trybie awaryjnym, popuszcza gazy w próżnię.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Primary_Life_Support_S
    ystem

    pzdr
    bartekltg

  • 40. Data: 2017-04-21 11:08:30
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 21.04.2017 02:50, sundayman wrote:

> [...]
    /97998244/

    > no wreszcie jakiś ciekawy temat, a nie tylko te układy i te lutowania i

    Zalutowanie astronaucie portów i dupereli zostału uznany przez NASA
    za pomysł ciekawy, ale zbyt nowatorski i odrzucone z konkursu.

    pzdr
    bartekltg